Längd på pistskida.

Längd på pistskida.
Hej. Jag har köpt nya skidor till min fru. Hon är 172cm lång. Hon är en van skidåkare, tar sig ner i alla pistade backar men det går inte speciellt fort och utmanar inte sig inte. Lugnt och sansat. Jag köpte ett par skidor som är 165cm långa men är osäker på om dom är för långa. Vad tror ni? Läste att dom ska vara 10cm kortare upp till sin egen längd. Sant eller?

Längd på pistskida.
Det beror bland annat på skidan, hennes vikt, åkförmåga och vad hon gillar och hur hon åker, så det är svårt att svara utifrån vad du skriver.

Längd på pistskida.
Tack för svaret. Ja det är en Völkl Deacon Prime, en lätt svängd skida för medelgod åkare. Hon väger ca 63kg . Hon har åkt skidor sedan hon va liten och åker uteslutande i pisten. Det får inte gå för fort, lugnt och kontrollerat. En nypistad röd backe är nog hennes ideal backe. Funderar om 7cm kortare skidor än hennes längd är på gränsen. Nästa längd i denna skidan är 158cm, 14cm kortare🤷‍♂️.

Längd på pistskida.
Hon kan åka på ett par skidor som är 2m också, de är inte för långa utan tror mer att du är orolig för att hon kommer åka 8or runt dig.

Tillbaka
Topp