Längdåkning avgiftbelagd?

Herr_Thomas

Ny medlem
Tydligen är längdskidåkningen avgiftsbelagd från och med i år. Verkar helt sjukt att behöva betala för att åka på längden när man har betalt närmare 8000 kronor för familjens liftkort.
Är det någon som har koll på hur det fungerar? Det är ju inte lika enkelt att spärra av ett skidspår som en skidlift. Dessutom är det väl tveksamt mht till allemansrätten också.
Tacksam för tips om hur det fungerar.

//TB

Du menar allemansrätten som inte finns?
Vi har en så kallad "allemansrätt" i Sverige, men finns inga lagar som säger att du får göra vissa saker som anses vara "allemansrätt" för det.

Klart dom får ta ut en avgift för underhåll av spår!
Varför skulle dom inte få göra det?
Vem skulle annars underhålla spåret, det är ju inte direkt gratis med varken en skoter, pistmaskin eller bensin.

Blir vanligare och vanligare. Nordic Ski i Funäsdalen har sålt spårpass i ett par säsonger. Orsa Grönklitt tar också betalt för att åka i spåren. En positiv effekt av att ta betalt för längdskidåkningen är att man som gäst kan ställa krav på spårkvalitén.
Tycker inte det är konstigt att ta betalt för att spåren håller hög kvalité, det brukar heller inte handla om några jättesummor om man köper säsongspass. Och ett liftkort betalar ju för att man får åka lift, och pistade backar utför, inte i spår längdförs. Vill man åka längd gratis så får man väll leta upp någon anläggning som inte hakat på den här trenden ännu, men det kommer spridas till fler och fler anläggningar.
felix sa:
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/Rattatttautsparavgifterenligtnydom/

Tyvärr!

Men jag hade aldrig betalat ett öre, då åker jag hellre efter någon skoterled eller på isen.
Dock borde det ju verkligen ingå i liftkortet!
Många skoterleder är ju också avgiftbelagda, i alla fall här i Dalarna.. Tror varken skoterförarna eller den lokala skoterklubben blir speciellt glad om du svansar ut på längdlagg på deras led bara för att du inte vill betala spåravgiften.

Hej
I min hemstad tar de betalt för att åka längd. Mycket provocerande.
Rättsläget är oklart. Är spåret inhägnat och kan liknas vid en anläggning som en tennishall?

Naturvårdsverket har tagit ställning för allemansrätten och processar mot kommuner i en del fall.
Länk till DN

(Korrigerat ett par stavfel)

Senast ändrad:
Funäsdalen som tas upp och många andra som tar ut avgifter för sina spår sköter sina spår väldigt noggrant och lägger ned tid och själ i underhåll och information. Speciellt Funäsdalen!

Det är inte många slantar som skiljer mellan gratis och avgiftsbelagd, men med avgiftsbelagd kan du alltid få uppdaterad information och lita på 100% att det är bra spår.

SNDVLL sa:
Många skoterleder är ju också avgiftbelagda, i alla fall här i Dalarna.. Tror varken skoterförarna eller den lokala skoterklubben blir speciellt glad om du svansar ut på längdlagg på deras led bara för att du inte vill betala spåravgiften.
Vad har skoterförarna med det hela och göra? Längdskidåkare får åka i skoterspår, något som är ett problem är skoterförare i längdskidspår.

Klart de ska ha rätt att ta ut avgift. 90% av alla skidspår underhålls ideellt, + att många säkert lägger pengar från egen ficka för bensin till skoter osv. Tycker det är lika självklart som att betala för att använda sig av liftar och backar i en skidanläggning.

Avgifter är bull. Hamnar i 99% av fallen i någon kostymnisses plånbok.
Folk som tävlar i längd betalar väl redan en klubbavgift, känns absurt att svenssons som vill komma ut i naturen ska betala en avgift också. Men vad blir konsekvenserna? Står det folk längst spåren och kollar spårkort?
Samt personen som säljer dessa kort måste ju ha betalt h*n också och som ni skriver är det en symbolisk avgift. Borde inte det bli plus minus noll då? fast å andra sidan kanske dom använder kommunaltjänst människor.

