Lång skärningsradie resp. rocker

PocaPuder

Medlem
Hej, jag undrar om det finns brädor med lång skärningradie som inte är Super-G-racingbrädor, alla verkar ligga runt 8-10m. Min har 12,45m men svänger fortfarande på en femöring om jag pushar den hårt. Jag vill kunna trycka på ordentligt i långsvängar, kortsvängar är ändå inte särskilt kul.

Det är mycket med rocker nu, finns det någon som helst mening med det om man vill carva i pist?
Blir brädan mindre stabil? Den borde få mindre kontaktyta.

Hur skulle en bräda som var helt platt vara? Ingen rocker, ingen camber.

Hej, så här tycker jag om Rocker.

Rocker mellan fötterna funkar dåligt i pist. Brädan känns livlös eftersom den redan är "förböjd" och inte fjädrar tillbaka när man byter kant. Greppet på hårt underlag blir också sämre. Camber är nog det som gäller för carving.

Noserocker, alltså rocker framför framfoten, funkar däremot bra. Det gör att den effektiva delen av brädan blir kortare på hårt underlag och man hamnar alltså längre fram på brädan och måste inte flytta så mycket vikt till framfoten. I lössnö däremot kommer hela brädan att användas och man hamnar längre bak på brädan,(och får alltså ökad setback!). Det gör att nosen flyter upp utan att man står med bakvikt,= superskönt!

Bäst enligt min uppfattning, är att kombinera noserocker med camber mellan fötterna. Burton kallar det S-rocker och har det på sin Fish. Det finns också på Völkl Selecta och Dupraz,(som jag tror var först). Jag har testat alla tre och tycker det funkar riktigt bra, både i pist och puder!

Senast ändrad:
Titta på en superswede från Alpinepunk(eller någon annan från dem) om du vill racecarva. alternativt en rad air tanker/silvertanker 200. Vad åker du på nu?

var en bra beskrivning av DoggyD ang rocker. personligen håller jag dock inte med om livlös i pisten men det är nog mer personligt och beroende på åkstil. helt platta brädor finns men är mer för park/rail.

Jag kör på en Rad Air Tanker 200 nu, bästa brädan jag haft hittils.
Supersweden är lite smal för mina fötter, kollade på den innan jag köpte Tankern.

Hur är det med Alpine punk nu för tiden? Visst hade de butik i Stockholm förut. Hörde att de stängt, kan man kolla in dom i någon annan butik?

Kul att allt fler intresserar sig för carving och freeride nu när många börjar tröttna lite på freestyle. Testade en Dupraz med hardboots förra året, rätt kul faktiskt!
Jag kan i speciellt rekomendera alla som gillar carving på longboard att testa en bräda som carvar bra, även om det är med vanliga bindningar.

Senast ändrad:
Hej DoggyD!

Nej vi har aldig haft en affär. Men eftersom jag håller till i Stockholm är det bara att titta förbi. Slå en signal först bara. Håller till i Hammarbysjöstad på Virkesvägen (nära för testrunda i Hammarbybacken)

Apropå hardboots och softboots så kör jag SuperSweden 50/50 beroende på vad jag känner för. Har Strl 42 och det är inga problem med bootout, men jag kör 25 grader bak och 40 grader fram med softiesarna så det är knappast jibbsetup ;-)

Det är jävla kul att freeride är på väg tillbaka. Har sålt en hel Supersvenskar i år och många blir jävligt stokade av att se hur man kan hålla rent skär i riktigt branta backar. Känslan är ju enormt cool och med rätt bräda typ Dupraz/Tanker/SuperSwede kan man dänga runt i alla förhållanden pow eller pist spelar ingen roll. Som snowboard är tänkt helt enkelt.

/M

Hej Alpinepunk, kan du inte göra en SuperDuperSwede?
Längd: 211cm
Midja: 25,5cm
Radie: 16,66m
Taper: 1,6cm
Swallowtail + Pudernos

Jag lovar att köpa den när min Tanker inte funkar mer.

Crazy shit. Men med rocker och negativ camber skulle den vara hanterbar. Men dessvärre osäljbar. För de flesta är 170cm lååååångt. Jag kan antagligen fixa en till dig som ren custom om du är seriöst intresserad. Swallowtail är overkill dock. Behövs inte och dödar hela idén med negativ camber.

Den slår inte det längsta jag åkt som var 228cm twintip. Gick att hantera faktiskt.

Skicka ett mail om du vill diskutera mer.

mats@alpinpepunk.com

/M

Tillbaka
Topp