Lång och fet eller kort och smal?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Aldrig tidigare har det funnits ett så stort antal skidmodeller att välja på. Och det är inte bara grafiken som skiljer. Ska man välja en skida med en eller två spetsar, lång eller kort, smal eller fet, frågorna är många. Här på Freeride dyker det då och då upp frågor typ:

"Jag vill ha en skida som är kvick med bra isgrepp samt är stabil och flyter bra i lössnö. Vilken skida är bäst och hur lång ska den vara?"

Det är inte underligt att man vill ha denna skida, det vill jag oxå. Det som är förvirrande är att mängder av svar trillar in med förslag på skidor som har just dessa egenskaper och är bättre än allt annat... Visst finns det skidor som är allround, men då är de kompromisser på ett eller flera moment. Skidan som är både lång,kort,kvick,stabil,mjuk och hård existerar helt enkelt inte.

Ska man då välja enskida som är lång och fet eller kort och smal? Mitt svar på denna frågan är, Ja! Som sann skidentusiast behöver man båda, och då blir det två par skidor, minst... Till alla seriösa brantåkare föreslår jag följande önskelista till jultomten!

1. Feting (lång och fet)
För att köra fort och stort över hela berget ska man ha en lång feting. Midjemått > 80 mm, skärningsradie > 18-20 m, och längd från kroppslängd och uppåt beroende på vikt, teknik och styrka. Denna typ av skida glänser utanför pisten men många modeller fungerar även alldeles utmärkt i stora skärande svängar även i en isig pist.

2. Slalomcarver (kort och smal)
För lekfulla dagar i pisten krävs en "slalomcarver". Det vill säga en kvick och kortsvängande skida med grymt isgrepp. Midjemått 63-68 mm, skärningsradie 11-13 m, längd betydligt kortare än kroppslängd (men beroende av vikt, teknik och styrka). Denna typ av skida kräver aktiv åkning men ger enormt mycket tillbaka...

Med dessa två skidor i bagaget är man rustad för det mesta såväl våra svenska fjäll som alperna bjuder i alpin åkning! (Sen behöver man ju oxå ett par twintippar för parken, ett par twintippar för offpisten, ett par skicrosslagg, ett par telemarkskidor för offpisten, ett par telemarksskidor för pisten, ett par störtloppslagg, ett par puckelskidor, ett par lössnöskidor, ett par lätta alpina turskidor och en monoski...men det får vi ta nästa jul!)

That´s all kids! / MM

Det där konceptet känner jag väl igen och jag kan bara hålla med att det är en lyckad kombination. Jag har precis ett sådant kit i år, men valde medvetet en äldre modell av slalomcarver i en längre längd (Salomon Equipe 10 3V @176cm) för att få en reaktionssnabb skida som ändå inte har sån ruggigt kort radie (17 meter i detta fall). På så sätt blir inte omställningen mellan ett par >190 offpistskidor så stor de få dagar man vill hålla sig i pisten. Nu ska det väl sägas att jag även har ett par stenhårda Snowrider Titanic med 14 meters radie att ta till de dagar jag vill ha extra mycket sväng.

Problemet är att man inte gärna släpar med sig två par skidor... Det är bökigt och dyrt.
Jag har under några år haft två par skidor med mig, men jag har nu sålt dem för att kompromissa med ETT par skidor som ska fungera hyggligt i alla förhållanden.
Det blev helt enkelt att man ångrade sig vilka lagg man än satte på fötterna på morgonen. Valde man pistskidorna så kunde man ge sig fan på att det dök upp nån trevlig brant med puder som man inte räknat med. Och valde man fetingen så var det givetvis blåis överallt... Murphy regerade helt enkelt.

Makten vilka skidor kör du på nu? Jag håller med dig om att det måste bli bökigt med flera par skidor. Dessutom när man flyger eller åker buss till Alperna så får man inte ha med sig mer än ett par skidor (visst det går säkert om man betalar extra). Själv så kör jag på ett par Völkl AX4 188 cm långa och de är en ganska bra kompromisskida som fungerar i de flesta fören men är bara optimala i några få förhållanden. När man åker i en hård brant pist så skulle det vara roligare med en skida som var lite kvickare och hade snävare svängradie. Under de få gånger som man får skansen att åka riktigt torr djup lössnö så skulle det vara bättre med en bredare men framförallt mjukare skida.

Kostar att ligga på topp... Bara att släppa med sig så många skidor man behöver eller hur??? Själv så har 6-7 par med mig ner till alperna.. Ju mer desto roligare..

Mest prylar när man dör vinner juh!!!

Åker man på en veckocharter till Alperna är det inte mycket att tveka på. Då tar man med sig ett par stora skidor alternativt smugglar med sig två par. Åker man en kvällsåkning i Yxbacken är det än mindre tvekan. Då blir det slalomcarvers. Ska man ha ett par medelskidor (hmm... eller vad man nu ska kalla det) gör man kanske bäst i att handla upp sig på tre par istället.... fast då blir ju problemen ännu större... Jo, Hasse har nog rätt. 6-7 par är skamgränsen :)

Ska man säsonga räcker knappast tvåparsmodellen. Då "måste" man ha även minst ett par backups när man kexar huvudskidorna, ett par telis för att ta till när vardagsledan sätter in och snön uteblir, ett par udda fuck-the-mainstream som inte nödvändigtvis behöver gå att åka på, ett par gamla GS-räsers som tas fram en gång på hundra åkdagar, ett par gamla mjuka Scream för bakisåkning. Till sist ett par riktigt fräscha plank av årets modell som ligger väldigt nära huvudskidorna som ger extra prylglädje i form av vånda varje morgon.

