Langley intervju

welle

Ny medlem
Langley intervju
Tänkte höra om langley kör samma spår som sts alpresor? Alltså att de tar in väldigt många på intervju och skickar till reseledarutbildning men att så många inte får jobbet?

Ska nämligen på intervju till langley nästa vecka för säsongsjobb i alperna. Men känner att det inte är något för mig ifall de gör som sts alpresor.

Vore bra att få veta av andras erfarenheter vad gäller att jobba på langleytravel? Annars tycker jag att det verkar vara kul att jobba med dem!

Langley intervju
Om dom vill ha dig efter intervjun kontaktar dom dig innom 1-2v. Dom som blir anställda efter intervjun åker på kurs i danmark, dvs du skriver kontrakt innan kursen. Sen har de såklart en testmånad med kortare uppsägningstid i början, precis som alla andra. Har jobbat för STS innan, men bytt till Langley i år så vi får väl se om de är så mkt bättre som det ryktas om...

Langley intervju
Teddan sa:
Om dom vill ha dig efter intervjun kontaktar dom dig innom 1-2v. Dom som blir anställda efter intervjun åker på kurs i danmark, dvs du skriver kontrakt innan kursen. Sen har de såklart en testmånad med kortare uppsägningstid i början, precis som alla andra. Har jobbat för STS innan, men bytt till Langley i år så vi får väl se om de är så mkt bättre som det ryktas om...
perfekt de jag ville veta! gäller denna utbildning för alla jobb på langley? Även om man är alltiallo, servitör osv?

Langley intervju
Bara så ni vet är Langleyguider dom sämst behandlade i hela alpvärlden. Sämst löner och sämst personalpolitik.

Langley är inte som tattar STS. Så där kan du vara lugn. STS tjänar ju pengar på sina kurser och finansierar minst hela rekryteringen genom att lura folk till att tro att dom ska få jobb efter kursen...

Langley intervju
hellbergarn sa:
Bara så ni vet är Langleyguider dom sämst behandlade i hela alpvärlden. Sämst löner och sämst personalpolitik.

Langley är inte som tattar STS. Så där kan du vara lugn. STS tjänar ju pengar på sina kurser och finansierar minst hela rekryteringen genom att lura folk till att tro att dom ska få jobb efter kursen...
Sämst betalda... nja, de tror ja knappast, alla har lika lön oavsett position som jag förstod det. Personalpolitik... ingen aning än, men hoppas verkligen du har fel. För min skull alltså ;)

Senast ändrad:
Langley intervju
som sagt tidigare är kursen inget som kostar och alla som kommer till kursen har redan jobb. att langley är sämst behandlade vet jag inte mycket om eftersom jag inte har mycket att jämföra med men antar att det kan variera från ort och chef också som alla andra jobb. att guiderna ska ha det värst är väl deras arbetstider då eftersom det alltid kan få frågor av gäster och behöva lösa saker. Sen åker de ju skidor nästan varje dag med gästerna så mycket av deras arbetstider är utomhus i backen eller på afterskin. sen har de ofta avtal med restauranger dit de tar gäster och äter billigare. de har ju även kläder och liftkort gratis.

Langley intervju
Baezzet sa:
att guiderna ska ha det värst är väl deras arbetstider då eftersom det alltid kan få frågor av gäster och behöva lösa saker. Sen åker de ju skidor nästan varje dag med gästerna så mycket av deras arbetstider är utomhus i backen eller på afterskin. sen har de ofta avtal med restauranger dit de tar gäster och äter billigare. de har ju även kläder och liftkort gratis.
Guiderna har det väl ok med förmàner men de tjänar ju jävligt lite och egna skidtiden brukar ju vara minimal.

Skidàkningsmässigt (om det är kvalitet som räknas) sà bör väl guide vara det överlägset sämsta yrket. Stämmer inte det?

Langley intervju
Blackriverpaint sa:
Baezzet sa:
att guiderna ska ha det värst är väl deras arbetstider då eftersom det alltid kan få frågor av gäster och behöva lösa saker. Sen åker de ju skidor nästan varje dag med gästerna så mycket av deras arbetstider är utomhus i backen eller på afterskin. sen har de ofta avtal med restauranger dit de tar gäster och äter billigare. de har ju även kläder och liftkort gratis.
Guiderna har det väl ok med förmàner men de tjänar ju jävligt lite och egna skidtiden brukar ju vara minimal.

Skidàkningsmässigt (om det är kvalitet som räknas) sà bör väl guide vara det överlägset sämsta yrket. Stämmer inte det?
Alla utom kockarna brukar ha samma ingångslön så är langleyslön överlag du får gnälla på då.

Har du en liten gäster med dig blir det ju som vanlig åkning om du åker pist. de fleta som är i alperna för att åka offpiste är inte guider. vet även att guiderna ibland åker offpiste med bersguide om det finns tillräckligt stort intresse. tror det var en dag i veckan man kunde boka bergsguide, men som sagt var ett visst antal som var tvugna att anmäla sig för att det skulle bli av. vet inte om det är något som bara finns på visa av orterna eller alla.

Langley intervju
Hur mycket tjänar man i ingàngslön dà? Hörde nàt om 7000 kr i mànaden...kan det stämma. Vad ligger existensminimum pà?

Anser man att vanlig "charteràkning" är bra sà verkar det kanon. Men jag syftade nog pà lite mer offpistàkning som du antyder.

Langley intervju
tror ingångslönen på vintern är 5500 efter mat och boende. sen är det ju upp till en själv vad man bränner de andra pengarna på. första månaden svider med liftkort men sen är det relativt lugnt tills man får för sig att man behöver nytt av allt.

Langley intervju
Baezzet sa:
tror ingångslönen på vintern är 5500 efter mat och boende. sen är det ju upp till en själv vad man bränner de andra pengarna på. första månaden svider med liftkort men sen är det relativt lugnt tills man får för sig att man behöver nytt av allt.
o då jobbar man i snitt sex dagar i veckan? verkar skit :S

Langley intervju
oftast har du 2-4 dagar i veckan du jobbar frukost då man slutar typ 11-11.30 sen de flesta andra dagar lär du börja runt 16 vilket ger dig hyfsade skidmöjligheter även om du jobbar 6 dagar i veckan

Langley intervju
Jobbade som guide i vintras i Chamonix och det är verkligen inte det sämsta jobbet man kan ha. Visst jobbar man relativt mycket, men allt detta handlar om hur man planerar och lägger sina scheman som man får göra själva. Ingånglönen är som sagt cirka 5500 kr men då är ju allt betalt. Vi som jobbade som guider i Chamonix hade möjlighet att åka cirka 3-4 dagar själva. Och ofta så fick vi en dag av dessa med bergsguide. Du får även lära känna en massa fantastiska människor inom skidvärlden som ger dig otroligt mycket tips och idéer. Även så lär man känna allt folk i olika skidbutiker och kan genom sitt arbete få bra rabatter på allt vad skidutrsutning heter. Ska inte jobba som guide i år utan drar endast ner till Chamonix för att träffa alla gamla polare som jag lärde känna under säsongen.

Langley intervju
Ska jobba som alltiallo för Langley i vinter och visst, lönerna är ingen höjdare men det är ju verkligen inte för pengarna man gör det. Kommer få ut ca 5000 ink mat och boende. jag gör det för skidåkningen, träffa nya människor samt att komma från gråa, kalla Stockholmsvintern :P

Langley intervju
hur kan ni klaga på 5000 i månaden ink mat och boende?

säg att boendet är 4000 i månaden och maten är 2000 så "har" ni ju genast 11000 :/

Langley intervju
virre sa:
Ska jobba som alltiallo för Langley i vinter och visst, lönerna är ingen höjdare men det är ju verkligen inte för pengarna man gör det. Kommer få ut ca 5000 ink mat och boende. jag gör det för skidåkningen, träffa nya människor samt att komma från gråa, kalla Stockholmsvintern :P
vart ska du jobba någonstan?

Langley intervju
linder sa:
hur kan ni klaga på 5000 i månaden ink mat och boende?

säg att boendet är 4000 i månaden och maten är 2000 så "har" ni ju genast 11000 :/
Helt sant..själv ska jag ner på utbildning för alpresor och de sa att de har fyra veckor med utbildning där de tar in 40 personer/vecka. Alltså är det 160 personer som går på utbildningen varje år på et ung. När jag också frågade om hur många platser det finns till vintern så sa de ca 120. Om man frågar så får man veta...det är ju jävla dumt om man åker ner och tror att man har garanterat jobb :/ ..det är ingen som har sagt att man har det!

Hoppas på det bästa själv - har ju varit reseledare samt utbildning till guide i två år så hoppas på att jag klarar det...annars skulle det suga nåt enormt och bli tvungen att paniksöka jobba i trista sverige under vintern :(

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp