Kort skidskola i Sverige?

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har förflutet som skidskollärare i Österrike (för ett drygt decennium sedan). Där lämnades barnen vid nio-snåret och hämtades igen runt 14-15.

Har nu barn som nu är stora nog att ställa på ett par skidor och lämna av på skidskola. När man åker till orter i Sverige är skidskolan bara en timme lång, ibland lite längre. Varför är det så?

Själva tanken med skidskola är väl att barnen ska få lära sig OCH att föräldrarna ska kunna åka lite själva?

När jag jobbade som skidlärare i Sälen gjordes ett försök med 2,5 timmes grupper men efter två säsonger togs det bort igen för det var för dåligt bokat. Kostnaden kanske är en fråga, redan nu är skidskola ganska dyrt och skulle heldagar erbjudas måndag-fredag hamnar det nog runt 6000kr/barn vilket för få är villiga att betala.

hm, du har jobbat i skidskola med säger ändå "skidskollärare"..?
korrekt benämning är väl ändå "skidlärare"..? - lika irriterande som när vissa (företrädelsevis från huvudstaden) envisas med att säga "långfärdsskidor" när det heter "längdskidor".

Själva frågan: det låter mer som du är ute efter någon typ av "Bamseklubb" på snö. Jag har för mig att vissa hotell/resebolag erbjuder tjänsten (har själv jobbat i Sunvings egna skidskola i Åre med det upplägget. Men det är 30 år sedan..)

lika irriterande som när vissa (företrädelsevis från huvudstaden) envisas med att säga "långfärdsskidor" när det heter "längdskidor
Sorry för OT men träffade en sån i vintras. Han klagade även på att det var för kuperat här. ”Det är så mycket lättare på golfbanan hemma” och ”det är svårt att åka utför”.
Men han han hade sjukt snabba glasögon….

Detta har diskuterats förut… se länk nedan. Jag tror för min del att det kan finnas visst intresse även för den kontinentala varianten av skidskola.

Tjena!

Jag har förflutet som skidskollärare i Österrike (för ett drygt decennium sedan). Där lämnades barnen vid nio-snåret och hämtades igen runt 14-15.

Har nu barn som nu är stora nog att ställa på ett par skidor och lämna av på skidskola. När man åker till orter i Sverige är skidskolan bara en timme lång, ibland lite längre. Varför är det så?

Själva tanken med skidskola är väl att barnen ska få lära sig OCH att föräldrarna ska kunna åka lite själva?
Lösningen måste väl att åka till Österrike bättre åkning o bättre priser på skidskola… Kitzbuhel är riktigt bra när det gäller prisvärda nannys (20e per timme kontant) du kan ha ungarna i skidskola några timmar sen tar nannyn över och ni kan åka hela dagen själva

Skidskola en timme? Är det lönt?

Jag gick i skidskola som barn i Österrike och det var mer eller mindre hela dagen. Vi gick 3-dagars skidskola bara för att få egna dagar också och inte bara åka skidskola hela semestern.

Ja för faan! Ska ni överhuvudtaget släpa med er ungarna ner till Alperna tycker jag verkligen att ni ska trycka in den i heldagsskidskola! Ju längre desto bättre!! Har ni riktig tur blir det som för några bekanta som hyr lgh på helsäsong i CH (och därmed är nere rätt ofta) men nu när barnen blivit lite äldre vill de inte ens åka med längre eftersom föräldrarna bara sätter dem i skidskola för att få åka själva som de vill!!!
Får ni samma fina utfall sparar ni ju in både på barnens liftkortskosnader, flygkostnader, restaurangkostnader, utrustning osv….
Jackpott helt enkelt!! 👍
Lycka till!!
//H
(Inlägget ovan kan innehålla vissa spår av ironi….🤔)

Ja för faan! Ska ni överhuvudtaget släpa med er ungarna ner till Alperna tycker jag verkligen att ni ska trycka in den i heldagsskidskola! Ju längre desto bättre!! Har ni riktig tur blir det som för några bekanta som hyr lgh på helsäsong i CH (och därmed är nere rätt ofta) men nu när barnen blivit lite äldre vill de inte ens åka med längre eftersom föräldrarna bara sätter dem i skidskola för att få åka själva som de vill!!!
Får ni samma fina utfall sparar ni ju in både på barnens liftkortskosnader, flygkostnader, restaurangkostnader, utrustning osv….
Jackpott helt enkelt!! 👍
Lycka till!!
//H
Lugn och fin nu, Hawken.
Jag och min bror gick i skidskolan tillsammmans med våra föräldrar.
Helfamiljsaktivitet. Är det godkänt? ;)

Nja, det är snarare en direktöversättning från engelska.
jag har aldrig hört någon säga: ”jag jobbar som skidinstuktör..”?
Hittar bara skidlärare i SAOL, så håller med.

