Kurvteknik cykel mot skidor

JooockeT

Ny medlem
Tjenare, lite nördig fråga jag vet, men när jag börjat fundera på någonting så har jag svårt att släppa det innan jag har fått det förklarat för mig.

Jag cyklar mycket och åker skidor mycket men har aldrig tävlat i skidor så jag har inte så stor koll på teknik och sånt. Jag har märkt en stor skillnad i positionen på skidor och på cykel när man tar kurvor/svängar.

Cykel - http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/44101000/jpg/_44101914_peaty300.jpg
Skidor - http://news.dipag.it/pictures/lowres/20071028/Bode-Miller-in-action-0000016716.jpg

De jag tänker på är höftens position, cyklisterna har ofta röven ovanför knänas linje medans skidåkarna har den nedanför. När jag tänker så skulle det vara ruskigt oskönt att på en cykel ta kurvorna med röven nedanför knälinjen. När jag har testat att köra skidor och trycka upp höften i svängarna så känns det som man får mycket tryck fram på skidorna, förmodligen för mycket. Men de känns inte helt galet ändå. Varför denna teknikskillnad?

På en cykel vill man väl trycka ner cykeln så mycket som möjligt på kant för bästa kurvgrepp, men varför har man röven som man har den på skidor? =)

En femsekundersgissning (dvs. utan att tänka igenom det ordentligt): på skidor vill du ha kantgreppet och vill därmed lägga mest tryck på kanten av skidorna, inte mitt på. På cykel är ju förhoppningsvis däcken inte fyrkantiga och lägger du för mycket tryck på "insidan" av däcket finns risk att greppet släpper.

Kanske?

Lägger du ner höften mer på cykel så tippar du helt enkelt innåt. Med har du två att stå på som ger dig en stabilare grund att stå på samtidigt som du kan generera ett mycket kraftigare tryck. Detta gör att du genererar större g-kraft som gör att du kan ligga med en större del av din vikt innanför fötterna.

Spännande tanke, cyklar inte, men åker motorcykel både cross och vanlig. Jag tror egentligen inte höftens position är så annorlunda som du upplever, båda flyttar tyngdpunkten innaför skidor/däcken så att vi svänger, Hur mycket beror på hur snävt vi vill svänga och hur fort vi åker. detta hjäler för skidor, cykel, mc osv.
En stor skillnad mellan hur en cykel svänger kontra en skida är att skidans kan böjas ganska mycket när vi belastar den, vilket minskar radien på svängen. en mc svänger bla pga hjulets form (på tvären) och avståndet mellan hjulen och hur mycket man lutar in cykeln. Men man kan inte böja en cykel lika mycket som en skida.
Denn andra faktoren som jag kan se skilljer dem åt är att stålkanten skär ett jack ned i underlaget, det är detta jack som gör att skidan fäster i underlaget. Vi kan likna detta med hur en velodrom inom cykling fungerar. Här finns likheten och skillnaden, på skidor skapar vi själva velodromen, ju mer vi kantar desto mer doserad velodrom skapas, och på skidåkaren på bilden är underlaget is, vilket gör att det är i princip okrossbart så åkaren kan i brincip hålla emot så mycket kraft han orkar och har teknik för (inte ramla ur spåret/jacket (men höften ligger egenligen inte så långt åt sidan i förhållande till platåns vinkel som det ser ut). Jag kan tänka mig att om du åker relativt fort in i en snäv velodrom, med fast underlag skulle du inte ha höften som på cykelbilden utan mer bara luta in hela kroppen mot svängens centrum efetrsom det inte finns någon risk att det släpper, eller? alltså farten och underlaget är faktorer som spelar in. Som sagt skidan vilar på kanten av jacket medans cykeln stöder mot underlager via friktion, när friktionen släpper tappar cykeln greppet. Det är därför du måste jobba trycket mer nedåt mot underlaget på en cykel för att öka friktionen så att du kan hålla så hög fart som möjligt genom en sväng, utan att tappa greppet. Om du lutar för mycket välter du inåt(om farten är för låg) eller så tappar du greppet för kraften ut från svängen blir för stor. Om en skidas kant är riktigt slö på isigt underlag måste en skidåkare tänka som dig endast lite lut åt sidan så att kraften kommer mer rakt under höften, ned mot underlaget. Hoppas något blev klarare och det fins säkert fler orsaker. Kul grej för dig att prova på skidor, tänk hur du pressar på med yttre benet genom svängen när du cyklar (vrider/roterar lårbenet i höftleden) prova det i skidåkningen så kommer du uppyäcka något fräckt.

Tillbaka
Topp