Lämplig längd på Mantis för mig?

SethP

Medlem
Hej.

Jag går i köptagen och har hittat ett par gamla Elan Mantis 777 för en bra peng. Problemet är dock att de antagligen är en aning för långa för mig, men jag tänkte fråga här först för att kanske få lite feedback och tips.

Jag är själv 187 cm, väger idag (!) runt 105 kg, åker väl egentligen medelbra om jag ska vara ärlig och har en del att jobba på under vintern, än så länge i huvudsak pist och jag gillar att åka fort som f-n (nåja, allt är relativt) i större svängar i röda löpor. Framöver ska jag dock ge mig utanför manchestern och vallpisterna. Det bär av till alperna den kommande vintern och då ska det väl (äntligen) bli en del off-pist uppe på Kitzsteinhorn i alla fall.

Nåväl. Det var en del basfakta om mig. Skidorna är 192 cm och därför undrar jag hur den längden blir för mina 100+ kg och 187 cm? Min förhoppning är att den marginella (?) extralängden inte ställer till det för mycket. Jag vill ju ha ett par skidor att utvecklas en del med och räknar själv inte med att det ska bli för mycket negativt med tanke på att jag gillar speed i pist och vill ha åtminstone en del bärighet utanför.

mvh Seth.

Med din vikt tror jag inte du behöver oroa dig, de blir nog lagom. Tror inte du kan räkna med så mkt bärighet utanför pisten men iaf god fartstabilitet.

Det jag oroar mig för är skidorna i sig, ett par gamla 777 är knappt värda materialet i dom. "En bra peng" för dom är i min värld gratis eller eventuellt 500-1000 om det sitter en riktigt bra bindning på dom som man vill ha.

Kollar man på TGR så är de flera som fortfarande åker på dem, iofs inte på puderdagarna men som en allmountainskida kan de nog funka, håller helt med om din prissidé Utter. Bra pris betyder definitivt under 1000kr inkl. en vettig bindning även om de är nyskick.

Senast ändrad:
Jomen. Vikten är ju inte så lätt måste jag nog hålla med om, JL76... :D

Bra pris ligger just där som jag tycker att bra pris bör ligga och det är inte så felgissat från Utters sida heller. Jag har dock inte den blekaste om bindningen på dem (än så länge). Annars har jag inte räknat med dem för några meterdjupa pudereskapader utan mera som en allmountain för en relativ nybörjare utanför de packade pisterna.

Den ligger precis rätt i längd för dig skulle jag snarare säga. Du är ju en åkare av ansenlig storlek, och ska inte gå ner för mycket i längd. Det var ju ett tag sedan 777 var aktuell, men jag testade den i 184cm-längden då och vad jag kommer ihåg så tyckte jag att den skidan kändes lite kort för mig. Då var jag iofs lite yngre och hade ett högre skiddagssnitt per säsong, men 184 hade definitivt varit för kort för dig. Jag är 181cm och väger 75kg. Skidan i sig är en riktigt trevlig kombination av lagom skärning, ett långt och dynamiskt flex och Elans klassiska träsandwichaktiga lite hårt direkta snökontakt. I likhet med det mesta annat från Elans freerideavdelning i den tidsepoken så är egentligen den enda nackdelen att skidan är väl neutral och saknar något som lyfter den från mängden. För dig kan det snarare vara en fördel iom att den då också blir en skida som hanterar det mesta utan konstigheter. Det är en riktigt vettig skida för en åkare som är påväg att ta steget utanför markeringarna och vill hålla budgeten nere. Visst kan man prata om mer bredd och rocker hit och rocker dit, men faktum är att man klarar sig alldeles utmärkt i de flesta lägen med en skida i 777-klassen, i alla fall så länge man inte testar en rockerskida och har den att jämföra med. Man ska inte heller glömma att på första halvan av 2000-talet var 90mm:are mer puderinriktade än vad skidor i den bredden är idag. De flyter bättre än de flesta av de mer pistorienterade skidorna som nästan till fullo har tagit över det segmentet på marknaden nu för tiden.

Köper du skidan bör du kosta på dig en full service om det inte, mot förmodan, är gjort nyligen. Dom 300kr som det brukar kosta är en god investering för att få fram prestandan i skidan. Även om kanterna ser ok ut så är det inte ovanligt att en så pass gammal skida behöver planas ordentligt för att gå riktigt bra. Belaget är ofta också åt det torra hållet och en uppfräschning med ny struktur och en grundvallning (som du gör själv lämpligen, eftersom servicen sällan ger en bra vallning) ger skidan bättre glid, vilket i sin tur gör den mer alert i känslan och mer lättsvängd.

