Långweekend till Alperna?!

KarinLager

Aktiv medlem
Vill överraska maken med en resa till Alperna när han fyller jämnt. Funderar på långweekend eftersom jag inte är säker på att vi kan få barnvakt i en hel vecka. Ingen av oss har varit i Alperna tidigare. Vill härna ha tips på resmål med kort transfertid och researranhörer som ordnar långweekends... kort sagt, tacksam för alla tips. Planen är att flyga från Köpenhamn!

Senast ändrad:
Du får betala en hel del för att någon sätter ihop resan åt dig och min erfarenhet är att man inte får så mycket för dom slantarna.
Flyg till Zürich och ta tåget direkt från flygplatsen till tex Engelberg, lätt som en plätt.

Okej... tack för tips, och så bokar jag hotell och åkning i Engelberg... var? Kan man ta med skidorna? Eller hyr man?

Hej,

Engelberg är fint, dock skall nämnas att detta är ett mecka för offpist, backarna är begränsade

Boende i Engelberg;
https://www.hotelhoheneck.com/sv/?gclid=EAIaIQobChMIjd2rzeHw2AIVQaoYCh0WlABGEAAYAyAAEgJdUPD_BwE

http://skilodgeengelberg.com/en/?gclid=EAIaIQobChMI8aDt-eHw2AIVV8ayCh0gswKnEAAYAiAAEgIhnvD_BwE

Om ni flyger med vissa bolag får ni med skidor utan kostnad.
Jag har rest dit med skidor, -flyg Zurich, och sedan tåg (par byten). Tåget stannar mitt i byn.
ca 2,5h transfer
alt; https://arlbergexpress.com/de/

Vill man prompt ha en arrangör med folk på orten så ordnar ju bl.a. XTravel weekendresor till ett par orter. Resor kan kustomiseras med egen ordnad flygresa eller köpas i paket via dem.

Senast ändrad:
Riktigt smidig transfer har du ju annars om du flyger från Köpenhamn till Geneve och sen åker upp till Chamonix. Dock är ju även Chamonix ett offpistmecka men om det är bra väder osv är ju inte en bergsguide och en tur i Valle Blanche helt fel. Annars är det ju relativt smidigt att ta sig upp i Aosta-dalen från Milano.

Boende bokas väl enklast på Hotels.com booking.com eller motsvarande. Personligen föredrar jag alltid att ta egen hyrbil istället för tåg och bussar när man landat och är man två pers brukar det gå på ett ut ungefär, ffa om det bara är en långhelg.

Vad är det ni är ute efter för resa egentligen? Är det mat i backen, ölhävning på afterskin eller avancerad skogsåkning? Bra skidåkning finns ju överallt men de andra "tillbehören" varierar ju en hel del.

Arlberg Axpress bus tur och retur Zurich - St. Anton - Zurich 80 euro per person.

Engelberg är en mycket tråkig by, nästan inget att göra på kvällarna, ingen afterski, dyrt att äta ute osv. men bra off pist åkning där. Om ni vill njuta av afterskin, äta ute, ta ett titt på nattlivet också, så kanske inte Schweiz. Om det ska bli er första Alpresa, så ville jag rekommendera Österrike eller nån by i Italien. Chamonix är ingen by alls...

Senast ändrad:
Slope Trotter, Nortlander och Sunweb har weekendresor (eller har haft). Åkt på tre weekendresor till Bad Gastein just på grund av kort transfer (ca en timme och en kvart).
Lite jobbig by med mycket trappor och skidbuss mellan systemen. Trevliga ställen i backen för öl och mat om man letar lite.

Tusen tack för alla svar! Ska kolla länkar och fundera. Skidåkningen är prio ett, gärna offpist plus pist ?. Men klart vi vill ha god mat och atmosfär når vi är iväg på tu man hand... vilket land spelar ingen roll