Jag kan tala för Funäsdalen en del då. Det kostar kring 1300 kr i timmen att köra pistmaskin. Det finns över 32 mil längdspår här som underhålls med pistmaskin. Gissa hur många timmar det tar att köra dessa spår och underhålla dessa.

Om man vill köra gratis här uppe finns ett 5 km slinga som kommunen står för. Allt annat är avgiftsbelagt. Kostar 250 kr för 7 dagar. Och det täcker underhållet.

Vi som säljer korten tjänar ca 1% av priset på korten. Detta täcker inte ens personal kostnaden. Men är en bra service som alla tjänar på i längden.

Och skidanläggningarna har inget med dessa spår att göra inkomstmässigt sett.

Aldrig fått ett klagomål än så länge när man förklarar varför det kostar heller.

Just Funäsdalen är lite intressant.

Spåren är fantastiskt bra och det är ju faktiskt lätt värt att betala de 60 kr som ett dagkort kostar. Och naturligtvis förstår alla att det kostar en del stålars att underhålla så bra spår.

Men det som är konstigt är ju att det var gratis att åka i spåren fram tills i fjol. Man lyckades på något sätt finansiera exakt lika bra spår utan ta ut någon spåravgift. Den enda egentliga skillnaden jag märker för de 60 kr jag betalar är att man nu kan följa spårprepareringen via GPS, så jag vet var det är nyspårat. Och om det är enda skillnaden så känns det ju inte värt 60 pix om dagen.

Eller har jag missat något?

SverigeTomten sa:
Spåra själv. Det blir jobbigare så men det är gratis (Och så får du mer muskler på köpet)
Spåra själv är att åka offpist för längdskidsspår och det brukar ju vara gratis för utförsåkning med. Där det krävs maskiner och fordon för att skapa pistade spår och där naturen påverkas p.g.a många som åker på samma plats så bryter detta mot allemansrätten och kräver speciella tillstånd från Naturvårdsverket. Oftast även därför det anläggs speciella längdskidsanläggningar varav inkomster måste täcka alla utgifter på något sätt.

I min stad är det fortfarande kommunen som har driften och där en sportförening står för driften så alltså är det skattepengar som betalar de pistade spåren. Och om spåren någon gång skulle vara dåliga så finns det någon att klaga på och att klaga är ju en så viktig faktor för folk i dagens samhälle.

Själv åker jag där ingen annan åkt.

Senast ändrad:
Jag köpte ett spårkort för vintern -10/11 i Åre och fick betala den fantastiska summan av 400 sek. Utgår man från vad Hasse Lindborg säger om kostnader för att hålla prepareringsmaskiner igång får man väl bedöma det som ganska överkomligt. Att klaga på att det kostar pengar att åka i spår som hålls efter av ett bolag känns inte riktigt rimligt till skillnad från sådana som drivs kommunalt. Skillnaden ligger i att kommuner har självkostnadsprincipen att hålla sig efter medan aktiebolag har till uppgift att gå med vinst, annars likviderar man i regel dem till sist. Jag har svårt att tänka mig att skistar gör några egentliga vinster på de längdspår man håller igång. Jag tror att den lilla slant man tar ut för att ta igen lite av kostnaderna för dem tyvärr är nödvändig för att motivera för aktieägarna att man över huvud taget bemödar sig med att hålla på med längdspår.
Naturligtvis skulle jag oxå föredra att det var gratis att åka, det är ju lite det som varit charmen med att åka längd men vad gör man? Skulle kanske se bättre ut om man slog in längdpengen på kostnaden för liftkorten så den inte syntes lika väl men då skulle det väl bli ramaskri från dem som bara åker utför.

