Laga revor i Gore Tex

evil

Ny medlem
Laga revor i Gore Tex
Hallå

Är det nån som provat och har (bra eller dålig) erfarenhet av att sy i gore tex? Efter en rätt pinsam krasch har jag en reva i skrevet som måste lagas. Tror det finns risk att den växer annars om jag lämnar hålet öppet. Men det känns lite märkligt att sy med vanlig tråd i goretex.

Bör man limma på en "lapp" goretex och sedan sy eller är det bara att köra ihop revan med vanlig tråd och gamla kunskaper från syslöjden?

Laga revor i Gore Tex
Eller lämna in det till Willfix utanför Umeå som lagar kläder åt bland annat Haglöfs. Annars är det inga problem att sy i Gore-tex. Skaffa en flaska liqua-seem för att täta stygnen.
Finns även material för att laga samt tejp för att täta sömmar hos exempelvis www.shelby.fi

Laga revor i Gore Tex
Det finns riktiga bra lagningskit på t.ex naturkompaniet.

Gore-tex lappar som man stryker på, både insidan och utsidan. Lagade mina Whiteout byxor med dessa och det fungerar j*vligt bra!

150 kr tror jag att jag gav för några lappar... Man ska INTE sy i Gore-tex om man inte vet vad man sysslar med... dessa färdiga lagnigslappar är klart lättast och bäst.

Laga revor i Gore Tex
Det finns en sömmerska i Åre som är bra på det där har jag hört, eller om det var någon butik. Blev hänvisad dit för nått år sedan när jag hade en reva i goretex material. Fast kommer inte alls ihåg vars det är :/

Silvertejpa innifrån annars, kanske funkar.

Laga revor i Gore Tex
Ska förtydliga att många jackor med ett kraftigare yttertyg går bra att sy i. Den tunnast pac-lite kvaliten kan vara lite svårt. Har provat laglappar som man stryker på. Efter en säsong lossnade lappen. Men det är ett enkelt alternativ. Som sagt var vill du ha det proffsigt gjort skicka det till Willfix då många friluftsbutiker och tillverkare skickar sina lagningar och reklamationer dit.

Laga revor i Gore Tex
sy inte i gore-tex, jag har flera hål i mina byxor och har lagat dessa med relativt billiga gore-tex-lappar som man stryker på som sagt här ovanför, funkar hur bra som helst.

tycker inte du ska behöva lämna in jackan på lagning, de kostar bara massa pengar, om det inte är väldigt viktigt för dig att det inte syns att den e lagad.

Laga revor i Gore Tex
Att tänka på med lagningskit som man stryker på är att när du stryker ett gore-tex plagg så bränenr du också sönder membranen. Bra företag som lagar goreplagg använder sig av en tejp som inte påverkar membranet mer än det extra lagret.

Laga revor i Gore Tex
Jag har lagat min jacka på en massa ställen med goretex tejp. Tejpade både på ut och insidan. Funkar riktigt bra för mig. Fick byta ut en av lapparna efter ett tag när det var på ett ganska utsatt ställe....

Laga revor i Gore Tex
Tack för alla svar. Det blir nog att prova tejp eller de där lapparna man stryker på. Det är så litet så att skicka iväg det känns onödigt.

Laga revor i Gore Tex
Tänkte att jag lånar tråden lite... Ni snackar massa om bra ställen att lämna in skiten på... men någon som har tips på bra ställen i Gbg, har pajjat dragkedjan och mina syslöjdskunskaper är lika med noll!!

Så någon som har tips påre? :)

Ha d gött!

Laga revor i Gore Tex
Årets bump?

Men alla seriösa butiker som säljer goretex prylar har antagligen (egen erfarenhet av Naturkompaniet) någon som kan hjälpa deras kunder vid eventuella problem. Har du inte köpt "skiten" i den aktuella butiken så kanske du kan få hjälp iaf om du ber snällt och berättar om ditt problem. Det behöver nog inte bli så dyrt om du bara är trevlig och gärna passar på att handla något i butiken samtidigt som du ber om råd/hjälp.

Laga revor i Gore Tex
Spinnakertape är klart överlägset silvertejp när det gäller att laga skidkläder. Sitter som berg, klarar flera tvättar och är tunn och smidig och finns i flera färger. Själva Goretexen har jag inte testat att tejpa, Goretaxlappar är säkert bäst om man vill ha det permanentlagat.

Senast ändrad:
Laga revor i Gore Tex
snorkel sa:
Spinnakertape är klart överlägset silvertyejp när det gäller att laga skidkläder. Sitter som berg, klarar flera tvättar och är tunn och smidig och finns i flera färger. Själva Goretexen har jag inte testat att tejpa, Goretaxlappar är säkert bäst om man vill ha det permanentlagat.
Använder något liknande.

Sifforna man sätter i segel! grymt bra ;) bra lim och juste hållbarhet, de håller ju fint i storm så...

Snödjup

Tillbaka
Topp