Längdskidor för nybörjare

Tänker börja med längskidor på helgerna - egentligen mest för att hålla igång mjölksyran och konditionen för toppturer. Tänker därför höra om ni har tips på lättskötta och passande längskidor?

Förmodar klassisk stil är det bästa att börja med - även om jag som gammal hockeyspelare tycker skating verkar mest intressant - dock en brant inlärningskurva om jag förstått det rätt.

Spontant:
1. Vallningsfria
2. Lättåkta
3. Hyffsad prisklass - helst finnes på begagndmarknaden

Ös på med förslag - jag är helt grön på detta.

Kanske skin-skidor. Men beställ dem inte! Du måste få byta dem, kanske flera gånger, innan du hittar rätta paret för dig. Jag var ute på fredag eftermiddagen, testade över 10 par skinskidor, alla borde ha varit just för min viktklass, men jag tyckte om ingen av dem.

Några bra: Fisher Twin Skin Pro (andra billigaste modellen från Fischer). De är lätta att åka. Också litet dyrare Fischer Twin Skin Race är bra (jag ville ha dem, finns inte i Finland för min längd och vikt), dyrare Twin Skin Carbon är skit!, de allra dyraste Fischer Speedmax 3d är ok.

Madshus Nordic Pro Skins är bra! (Jag ville ha sådana, men finns inte tillräckligt med styva för mig här) Atomic c9 skintec är bra, om du kan hitta ett bra par. Salomon rc 10 skin är ok, men de billigare Salomon modellen är inte (glider inte alls).

Så, du borde köpa skidor nånstans, där du kan byta dem, om de inte passar för dig!

P.S. Och Rossi. Nästan alla mina kompisar, som är 20 - 40 kg lättare än jag, tycker om Rossignol skidor. Jag har testat flera modeller av Rossi, har tyckt inte alls om dem, svåra att åka.

P.P.S. Om du kan hitta Fischer Twin Skin Pros (just och bara Pros!) eller Madshus Nordic Pro skins (årets model, inte förra årets!), prova dem först. De båda kostar under 3000 kronor, men är bra.

Senast ändrad:
Håller med föregående talare, skin-skidor för enkelhetens skull. Då är det bara ge sig ut, annars blir det lätt att man spenderar mer tid i vallaboden än i spåret. Borde inte vara någon större skillnad på tillverkare nu för tiden. Jag har två par Salomon som jag är nöjd med. Väldigt enkelt att byta skin när de har slitits ut, men det tänker jag de andra tillverkare har gjort ungefär lika bra.

Jag har spelat bandy (på is) hela uppväxten och tycker att skate gick ganska lätt att lära sig också. Har ju iofs åkt klassisk längd sen barnsben då. Men skate kan ju bli något att komplettera med i framtiden och du tycker klassiskt är skoj.

Kör hårt!

Kanske skin-skidor. Men beställ dem inte! Du måste få byta dem, kanske flera gånger, innan du hittar rätta paret för dig. Jag var ute på fredag eftermiddagen, testade över 10 par skinskidor, alla borde ha varit just för min viktklass, men jag tyckte om ingen av dem.

Några bra: Fisher Twin Skin Pro (andra billigaste modellen från Fischer). De är lätta att åka. Också litet dyrare Fischer Twin Skin Race är bra (jag ville ha dem, finns inte i Finland för min längd och vikt), dyrare Twin Skin Carbon är skit!, de allra dyraste Fischer Speedmax 3d är ok.

Madshus Nordic Pro Skins är bra! (Jag ville ha sådana, men finns inte tillräckligt med styva för mig här) Atomic c9 skintec är bra, om du kan hitta ett bra par. Salomon rc 10 skin är ok, men de billigare Salomon modellen är inte (glider inte alls).

Så, du borde köpa skidor nånstans, där du kan byta dem, om de inte passar för dig!

P.S. Och Rossi. Nästan alla mina kompisar, som är 20 - 40 kg lättare än jag, tycker om Rossignol skidor. Jag har testat flera modeller av Rossi, har tyckt inte alls om dem, svåra att åka.

P.P.S. Om du kan hitta Fischer Twin Skin Pros (just och bara Pros!) eller Madshus Nordic Pro skins (årets model, inte förra årets!), prova dem först. De båda kostar under 3000 kronor, men är bra.
Tack för grymma tips!

Det verkar onejkligen vara ett uppsslag av saker att tänka på.

Men spontant är det alltså Fischer twin skin pro och madhus nordic pro som är bäst lämpade att åtminstone börja med.

Hur ska man tänka kring längd på skidorna? Jag är ca 181 och väger 76 kilo.

Tack för grymma tips!

Det verkar onejkligen vara ett uppsslag av saker att tänka på.

Men spontant är det alltså Fischer twin skin pro och madhus nordic pro som är bäst lämpade att åtminstone börja med.

Hur ska man tänka kring längd på skidorna? Jag är ca 181 och väger 76 kilo.
Minst 202 för classic. Nuförtiden säljs ofta allt för korta skidor för classic stil.

Tror jag är påväg till en helvändning och funderar på om det inte är lika bra att köra turskidor helt. Tänker att jag främst kommer vilja åka i "backcountry" oavsett eller exempelvis på isen i stockholm när det fryser till. Finns det någon mellanväg att gå för bra turåkning men som även funkar ok i spårat?

Tror jag är påväg till en helvändning och funderar på om det inte är lika bra att köra turskidor helt. Tänker att jag främst kommer vilja åka i "backcountry" oavsett eller exempelvis på isen i stockholm när det fryser till. Finns det någon mellanväg att gå för bra turåkning men som även funkar ok i spårat?
Nej, tyvärr inte.

Senast ändrad:

Spontant tänker jag att det är fler dagar med längdspår(dvs konstsnöspår) än det är dagar med "backcountry"-snö i Stockholmsområdet? Så då tänker jag att det hade varit vettigare med ett par vanliga längdskidor, i alla fall om man vill maxa antalet dagar.

Tillbaka
Topp