För att besvara din fråga om allemansrätt Thomas så tror jag inte att de kan förbjuda dig att vistas i spåren, eller kanske snarare markområdet intill. Däremot kan de säkerligen förbjuda dig att nyttja dem. Själva kontrollen blir väl som sagts svårare än i en lift uppför berget så jag skulle tro att på det stora hela blir det folks egna samveten som sköter den detaljen.

Varför är det inte rätt att ta betalt för att sköta om längdspår? det är ju aldrig någon som ifrågasätter tex rätten att sälja fiskekort, förövrigt så är avgiften låg om man jämför med annat, Bruksvallarna har tagit betalt i många år, och dessa spår håller världsklass, här i frankrike är längdåkning (ski du fond) mycket stort, och det har tagits betalt i många år för detta, frankrike har en såkallad allemansrätt som liknar den svenska, tex det är tillåtet att plocka svamp överallt utom på tomter med bostadshus. man får paddla kajak överallt, så sluta gnäll över denna låga avgift, betala och åk, eller låt bli,, köp öl för dubbla priset och du blir inte ens full,,

SleazyRider sa:
Jag köpte ett spårkort för vintern -10/11 i Åre och fick betala den fantastiska summan av 400 sek. Utgår man från vad Hasse Lindborg säger om kostnader för att hålla prepareringsmaskiner igång får man väl bedöma det som ganska överkomligt. Att klaga på att det kostar pengar att åka i spår som hålls efter av ett bolag känns inte riktigt rimligt till skillnad från sådana som drivs kommunalt. Skillnaden ligger i att kommuner har självkostnadsprincipen att hålla sig efter medan aktiebolag har till uppgift att gå med vinst, annars likviderar man i regel dem till sist. Jag har svårt att tänka mig att skistar gör några egentliga vinster på de längdspår man håller igång. Jag tror att den lilla slant man tar ut för att ta igen lite av kostnaderna för dem tyvärr är nödvändig för att motivera för aktieägarna att man över huvud taget bemödar sig med att hålla på med längdspår.
Naturligtvis skulle jag oxå föredra att det var gratis att åka, det är ju lite det som varit charmen med att åka längd men vad gör man? Skulle kanske se bättre ut om man slog in längdpengen på kostnaden för liftkorten så den inte syntes lika väl men då skulle det väl bli ramaskri från dem som bara åker utför.
Skistar har ingenting med med längdspåren att göra, jag tror också att det påpekades tidigare i tråden. Däremot går det att lägga in längdkortet på samma liftkort som Skistar använder. Vad jag vet så är det mestadels 1 person som gör det mesta av preparering och underhåll av spåren.

Att de kommersiella fjällanläggningarna tar ut avgifter är förståeligt, de vill ju ha pengar för det som tillhandahålls till kunderna. De kostnader som spårunderhållet inneburit måste tidigare ha kommit från någonstans, kanske från stughyror eller liftkortsförsäljning. På sikt kanske dessa sjunker i pris, eller iallafall inte höjs med inflationen...

Att kommuner däremot tar ut avgifter är inte bra. Nästa steg skulle vara att ta betalt för att löpträna i samma spår på sommaren?! Man riskerar att stänga ute folk från motion vilket innebär risker folkhälsan, och det drabbar bara kommuner (och landsting) ekonomiskt med betydligt större kostnader än vad det kostar att hålla ordning på skidspår.

Senast ändrad:
Hoppar på detta sent men det kostar alltså samma pris att åka ett par timmar längd i skistars spår som att åka utför en hel dag? Dvs över 600 kr?