Min känsla är att i Sverige förväntas föräldrar spendera all ledig tid med sina barn. Nere på kontinenten är det fortfarande ok att även vilja ha ledigt från barnen när man väl har sin semester. Betydligt snålare med både semester och framförallt föräldradagar i många länder får man komma ihåg.

Resultatet av det hela är nog att det är en mindre andel av svenska skidbarn som får förmånen att uppleva någon svensk skidskola överhuvudtaget. Tyvärr eftersom den säkert är bäst i världshistorien och inte bör ifrågasättas (liksom allt annat svenskt).

Jag har egen erfarenhet, både som förälder och som barn av tre halvdagar under en vecka och nån gång tre heldagar i alperna. Utöver en hel del privat snäll skidintro från mig. Varken jag eller barnen verkar traumatiserade av detta (i så fall omedvetet). Tvärtom fick de kompisar och tyckte det var kul. Men jag ska dubbelkolla med dem - de är vuxna nu och brukar berätta om våra dumheter som föräldrar.

För egen del har jag tanken att barn lär sig bäst av ”lågintensiv” skidskola där främst man lär ut genom att åka före och visa vilket knappast gör barnen så trötta i huvudet att de bara orkar nån timme. Men jag är inget proffs och lyssnar absolut till er som själva har erfarenhet som skidlärare.

Om jag bott närmare bergen så hade barnen säkert fått en mer naturlig och gradvis intro till det hela vilket förstås är idealiskt.

Senast ändrad:
Jackpott helt enkelt!! 👍
Lycka till!!
//H
Så med andra ord, sätt frun i skidskola (heldagar varje dag) så har en råd att åka på två resor med polarna istället 🤣🧐
( jag har turen att ha en fru som åker minst lika gärna och bättre än mig)

Inte alla barn som vill gå i skidskola, min dotter ville inte gå själv så vi har fått harva i barnområden själva. Sen när hon blev lite äldre körde vi privatlektion där jag åkte inom synavstånd. Bara att konstatera att alla barn är olika, vissa vill inte bli lämnade hos främmande människor. Tänker också att åldern är en stor faktor, 75min skidskola med 3åringar hinner man nog inte så mycket så där kanske längre tid är viktigare än när de är äldre och kan åka bättre. Men nu spekulerar jag, min dotter ville som sagt aldrig gå i skidskola och vill fortfarande inte det även fast hon fyller 9år i sommar så vi håller oss till privatlektioner där man dock hinner med väldigt mycket får jag säga på 1h.

Minns första skidveckan då vi hyrde till min dotter som skulle fylla 3år, ja tror hon hade på sig pjäxor i 10min på en vecka. Visst vi kunde säkert ha tvingat henne men vet inte vart det skulle lett. Gick bra iaf och hon gillar att åka och har åkt nästan lika mycket som mig den här säsogen (eller med freeride-mått är det så klart lika lite som mig).

Satte min grabb som nästan var 4 i skidskola 5 x 75 minuter säsongen 21/22. Dag 3 började han lägga till en sväng, dag 4 lärde han sig ploga och dag 5 kunde han åka själv i snälla backar. Så visst funkar det. För nätta 1200 kr tycker jag det var en bra investering ändå. Nu är han fem och har gått skidskola två gånger säsongen som var och åker alla gröna och blå backar i Stöten. Skulle önska att de ökande längden på lektionerna lite när de kom upp i åldrarna så pappa får tid att åka lite svårare backar 😅 grabben vill åka från att liften öppnar tills den stänger (hur otacksam är jag egentligen?). Nästa säsong är det vår blivande 3 årings tur att gå i skidskola.

hm, du har jobbat i skidskola med säger ändå "skidskollärare"..?
korrekt benämning är väl ändå "skidlärare"..? - lika irriterande som när vissa (företrädelsevis från huvudstaden) envisas med att säga "långfärdsskidor" när det heter "längdskidor".
Miss av mig. Till mitt försvar heter det varken skidskollärare eller skidlärare på tyska.

Tillbaka
Topp