lämplig zoom på videokamera?

anders_linden

Ny medlem
planerar att fixa en dv-kamera till nästa säsong för att försöka fixa ihop en skidfilm. är det någon som har koll på hur mycket optisk zoom det bör vara för att man ska kunna filma från ex berg på andra sidan...
för att kunna ansluta en hjälmkamera, räcker det med analog video-in?

det du bör tänka på om du har fet zoom är hur liten den punkt du ska filma egentligen är. därför uppfattas små små rörelser ofta skakiga. ett schysst stativ är helt jävla nödvändigt om man ska använda långa brännvidder. om du ska stå på ett annat berg och filma det som sker, dvs kanske några kilometer, så behövs nästan tele. men annars funkar säkert 15-20x optisk. peace out!

annars är ett jävligt användbart hjälpmedel fisheye linsen, eller vidvinkel. underlättar att filma jibbing och närbilder, eftersom man får med mycket. ha det!

ledsen att jag skriver ett gäng olika inlägg. kommer på nya saker. tänk på att stort zoom omfång ofta förminskar bildkvaliten. alla objektiv har en grundinställning och bästa bildkvalite, resten är mer eller mindre kompromisser. det bästa är därför att ha en kamera med lite mindre zoom, och köpa till ett tele. nu tror jag nog det var alles. hejhej

jag tänkte bara skjuta in att det är djävulskt nödvändigt med antiskakfunktion, som gör att du kan filma i backen utan stativ när du inte zoomar alltför mycket. Om du är lite stadig på handen kan du faktiskt köra med riktigt mycket zoom och ändå bra resultat.
För hobbyfilmaren som kanske inte släpar runt på ett stort stativ är detta absolut skitviktigt!
På sony, iaf, så vet jag att funktionen heter SuperSteadyShot.
Lycka till!

ja skulle tippa på 10-20 i optisk zoom... nån stans där.. 10 är kanske för lite..

Tillbaka
Topp