Valet av skidlängd är inget lätt val... Men i grunden är det din vikt, åkstil och var du tänker åka som avgör längden, och så naturligtsvis skidans uppbyggnad. Hur lång du är har faktiskt underordnad betydelse (hur skall skidan kunna veta det?).
Precis som Ola H påpekar har normalt har en kortare skida ett mjukare flex (lättare att böja) än en längre skida vilket innebär att en kort skida oftast blir orolig och instabil för en tyngre åkare, samt att en lång skida blir hård och svårstyrd för en lättare åkare.
Härom veckan testade min fru ett par Rossignol Rebel 184 cm. Hon upplevde dem som plankiga och svårstyrda! Efter ett par åk tog jag chansen att testa skidorna. Min upplevelse blev den motsatta, jag uppfattade skidorna som ett par mycket lättåkta snabbsvängande "leksskidor". Smått nervösa "plana" men med ett ruskigt bra grepp på kant. Jag tror att en stor del av skillnaden i upplevelse beror på att jag väger 85 kg och hon under 60 kg. Jag kunde med lätthet trycka in skidan i sväng medan hon inte riktigt orkade. Men naturligtsvis spelar det också roll hur utvecklad teknik man har och hur fort man åker...
Problemet med att rekommendera en generell längd på telemarksskidor är att olika skidmodeller skiljer sig starkt i skärning, flex, vridstyvhet mm. vilket gör att en modell kan vara helt rätt i 180 cm medan en annan skida passar bättre i 190 cm.
Men... en generell rekomendation är dock att utgå ifrån ca: 185 - 190 cm för en allroundtelecarver. Min uppfattning är att de flesta skidor i denna längd passar en åkare på mellan 70 och 80 kg. Väger man mindre kan man med fördel välja en kortare skida och väger man mer kan det vara idé att välja en längre skida. En kortare skida är normalt sett mer lättsvängd och kvickare, vilket oftast gör den "nervös" i högre hastigheter och lössnö. En längre skidare blir oftast mer stabil och fungerar bättre i höga hastigheter, på slagigt underlag och i lössnö. För toppturer kan dock en kortare skida vara att föredra pga. att den blir mer lätthanterlig vid uppförsåkning.
Den enda skidan av de du angivit som jag teståkt är Rebel. Med tanke på din vikt (62 kg) bör du inte välja en längre skida än 184 cm av denna modell. Troligtsvis kan du gå ner ytterligare ett steg i längd om du vill ha en kvick skida... Observera att en vridstyv och bestämd skida som Rebel kräver höga plastpjäxor för att komma till sin rätt.
MVH /MM
PS! Jag kastar mig utför bergen på ett par Salomon X-Scream Series 195 cm, Skyhøy och Garamont Super G.

DS.