Lägenhet, pengar

OzzyHolmkvist

Ny medlem
Lägenhet, pengar
Hejsan!
Har fått ett erbjudande, ett riktigt bra erbjudande på en lägenhet, den ligger centralt i st Anton. Men, värden vill ha 3000€ i deposition.. Innan vi ens sett lägenheten med egna ögon. Så de jag undrar, är detta ganska normalt? För de är en jäkla summa pengar! Vet inte om detta är per rum eller hur de fungerar, väntar på svar.
Värden heter Karina Holmfred, dansk.
Är det någon som har bott hos henne, (brandliweg 14) eller vet vem det är? Är det vanligt att man blir blåst i st Anton eller alperna överhuvudtaget?
Uppskattar allting!
Tack så mycket.

Lägenhet, pengar
Där jag ska bo i år kommer jag betala in 400€ i deposition samt 1000€ av själva hyran innan jag får nycklarna. Samma gäller för min rumskompis, så totalt landar vi på en förskottssumma som är rätt lik den du nämner.
Dock har jag löst mitt boende via han jag jobbar för, som är en person jag träffat tidigare, så jag känner mig lugn med det. (Kanske även ska nämna att jag ska till Frankrike och att jag aldrig varit i Anton och inte vet något om hur boendesituationen ser ut där.)
Fast tidigare år har jag också betalat in mycket i förväg, och till helt okända människor, men det har alltid gått bra. Vet inte om jag haft tur eller om det är den universella snällheten.

Lägenhet, pengar
3000 euro låter som extremt för mycket för en deposition. Kan ha varit 3000 SEK istället kanske? Det låter bättre iallafall.

Lägenhet, pengar
Har du googlat adressen och hennes namn? Även på engelska. Borde finnas någon referens på nätet om hennes ställe. Jag skulle dra öronen åt mig om det låter för bra för att vara sant. Sånt händer inte längre i dagens samhälle utan då är risken större att man går på en nit och blir blåst. En månadshyra kan väl anses rimligt i deposition, och är det ett stort ställe med bra standard är det väl inte omöjligt att hyran är på den nivån. I Verbier känner jag flera som brukar betala 30 000 per säsong och så bor dom 5 pers i lägenheten = 150 000 per säsong, eller drygt 30 000 per månad för lägenheten.

Senast ändrad:
Lägenhet, pengar
Filipx sa:
3000 euro låter som extremt för mycket för en deposition. Kan ha varit 3000 SEK istället kanske? Det låter bättre iallafall.
Nej, men har fått lite klarhet nu, tror jag. Ska betala alltså halva hyran, 3000€ innan nov 15. Sen resterande 3500€ i februari, så summan är alltså hyran. (Delar med rumskompisen).
Vet inte om detta är normalt eller icke.

Lägenhet, pengar
Heddious sa:
Där jag ska bo i år kommer jag betala in 400€ i deposition samt 1000€ av själva hyran innan jag får nycklarna. Samma gäller för min rumskompis, så totalt landar vi på en förskottssumma som är rätt lik den du nämner.
Dock har jag löst mitt boende via han jag jobbar för, som är en person jag träffat tidigare, så jag känner mig lugn med det. (Kanske även ska nämna att jag ska till Frankrike och att jag aldrig varit i Anton och inte vet något om hur boendesituationen ser ut där.)
Fast tidigare år har jag också betalat in mycket i förväg, och till helt okända människor, men det har alltid gått bra. Vet inte om jag haft tur eller om det är den universella snällheten.
Hmm okej, men då är du ändå på torra land, men skönt o veta att det är så här det kan gå till, och att du gjort det förut! Får hoppas jag har samma tur o att det går smidigt!

Lägenhet, pengar
jonaslukarlsson sa:
Har du googlat adressen och hennes namn? Även på engelska. Borde finnas någon referens på nätet om hennes ställe. Jag skulle dra öronen åt mig om det låter för bra för att vara sant. Sånt händer inte längre i dagens samhälle utan då är risken större att man går på en nit och blir blåst. En månadshyra kan väl anses rimligt i deposition, och är det ett stort ställe med bra standard är det väl inte omöjligt att hyran är på den nivån. I Verbier känner jag flera som brukar betala 30 000 per säsong och så bor dom 5 pers i lägenheten = 150 000 per säsong, eller drygt 30 000 per månad för lägenheten.
Har googlat henne och har även henens Facebook, där står det att hon e någon salesmanager och det går även att hitta bild på henne där det står samma, att hon är salesmanager och en bild på henne. Addressen finns i st Anton, brandliweg 14 eller nå liknande,
Har inte tittat på nå bilder eller streetview över gatan än.
Ska söka mer om det/henne idag.
Har fått fram att det är två andra svenska tjejer och en engelsman som också ska bo med oss, men tyvär inga namn så man kan höra med dom.

Precis som jag skrev i ovanstående svar, vi betalar alltså 3000€ 15 nov och sedan 3500€ i februari, detta e då alltså våran hyra, vet inte om det är konstigt eller vabligt att göra såhär eftersom det är min första säsong i alperna.

Är tacksam för alla svar ni gett, lite mer klarhet iallafall! Tack!

Tillbaka
Topp