Laga brädan?

oskhar

Ny medlem
Laga brädan?
Köpte en ny bräda förra säsongen som jag knappt hann använda. Den här säsongen har jug hunnit åka ett par dar i den lokala backen i årjäng. näst sista åket idag (6/1) så kände jag hur något högg till i brädan. Det var dock inte så mycket så jag trodde det var en kvist eller nått. När jag efter sista åket skulle lasta in brädan i bilen såg jag att jag hade fått en riktigt fet reva under brädan ända in till träkärnan (kolla mitt fotoalbum om du inte tror mig). Min fråga nu är hur jag ska kunna laga det på bästa sätt för jag är inge vidare sugen på att köpa ny redan!

härrå

Laga brädan?
Man kan köpa lite PTex på stav och sedan men en tändare värma det, droppa ner det i revan och sen innan det har härdat skära bort överflödet med ett vasst rakblad. tror det funkar ? nån annan som har nått annat ? hoppas bara jag är rätt ute..

Edit: Tror en såndär stav kostar kring 20 kronor.

Laga brädan?
Torka först med en hårtork så det inte finns någon fukt kvar(annars ruttnar brädan innifrån).
Gör sedan som föregående skribenter tipsat om . Lycka till!

Laga brädan?
men jag skulle smälta P-tex staven med en värmepistol.. för det blir så lätt sot i p-tex.et annars..

det heter annars hmm.. beläggs-stav (asså de kallar det för det typ)

gå bara in till en välsorterad sportaffär och beskriv problemet och fråga efter en sådan "stav" som man smälter ned för att fylla igen djupa repor i belaget (belags-stav) hmm

:)

sen... smält med en värmepistol (eventuellt en tändare) så det droppar ned i sprickan (som skall vara ren och torr, hårtorken var ett bra tips) ... låt det stelna ordentligt.. te sedan ett rakblad och skär bort överflödet.. rengör, valla och sikla... tjohooo ----> ut å åk

/Kalle

Laga brädan?
Är det bara jag eller är inte de stavar man köper gjorda för att läggas
på med limpistol??? Eller är jag helt ute i det blå?

Laga brädan?
jo.. när jag jobbade i Wäsa så lagade jag med stavar (p-tex) som man lade i pistolen å sen fixade men det.. men har man ingen sådan pistol så kör man med handskar /tång + värmepistol alt tändare och köper sig en stav å smälter ned på sitt egna lilla hemmameckiga sätt..

:)

Laga brädan?
Pappa har felar sånna repor i brädan:S Han lyckas alltid få skit stora repor men inga små fjuttiga som jag brukar få.

Vet inte vad det heter men det är som en plast stav som man smälter ner i sprickan. och sen så sicklar men över den de där man har smält det, så är den igen täpt

Laga brädan?
Det där kommer att bli riktigt lurigt att få till med enbart ptex, även om en del påstår att de har lyckats att få det att hålla. I de allra flesta fall resulterar en lagning av en så djup skada med belagsstång att stångmaterialet spricker och faller ur efter ett par veckors åkning. Är det verkligen trä man ser på bilden? Det ser ju ut att vara en riktigt dålig konstruktion i så fall. Den där typen av smällar brukar inte ta sig igenom den fiber- och/eller metallmatta som ligger under belaget. Är du säker på att det är kärnan och inte bara glasfibern som syns? Jag tycker inte att det ser ut som en kärnskada.

Är det verkligen trä som ligger så exponerat måste du täta och helst impregnera det om du inte ska få problem med fuktintrång senare. Bara belagsstång räcker garanterat inte. Använd lättflytande epoxy (tillsätt eventuellt lite förtunning. Testa först förtunningen på materialet med en liten tops för att se att den inte smälter något) som målas på det gula materialet. Värm med varmluftspistol till ca 80 grader och mätta eventuell insugning. Lägg inte på mycket epoxy i det här läget. Den första limningen är enbart för att säkerställa att träet är impregnerat och att du har en tät grund att börja jobba på. Om det hade varit min bräda och jag hade gjort ett äkta core-shot hade jag lagt en matta glasfiber i botten, men det är överkurs. Efter att den första tätningen har härdat har du flera alternativ. Antingen väljer du en enkel variant:

* Fylla med transparent ptex och sickla. Ptexen fäster skapligt på epoxygrund, men risken för sprickor är stor.
* Fylla med mer epoxy (utan förtunning) och slipa tills det blir jämnt. Också troligt att det spricker efter ett par veckor.

Eller något mer avancerat:

* Skippa hela steg ett och stansa istället. Byt ut det skadade belaget, täta i samband med ditlimning av den nya biten och stenslipa. Troligen den bästa lösningen.
* Fyll med en epoxyblandning med epoxylim, elasto-/limpulver och ptexpulver. Jag har med framgång använt svart Toko Base Repair powder blandat till pasta med epoxy för att fylla sådana här lagningar. Transparent är lurigare såklart om man är noggrann med resultatet. Limpulver blandar man i epoxy för att ge en lätt elastisk mindre sprickbenägen härdad massa.

Tillbaka
Topp