Köpte en Skate Banana idag ...

• Trådstartare Trådstartare KungMartin
  • Start datum Start datum
K

KungMartin

Guest
Jag köpte en Skate Banana 156 Wide tidigare idag. Men sen kom jag på att jag kanske borde ha valt en 159cm istället, eftersom att jag föredrar att åka pist mer än i park o trixa o sånt. Jag gillar givetvis att va i parken o leka lite men de är långt ifrån det jag gör mest.

Så därför tänkte jag att 159 kanske är bättre ? Längre bräda = snabbare hastighet ? För övrigt så är jag cirka 179 lång och väger kring 68 kilo.

Lite input skulle vara nice (:

Jag menar att du har valt rätt längd. En 159a skulle vara som att köra en pråm. Bananer är obehagliga i för långa längder tycker jag. 156W kommer vara lättare att hantera och du kommer kunna lägga kraft på hela kanten i pisten.
Du skulle nästan med dina 68kg kunna haft en 154 tom.

Ok bra o veta !!

Isf behåller jag 156 (:

Hade faktist hoppats på ett sånt här svar xD

Finns bland annat på www.blue-tomato.com

Förövrigt älskar jag denna tråden, först är du rädd att du köpt för kort sen för lång :D
Kan ju säga att jag som är ungefär som du i storlek tyckte min GNU CCS 156 (som är en billigare variant av din nya bräda) vart perfekt allround så du kommer inte ångra dig men det har du väl fattat nu ;)

^haha jo asså de här e ju min första bräda ... har alltid kört på 156, men tänkte att 159 kanske var bättre. sedan blev jag lite confused eftersom jag hade läst så mkt olika åsikter.

men jag har förstått nu, tack som fan för hjälpen :) är nöjd me min 156a.

TARDy sa:
vart köpte du din skate banana? :)
köpte min på boardstore.se i svart, wide.

märkte att varken blue-tomato eller junkyard har skate banana 156 wide i svart.

Senast ändrad:
ska ersätta min burton blunt som blev stulen i våras med en SB tänkte jag. Vad kör du för bindningar till den? :)

IMG_0007.jpg

passar bra me brädan oxo som ni ser i denna bild jag postade i min andra tråd

Det hade varit festligt om du hade åkt sådär!

Sen så tänkte jag på din otroligt roliga jämförelse elelr vad man ska kalla det, syfta på längre bräda = högre hastighet.. Gav mig ett gott skratt!

skulle nog kalla det för en fråga, är nog en lite mer grammatiskt korrekt beskrivning på det hela.

dessutom så verkar det inte som om du kan så mycket om fysik. en längre bräda kan visst öka hastighet, så borde det va i flesta fall iaf.

sammtidigt var det lite mer av en spotan fråga, jag erkänner att jag inte kan så JÄTTE mkt om brädor.

Senast ändrad:
Jag har läst Fysik A och B så kan en del om fysik..

Sen till snowboard så verkar inte fysikens lagar spela in så mycket där.
Du åker t.ex inte snabbare med en 180cm bräda som har 15 cm setback och tiprocker till förbannelse. (om en sån bräda ens finns så skulle jag vilja ha den) Än om man då jämför med en "lagom" lång bräda med camberspann och ett hårt flex..
För att du ska kunna åka fort så handlar det hela tiden om hur duktig åkare du själv är (störtlopp kan alla åka), menar t.ex hur mycket fart du får med dig ut ur en sväng osv osv.

När man läser fysik A o B brukar man ju bortse från friktion. Gör man det så spelar inte fysikens lagar in men annars är det nog svårt att bortse från dem. Det finns ju ingen av/på knapp för fysik IRL... Men längden på brädan har nog marginell påverkar på hastighet man kan komma upp i.

Men!
En längre bräda kan man köra fortare med för att längden ger bättre stabilitet vid högre farter. Att spätta 90 blås på 152cm är en jävla skillnad mot 178cm.

90 blås är väl inte så mycket på snowboard? :D

Dock förstår man ju principen, längre bräda bättre stabilitet, det är ju därför dom som kör speedski har riktiga jäkla plankor att åka på :D

Senast ändrad:
magnusericsson sa:
Jag har läst Fysik A och B så kan en del om fysik...
...betyder inte nödvändigtvis att man har förstått fysiken, gymnasiekurserna i fysik handlar till stor del om att plugga in användning utav formler och metod för lösning av problem. ;)

Rätt köp av längd! Din längd är ovesäntlig (mer eller mindre iaf). Det som är viktigt när du väljer längd på bräda är vad du väger. Detta får du stämma av med tillverkaren... Men 68 kg på 156 bräda borde vara bra. Precis som Viktoor skriver skulle du tom kunna välja en kortare... DOCK bör man välja en något längre då man pratar Rocker-spann. Rockern gör nämligen att brädan känns något kortare OCH den blir också något mer ostabil...

Låter dock som att du borde ha sattsat på en bräda med renodlad camber-spann...

Summan av kardemumman. Rätt val av längd, men fel val av märke... ;)

Senast ändrad:
asså jag kommer ju åka park o så, dessutom med denna bräda känns det som att de är dags o bli lite bättre.

AdamClaesson: Det som är så bra med Rockerspann är att du kan gå ner i längd då den effektiva åklängden på brädan är längre än på en camber i samma längd. Jag tror förövrigt att du kommer ha väldigt roligt på 156:an men som sagt, du kunde gått ner ett snäpp till men det är sånt man får prova sig fram till.

Senast ändrad:
@ magnusericsson: Och var har du hämtat den informationen?!?!

Vanligtvis blir det en kortare åkyta med rocker! MEN det spelar också roll huruvida brädan är uppbyggd överlag. Om man jämför olika märken dvs. OCH man bör visst gå upp i längd på en bräda alt skida med rocker. Just på grund av stabilitet och åkyta. Eller anser du att tillverkarna har fel? ;) Det säger ju sig självt att åkytan blir kortare då man reser nose och tail.

Gällande den effektiva delen på rocker så blir den kortare på hårt underlag och man hamnar längre fram på brädan vilket i sin tur gör det lättare att komma in i en skärande sväng. En fördel för rocker. I pudret har dock hela brädan effektiv kontakt och man hamnar här längre bak på brädan vilket gör att man inte behöver lägga så mycket tyngd på bakbenet. Flyter bättre mao!

Rocker har många fördelar (personligen älskar jag det) som tex lekfullare, inte lika lätt att få hugg, flyter bättre i lössnön, enklare att komma in i skärande sväng (om man har svårt för det). Nackdelen är greppet på hårt underlag blir sämre. Detta för att man inte får lika hårt tryck mot snön som med camberspann.

@ KungMartin: Vill du börja åka mer park och bli bättre så har du gjort ett bra val. Om vi skall fortsätta på spåret gällande "spann" så kommer rockern bara vara ett hjälpmedel för dig. Kanske största delen är att du inte får hugg lika lätt. Bara att börja snurra loss och leka på boxarna bäst du vill! :)

Kör så det ryker!

Och gällande längre bräda - högre hastighet. Så är det riktigt att det mesta hänger på hur duktig åkaren är på få med sig fart ut ur svängen. Men, längre åkyta = högre hastighet! Men som sagt - förmodligen marginellt för din del... ;)

jo, men det gör skillnad iaf. (: de jag tänkte påpeka, eftersom de va så "roligt" för en viss snubbe att jag ställde den frågan.

hursom ... tack för inlägget (:

Tillbaka
Topp