Längdråd Völkl Mantra

Pistgubbe

Medlem
Längdråd Völkl Mantra
Har ett par Völkl Mantra 12/13, 184cm. Är väldigt nöjd med skidorna. Är det något jag kan klaga lite på så är det att de inte riktigt vaknar förrän man kör ganska fort. I vissa lägen upplever jag också radien som något lång.

Nu verkar det som att det dykt upp ett tillfälle att byta dem till ett par 177cm. Kommer inte att kunna testa innan ev byte så jag undrar om någon kan komma med lite råd. Vad säger ni om skillnaden mellan 184 och 177? Kanske någon som testat båda? Tror ni att jag har någon glädje av att byta till 177cm eller kommer jag att förlora mycket av stabiliteten i högre fart?

Lite om mig:
Vikt 73kg, längd 180cm.
Älskar skärande svängar med mycket kraft och fart. Har tävlat alpint i yngre dagar. Använder Mantra kanske 80% pist och 20% off-pist.

Senast ändrad:
Längdråd Völkl Mantra
precis som mig då... :) Jag är 179, 72 kg föredetta tävlingåkare, kör Mantra 177 cm (årsmod. 2012) med dukebindning och är helnöjd både i och utanför pisten. Tror du kommer bli nöjd med 177án.

Längdråd Völkl Mantra
Tack för svar!

Det dök upp 177or billigt på SC och jag har en kompis som gärna skulle köpt mina 184or. Nu är den dock borta på SC och jag kan bara spekulera hur de hade känts. Åker vidare på 184orna nästa år...

Längdråd Völkl Mantra
Du kommer bli nöjd med 177cm, tror jag. Det är trots allt bara 3 cm under din vikt (kanske inte i praktiken, men men).

Längdråd Völkl Mantra
Nu är det ju som sagt överspelat, men lite nyfiken ändå. Tror ni att det skulle bli bättre med 177 än 184 för mig? Tror också att jag skulle vara nöjd med 177.

Tillbaka
Topp