längd på fetskida?

längd på fetskida?
Du skall alltid ha så lång som möjligt. Om jag inte minns helt fel finns AK Rocket i 200 cm.

Det kommer passa di alldeles utmärkt.

/Brant-Åke Brant

längd på fetskida?
Jag skulle välja 190 istället för 200 i och med att du väger under 75 kg. 2-metersskidan går bara bättre när det är stora ytor med orört för en så pass lätt åkare. Blir det lite trångt vinner 190:an pga en helt annan smidighet. 200 cm är långa skidor, hur coolt det än är att köra på fullängd. I och för sig är AK Rocket nog den smidigaste av alla fetingar och det finns nog få 2m-skidor som känns så pass smidiga som den ändå gör.

längd på fetskida?
Det tycks ha blivit ball att köra på långa fetingar. Men en fet skida på 2 m längd motsvarar ju en bärighet för en traditionell skida på minst 2,5 m
Va skall det va bra för? För att bräcka polarna?
Om du inte väger över 85 kilo räcker 180 cm. Åker du endast rakt ner ta 190 cm.
Men tänk på att dom flesta offpist åk slutar långt ner i någon dal med busk bäckar o annat elände. Varför göra det svårare för sig än nödvändigt. Och en för lång skida minskar djupsnökänslan eftersom du inte sjunker ner alls i snön.

längd på fetskida?
Gunnar, du verkar ju inte tänka längre än vad näsan räcker. Den enda anledningen att köpa en kort skida är att man har problem att svänga en längre på grund av dålig teknik, undermålig styrka eller låg fart. Vill man trots dessa tillkortakommanden ha lite flyt i pudret är ju en kort och bred skida bra. Som du antyder får man ju då bärighet som på en normalsmal 2 metersrskida men bättre manövrerbarhet.

Vi som vet hur sluttningarna bemästras i lite mer aggresiv stil är å andra sidan snarare ute efter att FÖRBÄTTRA flytet i relation till vad vi körde på 80-talet. Det är därför vi kör skidor i lite mer traditionell längd och bara har ökat på bredden.

Resten av dina argument, om buskar, nedsjunkning och dylikt är ju RIKTIGT konstiga och knappast värda att ens fundera på att bemöta.

Mina 65 kilo räcker gott till för att hantera ett par 198cm G41. AK rocket är ju lätt minst två klasser mjukare och mer lättkörda.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Meningsutbytaren

längd på fetskida?
Tjena HitMe
Vad jag förstår av ditt svar på mitt inlägg tillhör du eller vill du tillhöra den nya sk. freeride stilen med åkning i högsta möjliga fart och så litet sväng som möjligt där man åker uppe på snön. Då är ju en lång skida eller snowboard att föredra.
Mitt val av längd beror varken på bristande teknik eller styrka som du vill påstå. Däremot farten. Du och jag har nog helt olika sätt att uppleva berget.
I mitt fall som mera traditionell skidåkare ingår ibland även uppförsgång på hudar. Då passar en kortare skida naturligtvis med Diamir bindningar. Kortare skida, bättre manöverbarhet och med Diamir betydligt lättare.
Att avfärda mitt påstående att vissa offpiståk slutar i besvärlig terräng som nonsens tyder på att vi färdas på helt olika berg, och helt klart på olika sätt.
Fetingar tillverkas ju oftast i 3 längder. Om man nu skall tro att fabrikanten vet vad han sysslar med rekomenderas dom kortaste för tjejer och riktigt lätta killar, medium för killar i mediumvikt och dom längsta för riktiga tungviktare.
Att du med dina 65 kilo skulle behöva 198 cm låter lätt överdrivet. Men alla skall ju trivas.
Vi kanske möts kanske på berget nån gång....
Galne Gunnar

längd på fetskida?
Jag har ett par AK Rocket 2m som jag kört en och en halv säsong på i Cham. De är hur bra som helst när du har lössnöfält och inta alltför trånga passager. Men jag har upplevt dem som lite klumpiga i trånga couloirer och trånga passager där det är isigt. T.ex insteget till cosmique, så om jag skulle köpa nya så blir det 190cm.

längd på fetskida?
Jag köpte mig ett par Pocket Rocket. Längd 185. De är väl inte gjorda att köra 200 blås ut för fjällen, men va fan... De här älsklingarna är även riktigt lätta och hoppvänliga.

Jag letad efter en alltiallo skida som funkar. De är inte bäst på nåt, förutom att de passar mig. De är de skönaste skidor jag åkt på!

Det är blått med transformer som gäller!

Tillbaka
Topp