kullager, Spacers, Speed rings till longboard

Hallå alla! Ny på forumet och första startade tråden här, så har överseende med om nånting blir fel:)

Har bytt kullager en gång förut, men resultatet blev inte jättebra!?

1. Finns det några generella tips angående byte av kullager?
- Första gången jag bytte kullager så var jag tvungen att använda handtaget på en skruvmejsel för att kunna trycka in lagret i hjulet, varpå kullagret bucklades till och dess kapacitet försämrades..
-Nu andra gången jag byter kullager så har ett av hjulen sämre snurr än de andra och jag vet inte om det beror på att jag återigen tryckte i kullagrena för hårt, om dom var sämre redan från början eller om dom somehow sitter snett!?

2. Fick till spacers till de nya kullagrena jag beställt men hur f'n sätter man fast dom mellan kullagrena i hjulet?
-Det jag gjort nu är att sätta fast ena kullagret, sedan balansera på spacern på dess öppning, för att sedan försöka trycka på det andra kullagret! men eftersom Spacern inte sitter pressad mot kullagrena så hamnar den snett inuti.
-Ska man kanske trä på kullager o spacer på trucken o sen trycka på hjulet med det andra kullagret på?
-Hur gör ni?

3. Ska man smörja in nya kullager med olja?

4. Var kan man få tag på Speedrings (dvs de små ringarna som hindrar kullagret från att ha kontakt med muttrarna). Hittar inte det nånstans och har bara hälften av mina kvar:(

Peace

Alltså ... Lättast att få på kullagrena och spacersena rätt är att trä på dom på axeln så som det ska sitta
| | = | | <- alltså utan hjulet

Sen tar du hjulet och trycker dit yttre kullagret där den ska sitta (alltså på sidan av hjulet som ska vara utåt), vänder på hjulet och trycker på det så det inre kullagret fastnar i däcket. Då är spacern på plats utan att du behöver göra ett skit ;)

Senast ändrad:
så brukar jag göra då jag tar lös och på kullagerna.
sen om du vill rengöra kullagerna brukar jag ta bort skölden och stoppa dom i ett acetonbad i en glasburk med lock så det inte luktar så mycket sen dunstar det inte och man kan andvända det flera gånger. för att smörja har jag köpt symaskinsolja kostar typ 30kr på clasohlsson som jag droppar in 2 droppar i varje kullager:) men det går att andvända 5-56 också :D

Tillbaka
Topp