Testa den och om du tycker att den är aningen lång efter nån veckas åkning, så flytta fram bootcenter 1-2cm. Ge dock skidan lite tid först så att du åker in dig ordentligt.

Senast ändrad:
Jag tackar för ditt svar, MnO.

Det du skriver om längden är ungefär så jag själv har tänkt. I och med att jag är av ett tyngre snitt, så att säga, så krävs det ju i genomsnitt en lite längre skida. Normalt sett brukar jag hålla mig till skidor som är ca 10 cm kortare än vad jag är, men då brukar det handla om stabilare racers enkom för pisten som jag dessutom hyrt (t ex Atomic SX 12). Den bredaste jag testat var en Rossignol på 78 mm (eller om det var 76) som jag dessvärre inte kommer ihåg modellen på. Dessvärre har det aldrig varit riktigt läge att testa några åk utanför pist direkt.

Vad det gäller åkteknik har jag en del att jobba på framöver, men jag antar att carvingegenskaperna för en Mantis 777 ligger i det väääldigt långsvängiga segmentet, om man inte pressar dem rätt rejält hårt, eller?

- Seth

Utter sa:
Det jag oroar mig för är skidorna i sig, ett par gamla 777 är knappt värda materialet i dom. "En bra peng" för dom är i min värld gratis eller eventuellt 500-1000 om det sitter en riktigt bra bindning på dom som man vill ha.
JL76 sa:
Kollar man på TGR så är de flera som fortfarande åker på dem, iofs inte på puderdagarna men som en allmountainskida kan de nog funka, håller helt med om din prissidé Utter. Bra pris betyder definitivt under 1000kr inkl. en vettig bindning även om de är nyskick.
Jag har funderat ett litet varv extra på det ni skriver om dessa planks värde, och undrar lite över vad ni grundar era uppskattningar (i ekonomiska termer) på? Är det helt enkelt mest jämfört med andra skidor av samma årgång (ungefär) och med liknande prestanda/funktion/konstruktion?

Jag menar; Skidorna är väl i princip desamma som för fem, sex år sedan såvida de inte är helt nerslitna och/eller trasiga? Visst. Skönhetsfläckar får man ju räkna med och att de är något använda så klart, men nog är de väl definitivt är värda sitt pris (säg 900 spänn) med ett par okej (inga särskilt avancerade alltså) bindningar på, utan ommontering och gamla pluggade borrhål? Man kanske dessutom bör ha i åtanke att jag räknar mig som medelgod åkare med en del mera att få in i min åkning, åtminstone åktekniskt innan jag själv skulle vilja kalla mig avancerad?

mvh Seth.

Senast ändrad:
Det faktum att det har hänt oerhört mycket med friåkningsskidor sen de här skidorna kom gör att de inte är värda någonting. En modern skida med en midja runt 100mm+ gör oftast inte bort sig i pisten (om den inte är bättre tom) gentemot en "friåkningsskida" anno tidigt 00-tal. Sen när det blir uppkört, mjukt, puder eller stökigt så kommer den nya skida (ursäkta ordvalet, men) pissa på den gamla.

Om du istället lägger dig runt 1500-2000 så kan du hitta ett par skidor som kommer ge dig en wow-känsla utanför pisten och som inte behöver göra bort sig i pisten.

Åhå f-n, Utter! ;)

Har det hänt så mycket på skidfronten under ett knappt decennium, sen 2003 -04?

En annan trodde (nästan) att carving var det senaste, hetaste, ballaste och mest funktionella!? *fniss* ... Nå. I pisterna i alla fall? 100 mm och däröver trodde jag mest blev ganska tungt, eller vad man ska säga, att hantera?

Jag är 40+ och ser inte att jag kommer att bli någon Zackrisson eller Sverre precis. Inte ens i närheten. Och då jag bor på slättlandet i södra Sverige så blir det inte så värst mycket åkning heller. Definitivt inte så mycket som jag skulle önska i alla fall.

Nåväl. I vilket fall som helst så har jag redan genomfört transaktionen och väntar leverans i veckan som kommer. Så länge de bara är alright och inte är skadade på något vis så får jag hålla till godo med dem, och det gör jag nog gärna. Priset jag ger tycker jag dessutom är åtminstone rimligt. (En veckas skidhyra i alperna - till och med lite billigare - om man inte väljer standard pistcarving där nere.)

Tack ändå för alla synpunkter!
mvh Seth

Tillbaka
Topp