Kullager Rengöra

MrCorrect

Ny medlem
Kullager Rengöra
Vill rengöra mina kullager en kille på min förra tråd sa att aceton är igentligen rätt så dåligt och jävligt dyrt+ att jag inte har det hemma.
Han sa även att olja försvinner snabbt och fett gör det trögt så han brukade göra en blandning.
Men vad ska man igentligen ha???

Kullager Rengöra
YouTube is your friend. Sök på "cleaning bearings", "skate bearings" eller kanske "clean longboard bearings" så hitter du bra hjälp.

Kullager Rengöra
Glidmedel är sjukt bra, får man gratis i "knullpåsen" som delas ut överallt, eller gå till ungdomsmottagningen!
Om du inte vill betala förstås!

Kullager Rengöra
Det är en välkänd metod! Glidmedel ger de ultimata glidet åt kullager. Dock så är det så med all typ av smörjmedel att det drar åt sig smuts, var därför försiktig när du smörjer in!

Kullager Rengöra
Du vill ha ett medel som inte drar åt sig smuts, 5-56 och andra smörjmedel bör man avstå från. Aceton är inte alls bra eftersom det rengör och löser olja.

Det jag gör är att jag har olja, vanlig motorolja. Sen blandar jag i pulveriserad grafit. blir ett perfekt smörjmedel!
Eller Motorsågs-olja

De tar inte åt sig lika mycket skit.

lycka till

Kullager Rengöra
norman1 sa:
Du vill ha ett medel som inte drar åt sig smuts, 5-56 och andra smörjmedel bör man avstå från. Aceton är inte alls bra eftersom det rengör och löser olja.

Det jag gör är att jag har olja, vanlig motorolja. Sen blandar jag i pulveriserad grafit. blir ett perfekt smörjmedel!
Eller Motorsågs-olja

De tar inte åt sig lika mycket skit.

lycka till
ööööh!??!!?

Aceton ska man ha för att göra rent kullagret INNAN man smörjer in dom ... Och då är det ju perfekt att det rengör och löser olja ... Sen ska man låta det torka och sen smörja in med fett eller olja beroende på hur mycket man vill göra rent dom i framtiden

Kullager Rengöra
Jag köpte symaskinsolja idag på claesohlsson, 100ml för 29kr. Läst att man ska ta 2 droppar i varje lager och det är vad jag kommer köra på imorgon när jag oljar in mina. Då har jag 10mm axel så det går i mindre olja :P

(står på burken att det passar till kullager och skateboards om du inte litar på mig)

Annars finns det kullagerfett eller kullagerolja på biltema, fråga personalen. Biltema har även dunk med aceton

Kullager Rengöra
Brukade också ta två droppar efter att ha läst om det på instruktionerna. Men då blev bara sköldarna så oljiga och därefter smutsiga pga att så "mycket" olja rann ut. Så denna gång körde jag på en droppe. Och kollar man in i lagret så ser man att allt bli inoljat och så blev sköldarna bara lite oljiga efteråt. Har funkat perfa efter det så nu kör ja på en droppe ist.

Edit, missuppfattade dig lite linder men här är iaf anledningen till att ja kör på en droppe ^^

Senast ändrad:
Kullager Rengöra
Symaskinsolja är ju bland de tunnaste oljor som finns, sköldarna är inte så täta att de håller kvar sån olja

vad är vinsten ?

Vill man kunna åka 5 eller 50 mil innan man rengör/smörjer , fett eller olja/fettmix ligger iallafall kvar i 50 mil

och ger även ett skydd mot väta (rost) , vilket olja inte gör ,

kullagren blir ju även varma när man kör ,vilket ytterligare sänker viskositeten på det man smörjer med.

vill man prompt ha olja så rekomenderar jag växelådsolja/differentialolja runt 90w-100w

Kullager Rengöra
fast man ska inte åka i regn varken med fettade eller oljade lager och gör man det bör man rengöra dom efteråt :rolleyes:

Sen har jag kört på fett några gånger tidigare men tänkte det kunde vara kul och prova symaskinsolja, lager är ändå så billigt samt det värsta som kan hända är ju att man får smörja igen. Gummisköldar går ju så lätt att plocka bort så det är ju skitsamma :P

Mina surf-rodz lager är oljade från fabrik, pushade 6.5 mil samt kört moosehunt, ravenhill och lite slidesessions, anledningen till att jag måste smörja dom nu är ju att det regnade andra dagen på ravenhill, annars kändes dom fortfarande som nya ;)

Har du något tips på något fett som fungerar?
Antar att detta fungerar http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykelvard/PTFE-fett-36697/ läste om det på longboard.nu :)

Kullager Rengöra
linder sa:
fast man ska inte åka i regn varken med fettade eller oljade lager och gör man det bör man rengöra dom efteråt :rolleyes:

Sen har jag kört på fett några gånger tidigare men tänkte det kunde vara kul och prova symaskinsolja, lager är ändå så billigt samt det värsta som kan hända är ju att man får smörja igen. Gummisköldar går ju så lätt att plocka bort så det är ju skitsamma :P

Mina surf-rodz lager är oljade från fabrik, pushade 6.5 mil samt kört moosehunt, ravenhill och lite slidesessions, anledningen till att jag måste smörja dom nu är ju att det regnade andra dagen på ravenhill, annars kändes dom fortfarande som nya ;)

Har du något tips på något fett som fungerar?
Antar att detta fungerar http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykelvard/PTFE-fett-36697/ läste om det på longboard.nu :)
Nä, man startar väl inte en tur i regn kanske , men med årets hittils konstiga väder har jag startat många turer i solsken och +20* och och åkt sista milen i spöregn :)

fettet du länka till är nog kanon , ptfe betyder att det är teflon som smörjande beståndsdel ,och det är ju bra

Kullager Rengöra
Snabbt tack jag har precis lagt ner dom i lite t-röd och nu undrar jag hur mycket olja man tar är det 1 droppe per kula eller en på allt!(växelådsolja)

Kullager Rengöra
Det enda som händer om du lägger i för mycket är att det överflödiga rinner ut när du sätter på sista skölden eller när du åker

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp