Korta Stavar?

shmuck

Ny medlem
Korta Stavar?
tjena. har funderat lite på detta med längden på stavar.. ser att vissa använder långa, andra korta, vad ska man ha? lång i brallan är ju given, men i backen?? vad gäller? korta är ju är ju rätt logiskt, kortare = mindre i vägen.. tips tack. är cirkus 180 lång, hur långa ska jag ha? enligt er fina Freeride kottar? .] tacksam för svar. love/ Andreas

Korta Stavar?
desto kortare desto mer koolboy säger nog alla här, svår fråga, allt handlar ju om vad man tycker själv, kör med 110 jag. är cirkus 180 :]

Senast ändrad:
Korta Stavar?
jag är runt 185 och kör me 120 stavar, skulle vilja ha längre.. iaf 5 cm. men då kommer ju frågan om dom blir i vägen

peez

Korta Stavar?
Tjaaaooo!
Jag Är typ 165 och jag kör på 105 cm långa stavar och det funkar skit bra =)
Det är ju upp till var å en hur långa stavar man vill ha, men jag tycker att korta är bäst.
För då är dom mindre ivägen, Och om det är något hopp, rail lr jibb som man har halv dålit med fart till så man måsta staka så man får bra me far då måste man krypa ihop lite för att nå ner och då blir det mer steeze en om man står rak lång ;) ;)

Har ingen aning om hur det är å vara så lång, men mitt tips till dej är väll så korta som möjligt, kanske runt 110-115 =)

Peace

Korta Stavar?
Beror väl på vad du åker, eftersom du åker mycket park (antar jag eftersom det är jibbforumet) så är det inte lika viktigt med långa stavar men om man åker pist då man behöver längre stavar så brukar tumregeln säga att armvecket ska han en 90 graders vinkel när staven är i marken. Om du åker puder så behöver du såklart ytterliggare längre stavar.

Gällande offpist och pist så beror det också på hur bra åkare du är då man tenderar att använda sina stavar mer och mer ju duktigare man blir då ens teknik förbättras.

Så satsa på en lite större vinkel, kanske nånstans runt 90-110 grader.

Senast ändrad:
Korta Stavar?
långa stavar = Fult som fan, otympligt, obekvämt, ivägen, farligt, dumt, kanske bra om du staka dig upp för backen..

Korta stavar = snyggt å bra. praktiskt vid balanstyngder i luft och på rails.

Korta Stavar?
en Puckelpistregel är att staven precis ska ta i backen när du håller den neråt med raka armar. Jibbers brukar ju ha kortare än puckelåkarna.

Korta Stavar?
LaZze_JiBBer_NiZze sa:
80 cm stavar lät lite väll kort för en som är 1,80 cm. Men som sagt så är huvud regeln att armvecket ska vara 90 grader.
Det är väl en rätt så gammal regel.

Jag tycker att när man ska välja stavar så ska man inte låsa sig vid någon viss regel utan köra med det känns bra. Själv föredrar jag lite kortare stavar då det är, som många tidigare har skrivit, skönare att åka med, lättare och snyggare.

Senast ändrad:
Korta Stavar?
vet inte om jag är ovanligt blåst men med att armvecket sk ha en 90 graders vinkel när staven är i backen, ni menar alltså en RAK arm?

Korta Stavar?
magnus764 sa:
LaZze_JiBBer_NiZze sa:
80 cm stavar lät lite väll kort för en som är 1,80 cm. Men som sagt så är huvud regeln att armvecket ska vara 90 grader.
Det är väl en rätt så gammal regel.

Jag tycker att när man ska välja stavar så ska man inte låsa sig vid någon viss regel utan köra med det känns bra. Själv föredrar jag lite kortare stavar då det är, som många tidigare har skrivit, lättare och snyggare.
Det är som sagt en tumregel, inget som behöver följas.
Dessutom är hänvisningen gammal och hänvisar till pist- och inte parkåkning och eftersom man som bekant har kortare stavar när man kör park så är det bara att köra lite kortare :)

Korta Stavar?
FLyEr sa:
vet inte om jag är ovanligt blåst men med att armvecket sk ha en 90 graders vinkel när staven är i backen, ni menar alltså en RAK arm?
så här :)

6jdvajb.jpg

Korta Stavar?
MEn det är old school ^^
På den tiden gick alla männisskor gick runt med slickade kläder och pratade gammel svenska.
Nu är vi jibbers och kör på korta stavar , pungt slut

Korta Stavar?
Det där med armveck tycker jag verkligen inte du ska gå efter.
Jag är kring 185cm och har stavar på 110cm. Jag åker gärna puder om jag får. Längden på mina stavar har varit utmärkt i puder. Ingen fara alls. Perfekt längd har jag köpt enligt mig.
Mina är inte efter den gammla tumregeln nej.