Men allvarligt talat:
Hur ofta är det egentligen man åker på veckoresor med charter? Kanske en gång per år för min del. Faktum är att jag nog inte ens kommer upp i det snittet de senaste fem åren. De få dagarna kan jag utan problem klara mig med ett par breda skidor. Resten av åkningen blir egna bilresor till svenska och norska fjällen på försäsongen och flerveckorsprojekt/säsonger i alperna i egen bil. Då är man ju i princip fri att ta med sig iaf 3-4 par plank. I alpmiljö är det inte ofta man behöver några pistskidor, men det kan ju vara kul att ha som komplement ändå. Har det inte snöat på ett par veckor och man börjar tröttna på att åka dålig snö tar man kanske nån eller ett par dagar med pistskidorna. Plus nån kvällsåkning om det finns det på orten. Resten åks med bredlagg. Ett sätt att piffa upp offpistlaggen i pist är helt enkelt att slipa skidorna. Det finns många säsongare som åker bredlagg och klagar på att det det är isigt, samtidigt som de har åkt 30-40 dagar över sten och stock på den nuvarande slipen. Man tänker inte på att det motsvarar en hel säsong för normala åkare som då kanske slipar var tionde dag.

Hmm, som utvecklingen på skidfronten ser ut nu så tycker jag inte man kan kalla 80 mm speciellt brett. Smalare än så känns mer till för analt intresserade pistråttor och eurocarvers på ständig jakt efter skär. Kolla på utvecklingen hos park- och freestylelagg, finns inte speciellt många modeller med smalare midja än 80 där och det är inga skidor som jag generellt skulle vilja kalla feta.

Att sen klumpa ihop allt över 80 mm i en enda salig röra känns värre än att spotta i groggen! Nu är jag väl antagligen helt miljöstörd av ett decenniums ständigt offpiståkande och min gräns för vad som kan börja kallas breda skidor går någonstans vid 90-95 mm. Finns rätt många modeller i den här kategorin som funkar bra i all sorts snö och som funkar fint i pisten med lite tekniskt kunnande förstås. Men, nu nämnde ju Mountain Man dom bevingade orden "seriösa brantåkare", och då får vi väl anta att det finns lite teknik i benen. Helt klart är det bättre att ta ett par lite för breda lagg till pisten än ett par för smala till outpisten. Något varje sann brantåkare vetat sedan länge.

Den verkliga önskelistan borde därför se ut så här istället:

1. Fett och brett:
Ett par rejäla fatskis med 110-120 mm i midjan, typ Tabla Rasa, Sanouk, Spatula, Iggies FFF. Fett, och kompromisslöst. Ungefär som TT med andra ord.

2. Allround:
Ett par allroundlagg runt 90-95 midja, längd från kroppslängd och uppåt.

3. Speciallagg:
Ett par kortare, smala lagg med runt 80 mm i midjan, eller eventuellt smalare. Antingen ett par pistracers eller ett par tvåspetsade för hoppålek-åkning.

Om man håller till i Alperna så funkar det med dom två första kategorierna och för Skandinavien, dom två sistnämnda. Det där med skärningsradie och sånt krafs lämnar jag till någon annan att fippla med. Varför skryta med hur korta svängar man gör? Eller ens svänga alls?

Glisseur: Jultomten hittar säkert hem till dig oxå... Men jag håller fast vid att ett par kvicka racecarver med kort svängradie och smal midja är ett måste i skidgadroben. Sen kan vi ju alltid diskutera hur fet en feting måste vara, men det kan vi ta en annan gång.

God Jul önskar MM!

Många av er verkar ha noll förståelse för att andra inte åker 100 dagar om året? Om man som jag åker mellan 3 och 5-6 veckor om året (och oftast en vecka i sträck bara) så känns det vansinnigt att släpa på fler än ett par skidor i onödan. Och det där med att man inte skulle behöva skidor som funkar i pisten i alperna... Vafan, åker ni alltid ensamma eller? Jag åker ofta med polare som inte alls är så duktiga, och följdaktligen inte har nån lust att åka offpist. Och då får man ju finna sig i det och åka lite med dem i pisten. Sen tycker jag ofta att det kan vara så uselt med snö att man måste hålla till i pisten. Men det drabbar ju inte er som alltid hajkar iväg miltals från pisterna eller kör helikopterlyft för jämnan. Dock är det nog inte så många som har råd eller ork med sånt. Jag t ex.

Sen verkar en del heller inte ha provat ett par riktigt smala pistlagg med ordentlig skärning. Det är ju hur kul som helst, och den som påstår att en skida som är 90 bred skulle funka lika bra i pisten måste ju vara mer eller mindre pantad. Eller inte ha testat helt enkelt. Visa den skida som är så bred som en hyggligt duktig åkare (INTE proffs) klarar att göra skärande svängar med i en svart pist! Det går däremot rätt bra om man har en smal skida som är 165 lång och har 11 meters radie. Jag lovar, det är kul OCKSÅ!

Alltså, vi som inte åker extremt eller så mycket att vi anser oss ha råd med flera par skidor vill självklart ha ETT par som funkar dugligt till det mesta.
Jag har idag inhandlat ett par Scott Santiago, och det återstår att se om de uppfyller mina önskemål, men jag tror det:-)

Tillbaka
Topp