längd på twintips?

ad4mtr4pp

Ny medlem
längd på twintips?
Tja!
de flesta säger att man ska längre skidor när man hoppar för att de e lättare att nå graben och man blir stabilare i luften... men om man har kortare e de lättare att spinna, och man blir inte lika klumpig i luften.
men om man inte drar mer än 360 på typ blåa hopp, ska man ha längre eller kortare skidor???

längd på twintips?
Ad4mtr4pp sa:
Tja!
de flesta säger att man ska längre skidor när man hoppar för att de e lättare att nå graben och man blir stabilare i luften... men om man har kortare e de lättare att spinna, och man blir inte lika klumpig i luften.
men om man inte drar mer än 360 på typ blåa hopp, ska man ha längre eller kortare skidor???
Eftersom du verkar vara nybörjare (allting är relativt) så tycker jag att du bör ha kortare skidor, lite kortare än dig själv, max 10 cm men runt 5-10 cm kortare än dig själv.

längd på twintips?
Jag kör med en decimeter kortare skidor, för att jag är lång å det e svårt hitta billiga å bra parkskidor i 193 cm längd.

Så mitt tips är att göra testet som DanneK visade, och att sen fråga en kunnig person i butiken du köper skidorna av, på alpingaraget kan du få den hjälp du behöver.

längd på twintips?
Nu vet jag inte hur duktig piståkare du är men om du ska åka pist med skidorna någon gång så kommer det inte bli så roligt att åka med dom där om dom är för långa om du är nybörjare (dock vet ju jag inte om du är det eller inte).

längd på twintips?
men får man inte ta hänsyn lite till hur skidan är byggd. är det en mjuk skida och du ska åka pist också kan man väl ha lite längre än om det är en styv skida utan att tappa egenskaper? men somsagt jag har kanske fel.

längd på twintips?
längre skidor har jag personligen främst för stabiliteten i uthopp och landning, men även i luften. visst blir det kanske också lite lättare att nå grabar men det tror jag är marginellt om vi t.ex pratar om 185 cm vs. 179 cm.
med dagens mycket lätta material i skidornas kärnor gör inte 20 cm längre skida överlag speciellt stor skillnad i vikt. som ett exempel väger dumont 181 cm 1800 gram och samma skida i 161 cm 1500 gram, skiljer alltså bara 300 gram=en chipspåse. tröghetsmomentet blir dock större vid t.ex. rotationer men det tycker jag vägs upp av stabiliteten i landningar. men det är ju självklart väldigt personligt så mitt tips är att nyttja mallen ovan och sen välja en längd i närheten, kanske 5 cm längre, eller kortare.

det finns en anledning till att stjärnorna kör med...
jon=178 cm j.o. pro/186 cm mojo
pk=179 cm pe/kanske 179 cm seth vicious?
wester=181 cm ar6/185 cm arv
candide=181cm scratch fs wrs/185 cm scratch bc wrs
och den heter stabilitet.
i stort sett alla pro's kör med ungefär lika långa skidor som sig själva, förutsatt att de väger i närheten av en fullvuxen man, för det är framförallt vikten som avgör hur långa skidor man kan ha, och ens skidfärdigheter, inte ens längd.

Senast ändrad:
längd på twintips?
jag åker på skider som är kortare än mig :D jag är typ 168 eller längre vet inte och åker på skider som är 158...

Tillbaka
Topp