Senast ändrad:
Om ni ska ha alpin karleksweekend sa ar det forstas Italien som galler.
Flyg till Bergamo med Ryanair, hyr en bil och kor till t ex Selva di Val Gardena (3 timmar), trevlig by med perfekt lage och med massor av akning av alla kategorier (mest roda backar). Eller Ortisei som ar litet storre by eller St Cristina mittemellan. Eller till Madonna di Campiglio (3 tim). Flyg till Innsbruck ger samma transfertider som Bergamo. Om ni istallet flyger till Verona sa kan ni dra av en timme pa dessa transfertider.
Eller flyg till Venedig, kombinera en magisk dag+kvall+overnattning dar med skidakning i klassiska Cortina (2.5 tim bilresa) eller mysiga lilla San Cassiano (3 tim med bil fr Venedig) som ligger mycket bra till i utkanten av Dolomiti Super Ski.
Tror att din gubbe blir nojd med skidakningen kring Arabba om inte annat, med massor av fint prep roda backar omkring.
Val Gardena i Dolomiterna som tillhor italienska men tysktalande Sydtyrolen ar litet fraschare an Cortina som tillhor landskapet Veneto. Tysk standard och effektivitet, osterrikiskt gemyt, italiensk charm och mat, perfekt liftsystem, otroligt vackra berg.
San Cassiano ligger mycket bra om ni ar nyfikna pa bade det enorma Dolomiti-systemet (inkl glaciarakning pa Marmolada mm) och Cortina.
All bilkorning enl ovan ar 80% pa fin autostrada (viss avgift tillkommer) och resten pa snall landsvag. Vanlig liten tvahjulsdriven bil gar bra. Jag har egen multipel god erfarenhet av allt jag skrivit.
Boka boende via t ex Booking.com och hyrbil via t ex Holiday Autos. Leta flyg pa Ryanair el momondo.se .

Senast ändrad:
Grym idé!! Jag fyllde 30 för ett år sen och fick en weekend resa till Val Thoréns av min sambo. Det är den bästa present jag någonsin fått så kör på! Vi åkte med Langley. Det var inte billigt men det var Bra! Det är förmodligen mycket er prisvärt att sätta ihop något själv men om du tycker det är för mycket meck ta en titt på Langley. Lycka till ??

Senast ändrad:

@KarinLager
@fredw
Italien är fint, -jag har liksom fredw åkt i systemet kring Arabba, och man kan få all typ av åkning, liksom god mat. Smidigheten att kliva ut på flygplatsen i Venedig och hyra en bil, och sedan vara på plats 2,5-3h senare i systemet kring Dolomiti Super Ski är fantastiskt. Mina Italienska vänner förordade denna tripp i stället för till Cortina av olika anledningar. Jag var där v12 2017, och då var det nästan ingen ingen snö utanför backarna... Bara Marmolada hade snö i terrängen. Systemet stängde v14 har jag för mig...

Vill gärna slå ett slag för München som lämplig ort att flyga till. Lufthansa flyger hur många turer som helst, det är ofta bra priser och du slipper onödig flygplatsväntan under mellanlandning. Fast jag utgår från Arlanda, det går kanske direktflyg till Venedig från Köpenhamn?

Med hyrbil från München når du några av de bästa österrikiska orterna (Kitzbuhel, Saalbach, Zillertal) på 1-2 timmar. Och delar av italienska Sydtyrolen och Dolomiti Superski (Val Gardena, Alta Badia) på drygt 3 timmar via Brennerpasset.

Instämmer med tidigare skribenter att Selva di Val Gardena är finfint för romantisk weekend, och man når det alltså också smidigt från München om man hyr bil.

Annars finns det många fina orter med kort transfer från Genève. Schweiz är dyrt, men i Frankrike kan jag rekommendera Chamonix, Morillon (Grand Massif), och La Clusaz som man når på drygt en timme. Eller, om man orkar köra nån timme till, Peisey Nancroix som är en mysig by med direktlift till Les Arcs/La Plagne men man slipper bo dessa betongghetton.

Senast ändrad:
KaitsuH sa:
Chamonix är ingen by alls...
Hur menar du då? Att det snarare är en stad? Det kan jag isf hålla med om. Det innebär ju dock att du får ett grymt utbud av trevliga butiker, restauranger och nöjen. Transfertiden med bil från Geneve (som jag vet att iaf SAS flyger till direkt från CPH) är ca 1h:15min

Tack igen! Hyrbil går dock bort... bara att hitta rätt och inte kunna ta ett glas på flygplatsen... tyckte attxtravel verkade lovande... och prisvärt!...

Pillard sa:
KaitsuH sa:
Chamonix är ingen by alls...
Hur menar du då? