Längden på brädor, hur då?

krixa

Ny medlem
Efter att ha letat efter ny bräda i drygt 3 veckor nu har jag fortfarande beslutsångest. Hur väljer jag längd? Jag är 173 cm och väger 68 kg. Jag kör på en 153 idag, och har spanat in en som finns i 151.5 och 154.5. Jag känner spontant att en lite kortare hade varit nice, eftersom jag kommer vilja försöka jibba mer etc.. och att den jag har idag precis når mig till hakan.

Drog fram tumstocken och mätte brädan hemma nu, och den är inte alls 153 cm mellan nose och tail, snarare 150,5. Hur mäts det egentligen, är det när brädan var helt platt som det anges? Eller mäter/anger olika märken sin längd annorlunda?

Vad säger ni, 151,5 eller 154,5? :) (pist, puder, park)

jag skulle kört 151,5 om jag var du, skulle bli aningen för klumpigt med 154,4 nu när du precis ska börja köra mer park. Jag är närmare 180cm och kör 152 bräda.
du kommer få roligare och sen kan du köra lite längre bräda när du börjar köra större hopp och liknande.

vilken bräda du köper har ju också betydelse
mjuk/hårdare, camber/rocker
men runt 152 blir nog bra

Man mäter brädorna platta så med nos o tail så blir dom lite "kortare"
alla märken mäter nog i prinsip på samma sätt

Senast ändrad:
Jag är också rädd att det känns klumpigt med den längre.

Den är väl 5-6 i flex och har rocker. En GNU Riders Choice. Verkar dock totalt kört att köpa en sån i Europa.. så får isf beställa ifrån USA eller Canada. Billigt, bra och enkelt.. Not :/

krixa sa:
Jag är också rädd att det känns klumpigt med den längre.

Den är väl 5-6 i flex och har rocker. En GNU Riders Choice. Verkar dock totalt kört att köpa en sån i Europa.. så får isf beställa ifrån USA eller Canada. Billigt, bra och enkelt.. Not :/
Måste bara återigen pusha för Smokin Superpark 152 DTX. Det är en bräda som på alla sätt påminner om Gnu RC 151,5. Twin, Magne Tradction och rocker samt väldigt lika i flexet.

Tillbaka
Topp