För en som är van med att bege sig ut gratis hemma samt i Skärsjövålen kom det lite som en överraskning att priserna är så pass höga. Finns det något skapligt närbeläget alternativ som är gratis eller åtminstone har ett lite mer rimligt pris? Behöver inte vara någon större anläggning, ska vara på plats i Åre-trakten här kring jul

Verkar vara någon bugg i bokningssidan för Åre, hittar inget renodlat längdpass. Kollar man Sälen kostar längdpass 94 kr per dag eller 432 kr för 6-8 dagar

Längdåkning är inte någon hobby. Mycket hellre en skyldighet. Man måste vara färdig, om/när ryssar försöker att komma över gränsen.Därför är längdspårarna fria här i Finland, och belysta till klockan 21 överallt här. Jag kom just hem, åkte bara en mil, spårarna var ganska mjuka efter häftiga snöfallen.

Det kan jag inte alls förstå, hur kan kommunerna ta pengar, när stadsborna försöker bara göra sin skyldighet. Alpint åkning tycks vara mera för latmaskar. "Liften tar dig upp, gravitationen tar dig ner", klagade en gammal finsk idrottare och nazi Lauri Tahko Pihkala. Och han var rätt.

Jag tycker, att alla borde åka längd minst 50 mil varje vinter. Och samhället och kommunerna borde stöda oss i det här!

Längdåkning är inte någon hobby. Mycket hellre en skyldighet. Man måste vara färdig, om/när ryssar försöker att komma över gränsen.Därför är längdspårarna fria här i Finland, och belysta till klockan 21 överallt här. Jag kom just hem, åkte bara en mil, spårarna var ganska mjuka efter häftiga snöfallen.

Det kan jag inte alls förstå, hur kan kommunerna ta pengar, när stadsborna försöker bara göra sin skyldighet. Alpint åkning tycks vara mera för latmaskar. "Liften tar dig upp, gravitationen tar dig ner", klagade en gammal finsk idrottare och nazi Lauri Tahko Pihkala. Och han var rätt.

Jag tycker, att alla borde åka längd minst 50 mil varje vinter. Och samhället och kommunerna borde stöda oss i det här!
finns ju ingen snö!

Hade varit ändå kul å få hela laggen på 204cm på snön. Man bör nog inte fästvalla för annars tar snön under skidorna slut illa kvickt. 🤔

I Limhamn hade vi flera meters snö häromveckan (mätt längs plankorna på terrassen). Men bara 1 mm djupt tyvärr.

Skämt åsido, litet paradoxalt att många kommuner i södra Sverige (kanske i norr också) ordnar och sköter skidspår i friluftsområden helt på kommunens bekostnad. Men det blir förstås ett annat tänk när det mest handlar om turister som kommer utifrån.

Här i Håbo utanför Stockholm har vi ett 2,2km konstsnöspår. Brukar kosta runt 90 spänn för en dag eller 2000 för säsong. Dock finns det inte mycket andra alternativ i Sthlm området så det brukar krylla av folk från hela länet vissa dagar. Tar ju bort nöjt lite men de gör ett bra jobb.

De va väl bussresor kaitsu skall börja ordna? Så inga problem med pjäxdansen. Men nu till den stora frågan: finns där ett ikea?
Alla ska ju åka 50 mil längdskidor per säsong enligt KaitsuH och det måste man då trycka in på en vecka i Kouvola! Och sen supa på kvällarna på något finsk mooserwirt! Blir tungt för en sjuttioåring....

Det är direkt från dansen till spåret, gäller att inte tappa rytmen
Känner igen det där från midsommarfirande i Åbo skärgård... helt utan sömn på hela midsommarnatten skulle alla iväg och fiska på ngn j-a kobbe 18 sjömil iväg... följde man inte med var man en riktig j-a ... och sen gav dom sig ut igen efter lunch, säkert för att sova i båten.... blir likadant i Kouvola förstås. Jag kommer inte att hoppa på den resan.

Snart inte så många ryssar kvar! De har ju fullt upp med att förvandla sig själva till solrosgödning i Ukraina....
Kanske räcker att åka 45 mil då, så man orkar några timmars pjäxdans också??

Snödjup

Tillbaka
Topp