Längd på stavar?

Michael-G

Ny medlem
Längd på stavar?
Igår var jag vid winterjam och såg att det var många som körde med korta stavar, då menar jag korta. jag är 188cm och kör med 1.25 på stavar, det kanske är för långt..
Är det så att man ska köra med så korta stavar som möjligt i parken?
känns det bättre? det måste ju kännas friare på något sätt..

Senast ändrad:
Längd på stavar?
tja... om man säger så här en riktig jibbers stavar är aldrig högre en pjäxan..

Längd på stavar?
jag kör med 1m och jag är ca 176, skönare med lite kortare stavar tycker jag

Längd på stavar?
själv kör jag med det klassiska tricket att hålla armbågen i 90 gradig vinkel och hålla staven i handen och då ska de precis nå ner till marken :P

Längd på stavar?
annars kör man utan stavar, det funkar också. men jag brukar köra med 1 m stavar och är typ 155

Längd på stavar?
korta stavar känns bra i parken.. hade längre förr, men det lättar med kortare stavar

Längd på stavar?
har 1 m långa stavar, jag är 168 cm lång..känns skönt o jibba med

Längd på stavar?
Om du är van vid långa ska du lätt inte fixa kortare. Onödigt o vänja sig vid korta. blir ju jobbigt o staka

Längd på stavar?
jag är 187 cm typ.. har 95 stavar..

mycket skönare, dom är inte alls lika kluimpiga och i vägen som andra.. plus att man inte ser ut som nån pist/port åkare utan sticker ut lite ur mängden.. sen så är risken mindre att man petar ut folks ögon å sånt på railjams också.. (har vart nära på å bli dödad av folks långa stavar som kommer svingandes)

Längd på stavar?
jeppenator sa:
jag är 187 cm typ.. har 95 stavar..

mycket skönare, dom är inte alls lika kluimpiga och i vägen som andra.. plus att man inte ser ut som nån pist/port åkare utan sticker ut lite ur mängden.. sen så är risken mindre att man petar ut folks ögon å sånt på railjams också.. (har vart nära på å bli dödad av folks långa stavar som kommer svingandes)
haha, jo jag ahr märkt att folk blir lite sura när man håller på och slänger med stavarna.. kanske ska satsa på 1m då.. kommer nog bli perfekt

Längd på stavar?
Elr så skiter du i stavarna och kör no-poles så slipper du det här problemet med hur korta stavar du ska ha?

Visst, du kanske blir nertrackad på forumet men va fan, du slipper ju iaf fundera på några stavar...

Längd på stavar?
OLLERIXON sa:
Elr så skiter du i stavarna och kör no-poles så slipper du det här problemet med hur korta stavar du ska ha?

Visst, du kanske blir nertrackad på forumet men va fan, du slipper ju iaf fundera på några stavar...
Skulle aldrig tänka tanken att köra utan stavar..

Längd på stavar?
Längd 188cm

Parkstav, 105cm
Övrigt puder/Pist, 125cm

Senast redigerad av en moderator:
Längd på stavar?
Jag kapade mina stavar idag. Tråden har hjälpt en hel del faktiskt. Mitt tips till dig är att ta en bit ner på staven och där de känns bra kapar du, Eller en bit högre upp. Jag tänkte ju inte så långt som att staven blir ännu kortare när man står i pjäxor på skidor så mina kanske blir snäppet korta för ibland vill man ju staka iaf.

Tidigare längd: 115 (alldeles för långt i mitt tycke ;) )
Ny längd: 95
Min längd: 188 cirkus

För att kapa stavarna måste du ju av med handtagen, Och då behövs dom värmas upp med värmepistol. Jag fick dock snilleblixten att värma dom över spisen. funka skitbra, snurra handtaget ovanför spisen i 10 sek sen prova dra, annars värmer du mer. dom ska inte vara kok heta. släpper relativt enkelt. Om ni inte visste det alltså.. ;)

Längd på stavar?
Mickegustafsson sa:
Axl89 sa:
kör med det du tycket är skönt
det är just de, jag undrar om det är skönt med korta stavar eftersom jag aldrig haft de.. annars skulle jag aldrig ta upp de här :)
Men du... vi kan ju inte säga åt dig vad som är skönt, det ända vi kan tala om är det som passar oss och som vi gillar, du får väl pröva dig fram och se vad som känns bra...

Längd på stavar?
vid alpin åkning ska du ha som nån sa förut, ha handen under grejen längst ner på staven o den ska nå marken när du har 90graders lutning på armen, men i park får man ju ah som man vill, men korta stavar är sköna, ja körr med ett par 90 o ett par 1 m stavar det funkar utmärkt.

Tillbaka
Topp