Ladda Österrikiskt skipass och använda hemma

Steffo71

Ny medlem
Hej
Är det nån som vet om jag kan fylla på mitt skipass från Österrike resan i fjol och använda plastkortet här hemma i Svenska fjällen?

Beror väl på vad för sorts skipass det är, antar jag? :) .. Rent teoretiskt borde det ju gå!

Är mycket skeptisk till detta då jag tror själva laddningen ligger i en databas i skidsystemet och inte i kortet. Kortet är bara ett id-kort (RFID)
Så hade iaf. jag gjort systemet, men det har jag inte....

Ok så då funkar säkert bara skistars pass i Åre.
Sen om det står tex Hundfjället 4 dagar vuxen herre och man fyller på det för 8 dagar och är kvinna...Ställer man till det så det ej är godkänt då?

Inte vet ja men jag fyller dagligen på kort som inte kommer från Funäsdalen med skiddagar så folk kan åka med deras befintliga kort men Tomtefar vet säkert bättre än de som bygger maskinerna och visar oss hur man gör.

Axcess tror jag hela skistar har. De har då det i Vemdalen och Sälen i alla fall så de borde ha det i Åre oxå.

Och svaret på din nya fråga är nej det gör man inte.... Det som är laddat på kortet dyker upp på en skärm inne i lifthuset och det är det som gäller inte vad som står på kortet.

Hasse_Lindborg sa:
Inte vet ja men jag fyller dagligen på kort som inte kommer från Funäsdalen med skiddagar så folk kan åka med deras befintliga kort men Tomtefar vet säkert bättre än de som bygger maskinerna och visar oss hur man gör.
Hur menar du där?
Att man kan ta vilket kort som helst och ladda det i vilket system som helst ser inte jag några problem med sålänge korten är konstruerade efter samma specifikation. Problemet är att det inte går att ladda ett kort då det inte ligger några pengar på kortet utan i databasen. Men databaserna är kanske ihopkopplade mellan olika skid-system?

Som sagt så vet jag inte, jag bara spekulerar men skulle gärna vilja veta exakt hur det fungerar...

Edit: Missupfattade kanske den ursprungliga frågan då jag trodde det handlade om att ladda kortet i Österrike och åka med laddningen i Sverige.

Senast ändrad:
Åker du på en skistaranläggning och använder ett kort som någon tidigare brukat kan du få 1500kr i böter.
Detta ifall tidigare brukar fått sitt namn inlagt i databas. Fyller du på kortet kan du be dem "nolla" kortet utan kostnad. Väldigt sällsynta problem, men jag fick info för några dagar sedan i en skistaranläggning.
Och nej, alla kort funkar inte överallt.

Alla kort kanske inte fungerar överallt, men väldigt många fungerar iaf! Det är ju bara att ta med och pröva, eller ringa och fråga. Så länge det är beröringsfria bara.

zantarf sa:
Åker du på en skistaranläggning och använder ett kort som någon tidigare brukat kan du få 1500kr i böter.
Detta ifall tidigare brukar fått sitt namn inlagt i databas. Fyller du på kortet kan du be dem "nolla" kortet utan kostnad. Väldigt sällsynta problem, men jag fick info för några dagar sedan i en skistaranläggning.
Och nej, alla kort funkar inte överallt.
Så länge det inte är aktivt på den person kan du ju inte åka dit på missbruk. Men du kan ju inte ladda ett kort i som är i bruk så jag ser inte problemet då?

Tomtefar sa:
Är mycket skeptisk till detta då jag tror själva laddningen ligger i en databas i skidsystemet och inte i kortet. Kortet är bara ett id-kort (RFID)
Så hade iaf. jag gjort systemet, men det har jag inte....
Stackars databas...

Vad händer om den dör mitt på dagen?

Korten är numrerade. När det "laddas" så laddas inget på kortet, det är systemet på skidorten som lägger in kortets nummer i sin egen databas och kopplar det till de rättigheter du betalat för. I princip så kan du använda t ex ett Axcess kort överallt där de har Axcess.

En del anläggningar vill dock av någon anledning bara använda de kort de själva säljer. Eventuellt har de gjort så att deras system bara godkänner vissa nummerserier av kort så att kassapersonalen inte kan lägga in andra kort även om de försöker. Ofta funkar det dock om du bara får personalen att försöka lägga in ditt kort även om de säger att det inte ska gå.

Är det bara samma system så fungerar det, har kört på verbierkort på en svensk ort (Ramis tror jag) och använder skistar korten i andra backar.

Håller med Snorkel, man möts ofta av att "det går inte" men när man ber dem prova så fungerar det. Känns som personalen blivit itutade att de ska svara så om det inte är det egna systemets kort bara för att kunna kränga extra kort för 40-50kr. Jävla ocker för ett plastkort som rimligen inte borde kosta mer än några 5 kronor att tillverka och få nummerserie på.

Tillbaka
Topp