Kungsberget just nu

erik_lagg

Aktiv medlem
Kungsberget just nu
Sönerna vill åka till Kungsberget för jibbandet nu i helgen. Är det bra nu? Såg att några pister var stängda fortfarande. Är det något bra med snö? Har varit där ett dussintal gånger men de verkar väl ha satsat lite på parken igen.

Kungsberget just nu
Idag var vi där. Tre backar (8, 11 och 12) som binder samman området har inte öppnat än. Så man kan inte åka ner till hoppbacken. Det var ju dåligt. Det är ju också tre skapliga backar av fyra som de har. En gåta hur de har prioriterat.
Parken var helt ok för mig men inte så avancerad för de som är bättre än jag. Airbagen var kul.

Kungsberget just nu
Idag var vi där. Tre backar (8, 11 och 12) som binder samman området har inte öppnat än. Så man kan inte åka ner till hoppbacken. Det var ju dåligt. Det är ju också tre skapliga backar av fyra som de har. En gåta hur de har prioriterat.
Parken var helt ok för mig men inte så avancerad för de som är bättre än jag. Airbagen var kul.
Inte varit där än den här säsongen men de verkar ha gjort lite dumma val. De sparade ingen snö till den här säsongen då det resonerade att det inte behövdes. Sen var man alldeles för sega med snökanoner alternativt om det var någon reglering på vattenmängd. Detta orsakade att man typ hade 50% av backarna öppna under julen och är en orsak varför jag inte besökt anläggningen än. Romme t ex hade ju över 80% av sina backar öppna under julen men de körde ju kanonerna så fort de var kyla. Tycker tyvärr att kungsberget inte satsat något på utveckling senaste åren, visst de gjorde en backe med knapplift men det var främst för att bygga mer boenden och de har byggt lite på barnbacken. Var ju en artikeln för några år sedan här på freeride när branäsgruppen sa att de skulle bygga en sittlift på södra sidan till förra säsongen.

Satsningar de borde göra är sittlift på södra och dra den ända upp till toppen vid befintliga ankarliftarna för att göra kungens kurva mer lättillgänglig. Skidtunnel där ankarliftarna slutar idag för södra. Åkband upp ifrån nuvarande sittlift till toppen. Byta ut de gamla sittliftarna och eller dra en transportknapp mott sittliften. Man får staka med barn i tåg. Sen se på möjligheter för fler backar.

Kungsberget just nu
Letade upp den gamla artikeln.

– Vi ska ersätta de två släpliftarna som finns i sydområdet, och bygga en ny stolslift istället. Detta blir enligt planen till vintern 2023/2024, säger Lars Rundblom.

Kungsberget just nu
Nu vet jag inte vart ni utgår från men om inte kläppen är ett alternativ så åk till Källviken i Falun. Där finns det park, håll lite koll på deras sida så ser ni när half-pipen öppnat också.

Kungsberget just nu
Om det är park som prioriteras är det helt klart Källviken som gäller. Kungsbergets glansdagar är sedan länge förbi och nu bygger man bara upp en minipark som inte underhålls kontinuerligt.

Hörde att det var mycket ny personal på snöläggningen vilket är orsaken till att alla backar inte är uppe än.

Kungsberget just nu
Källviken verkar intressant! Har de även airbag? Till Kungsbergets försvar får man väl säga att de nog har förbättrat parken till i år. Sämst var att de inte hade öppnat backarna som binder samman systemet på ett vettigt sätt.

Snödjup

Tillbaka
Topp