"Krön"

"Krön"
Har en liten fråga om s.k. krön i baken. Efter lite studier i lift spåret har jag kommit fram till att man kan göra mycket eller lite av en ojämnhet. Endel åkare utjämnar varje liten snöflinga eller knöl i backen, medans andra tar varje chans att försöka få till den perfekta v stilen.
Dessa utjämnare kan ju rent av se löjliga ut. Stjärten åker ju upp och ner som en jojo och dessa åkare är ofta även noga med att åkstilen ska se bra ut.
Medans backhopparna ser än mer patetiska ut, när dom knappt använder svängradien på skidorna. Utan istället siktar in sig på den lilla lutningsförändringen mitt i backen, kryper ihop i god tid för att sedan sträcka ut sig som Janne långben och i bästa fall lätta tilräckligt för att det ska bli ett mellanrum mellan spåren.
Detta kanske inte alla ser som ett problem.
Men jag som är en oerhört osäker person vill ju inte se ut som en klåpare i backen.
Snälla forumet vad ska jag göra ?
Och kom ihåg att det är inte idioten på bilden som skrivit brevet.

Bara en parentes, Är det inte lite löjligt med backhoppning? (dock ej när man står längst upp och skapar tanken att peka spetsarna nedåt och inta grod position)
Bara med tanke på att en backhoppare gör allt i sin makt att hoppa längre, och lyckas skutta iväg ca 120m
Medans en störtloppsåkare gör allt i sin makt att koppa kortare men drar lika väl iväg ca 70m

"Krön"
...jag fattar inte poängen, frågan eller analysen i detta inlägg?!?
vad vill du, slasktratten få sagt...?

sen hoppar inte störtloppsåkare till vardags 70m. Dessa längder har till för vana att bli överdrivna. Men gott väl runt 30-50m
/sh

"Krön"
Jag undrar hur långt en monoskiåkare kan hoppa, både vad gäller krön och i hoppbacken...!!
Har börjat bli lite sugen på monoski. Ngn som har en o sälja??

"Krön"
En snowboard borde väll funka som monoski ?

30-50 meter visst men vad händer när hjältarna missar ett krön? 52m? knappast!
Sen när man väl står och ser på och inser hur fort det går blir man ganska imponerad.
Men det är väll jag som överdriver deras mod när man ser backarna.

"Krön"
..jag har ett favvokrön i Åre..

är ni i Åre nångång i vinter så gör så här:
Dundra av en etta i den övre delen i Lundsrappet..kryp gärna ihop också, så ni får riktigt bra med fart.
Väl nere mot krönet med stort "k" skall ni vara beredd på en massa G-kraft... för att tiondelan senare skjuta iväg som en projektil... för att dagen därpå landa nere på Åresjön.

Detta göres sig bäst på kvällsskidåkningen då alla konturer i snön syns bra i det starka lyset.
Lycka till!!

/SwedishHeal

"Krön"
Se löjlig ut? vem fan bryr sig.... du bör nog satsa på pulkåkning... där behöver du inte skämmas för dina pulkekompisar! små barn bryr sig inte om sådant!

"Krön"
haha!! tryck ifrån som fan och sen så snurrar du snett uppåt o gör en d-spin 7 utför alla krön i arslet

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp