Längd på Völkls gotama

joakimjo

Ny medlem
Längd på Völkls gotama
Hej!

Har inte bestämt mig ännu för det par som ska köpas i höst. Men mycket lutar åt att det blir Völkl gotama.

Och följfrågan blir då vilken längd. Spontant hade jag tänkt mig 178 cm, 26 m svängradie. Men jag har läst mycket, och rockern samt twintipen ska göra att den känns smidigare än en vanlig skida?

Är egentligen på jakt efter en offpistskida som gör sig bra i pisten. Men som gammal tävlingsåkare har jag kvar ett par racerlagg som får agera inhoppare i riktigt pistföre. Gotamas 186 cm med 29 m svängradie låter brutalt!? Hur gör dom sig i pisten för mig tros det?

Är 177 cm lång och väger 70 kg och van skidåkare.

Tacksam för svar!

Längd på Völkls gotama
Som "gammal tävlingsåkare" och van skidåkare förstår jag inte överhuvudtaget varför du tittar på 178, och varför du hyser sådan skräck för 186?!

Jag körde 186'an några få åk i Stryn i somras. Själv är jag 174cm/73kg (stark och kliver på rätt bra) Det är en riktigt rolig och lättjobbad skida med bra drag, det var verkligen lätt att pressa ner svängradien! Enda som jag inte gillade fullt ut var de aggressiva brättena, sommarsnö blir ganska huggigt och jag hade föredragit mer early taper... Men men...

186 är en perfekt varjedagslängd, men det är långt ifrån någon offpist/puderskida. jag ville ha mer skida när vi hoppade småklippor (3-4 meter) och det var tryggt att gå tillbaka till Salomon Czar och DPS Lotus 120 som båda var 190cm.

Om du har pistlagg bör du spana mest på 190, ev. på 186 om du är osäker på egen förmåga. Vill du ha tajtare svängradie, kolla på andra skidor...

Längd på Völkls gotama
En gammal tävlingsåkare som skriver att 186 cm och 29 m sväng är brutalt? Det är rätt standardsiffror för ett par kortare storslalomskidor...

Nej man är inte gammal tävlingsåkare om man körde klubbmästerskapen i tioårsåldern.

Längd på Völkls gotama
Utter sa:
En gammal tävlingsåkare som skriver att 186 cm och 29 m sväng är brutalt? Det är rätt standardsiffror för ett par kortare storslalomskidor...

Nej man är inte gammal tävlingsåkare om man körde klubbmästerskapen i tioårsåldern.
Nej utter, möjligvis att du på din tid, innan carvingskidan, hade en svängradie på 29 meter.

Längd på Völkls gotama
joakimjo sa:
Utter sa:

Nej utter, möjligvis att du på din tid, innan carvingskidan, hade en svängradie på 29 meter.
Storslalom skidan skall enligt FIS har 28 meter om jag inte har fel. Orkar inte letar reda på det nu....

Var 21 meter tills för ett par år sedan då de ändrade det till 28 eller 29...

Senast ändrad:
Längd på Völkls gotama
Hasse_Lindborg sa:
joakimjo sa:
Utter sa:

Storslalom skidan skall enligt FIS har 28 meter om jag inte har fel. Orkar inte letar reda på det nu....

Var 21 meter tills för ett par år sedan då de ändrade det till 28 eller 29...
27 meter är det enligt FIS-regler. Butiks-racer brukar ha betydligt mindre. Själv tycker jag som ganska så erfaren raceåkare att ska man köra i pisten så ska man göra på ett par riktiga GS-lagg. Det är riktig stor skillnad mellan riktiga skidor och butiksskidor. Men det är alltså om man planerat att bara köra pist och absolut inget annat. Vilket kanske sällan händer.

Längd på Völkls gotama
joakimjo sa:
Utter sa:

Som sagt var, 27m är minimum och 185cm är minimumlängd på storslalomlagg för herrar. Så, som jag sagt förut. Gör om, gör rätt!

Tillbaka
Topp