Nu blir det långt, men jag hoppas att du läser det ändå.
1) LEK INTE MED KNÄSKADOR! Någon/några här har kommit med riktigt amatörmässiga och rent farliga rekomendationer och påståenden. Frågan är vad dessa egentligen har för erfarenheter att komma med annat än deras egna skador. Får jag gissa? Inga. Jag är 39 år och har jobbat med rehabilitering av sådana här och andra skador i 16 av de åren. Lite har jag lärt mig på alla de åren.
Skador på korsbanden behöver ju inte innebära att skidåkningen är över för gott, men föjldskadorna som kan uppkomma om man är oförsiktig i samband med en korsbandskada kan definitivt göra det. Snowgod skrev något om att rehabiliteringen kan ta lång tid och det ska den också få göra om det är vad som krävs. Klokt. Mycket klokt.
2) Spring för tusan inte! Speciellt inte om du har en kors- eller ledbandsskada. Knät är som du vet instabilt och det kan i sig sabba meniskarna illa kvickt. Springer du dessutom ökar du säkerligen risken med sisådär några hundra procent, för att inte säga tusen. Lägg ner och det nu. Helt friska knän pajar av löpning, så vad tror du då ett redan skadat knä kan göra?
3) Kör benpress. Djupt och tungt, men tumma aldrig någonsin på tekniken. Lyft vikten på 2-3 sekunder. Håll den på lätt böjda knän i 1-2 sekunder. Bromsa den tillbaks till utgångsläget på 4-6 sekunder. Håll fötterna ganska tätt ihop. Inte mer än 5 centimeter. Stabilisera gärna genom att hålla händerna mot knänas utsidor så att du verkligen känner att de är stabiliserade. Kör ännu hellre med lyft på 10 sekunder och bromsning på 5 sekunder. Ännu hårdare, ännu säkrare, men svårare. Kör inte benböj. Instabilt i förhållande till benpress och du kan inte stabilisera med händerna. Du har inte ens i närheten av samma kontroll i benböj som i benpress. Stimulerar du muskeltillväxt så stimulerar du indirekt också förstärkning av muskelfästen, senor och ligament, ökning av ledvätskeproduktion och annat. Allt detta måste förbättras innan kroppen alls kan öka muskelns kraftutveckling.
4) För länge sedan läste jag någonstans att kors- och ledband som töjts kan återta runt 80% av sin tidigare längd. Om de töjts med 1 centimeter kan de alltså dra ihop sig till 8 milimeter. Vet inte exakt hur väl det stämmer, men det låter rimligt och tänkvärt. Om inte operation är nödvändig efter första skadetillfället så kan operation bli nödvändig om du skadar korsbandet fler gånger. Risken är självklart större för ny skada om inte läkningsprocesserna fått ha sin gilla gång.
5) Precis som det finns duktiga och ruskigt dåliga svetsare finns det duktiga sjukgymnaster och fullständiga idioter till sjukgymnaster som borde bli av med sin licens. Jag har sett flera av båda sorterna genom åren och en uppsjö av dem som befinner sig någonstans mittemellan. Ett lysande exempel på en av idioterna var en tidigare väldigt omtalad sjukgymnast här i Norrbotten som bl a behandlade en av mina kunder. Kvinnan hade så extremt uttöjda kors- och ledband att hon kunde sätta sig med 90 graders vinkel i det skadade knät och veva runt underbenet så att du såg underbenet puta ut under huden. Det var tur att jag inte hade ätit nyligt för jag bröjade nästan kvälja när jag såg det. Ska tillägga att jag inte är den känsliga typen. Muppen till sjukgymnast hade rekomenderat kvinnan att stå på en 2 decimeter hög pall eller liknande och hoppa i riktning framåt/nedåt och landa på det skadade benet. Låter riktigt intelligent va? Detta är förresten precis vad du gör när du springer, och du gör det om och om och om igen. Som tur var kunde kvinnan själv avgöra att det var precis lika sinnesslött som det lät så hon struntade i den och de flesta andra övningar som hon fått (de var inte mycket bättre heller). Kontentan med punkt 5 är att om du inte ens har grundkunskaper i fysiologi och anatomi är det otroligt svårt att veta om sjukgymnasten du får hjälp av verkligen hjälper dig.
6) Under läkprocessen får knät under inga omständigheter utsättas för höga belastningar i samband med instabilitet. Instabilitet är en av våra främsta fiender i alla former av muskelträning, i synnerhet när man är skadad. Instabilitet = förhöjd skaderisk.
Puh! Hoppas du nådde så här långt. Lycka till med skadan. Och återigen: ta åt dig av Snowgods ord. De kan ha varit de viktigaste av alla i den här tråden. Att läkprocessen får fortgå ostörd är allt i ditt fall. Åtminstone om du vill kunna åka skidor efter att du fyllt 25. Det hoppas jag att du vill.