Korta Stavar?
jag kör med 95 stavar.. och är 187 lång

tycker de är skönare med korta eftersom att dom inte trasslar in sig i benen och sånt när man railar.. och så är de lättare att hålla koll på :)

men allt är ju personligt? så ta nått som du själv gillar.. inte vad andra säger för bara du kan avgöra hur och med vad du faktiskt tycker är skönast att åka

Korta Stavar?
Det som alltså dem flesta försöker säga är att "ta det som verkar skönast och skit i oldschool reglerna"

mvh

Korta Stavar?
De gamla reglerna säger som sagt 90 graders vinkel. Mitt tips är att köpa två par olika stavar. Ett par lite kortare och ett par lite längre. Nu menar jag inte att du ska gå och slänga ut en hel förmögenhet på stavar men det borde ju finnas billiga stavar eller begagnade (eventuellt låna av syskon/kompisar) som inte kostar så mycket. Så får du ju känna på vad som är bäst i olika situationer och vad du själv trivs med.

Korta Stavar?
Jag kör på 80cm tror jag eller 90cm. Är cirkus 168cm fungerar fiiint. ser snyggare ut med kortare.. Sen ser det inte så ballt ut med långa stavar då man får en spännvid på närmare 4m när man snurrar.

Korta Stavar?
Känner att jag måste stå upp för lite längre stavar. Är 190 cm och kör med 125 cm långa stavar, fungerar utmärkt. Är ingen parkråtta utan håller mig utanför pisten.

Korta Stavar?
NE det är ingen bra ide` att gå på arm reglen...
Har själv gått på det, om du hoppar så kan du ge dig fan på att du landar på den oftare än ofta...
Jag tror på att du ska gå på arm reglen minus 5-10 cm

Senast ändrad:
Korta Stavar?
Har faktiskt haft samma stavar i 16 år. Från början var dom 130. Sedan har dom successivt kapats eftersom teknik och position förändrats. Nu skulle jag tippa att dom är 113 cm. Jag är 182cm lång.

Korta Stavar?
Jag är 165 och kör med stavar som är ca 85 cm!
Jag tycker att det är betydlig skönare med korta stavar när man railar etc. nackdelen med korta är bara när man ska staka sig till liften eller liknande! :)

Fred !

Korta Stavar?
I min något begränsade jibb-bekanstkapskrets så har vi en hierarki. Kortast stavar i förhållande till kroppslängd är coolast, får alla tjejer och vinner bilar på bingolotto o.s.v. Det råkar även falla sig så att den som är bäst på att jibba har de kortaste.

Herren på täppan i stavligan har 55% av sin kroppslängd (stavens längd / kroppens längd)
Tvåan 56% och jag som iochmed mina långa stavar är sämst har 59%.

Det är väll en smaksak, men ett tips skulle kunna vara att kapa 5 eller 10 cm i taget tills du hittar en längd som känns bra för dig.

Korta Stavar?
En stavvinkel på 90 grader är ju från den gamla skolan med parallellsvängar och hela joxet med högavlsatning etc. I takt med mer skärning på laggen=djupare position i svängen vid piståkning så bör staven vara kortare. Ett tips är att ju grymmare du är i pisten ju kortare stavar annars blir det en lite konstig rörelse med en stavisättning med en lång stav "över huvudet" om man överdriver lite...sen kanske inte en markerad stavisättning är helt enligt the new school heller, men de flesta gör någon form av markering i alla fall. I parken är väl stavar mest i vägen om jag fattar saken rätt och offpist så stökar ju snödjupet till det. Med andra ord tänk till hur du själv åker, samt var och välj därefter. Själv är jag gammal skidlärare på 193 och 135 cm stavar som är på väg ner i längd (blir nog 125 nästa vecka) Ride on!!

Korta Stavar?
me_syltmogul sa:
långa stavar = Fult som fan, otympligt, obekvämt, ivägen, farligt, dumt, kanske bra om du staka dig upp för backen..

Korta stavar = snyggt å bra. praktiskt vid balanstyngder i luft och på rails.
Helt rätt staffan(Y)
Jag är ca 185 och kör med ca 70 stavar

Korta Stavar?
själv är jag 177cm har ett par "jibb" stavar som är 115cm. Ett par offp som är 125cm med större "snögrej" i slutet av staven pga att annars åker staven ner i snön och försvinner :)

Men gå på känsla och tänk efter vad du ska göra.

Tillbaka
Topp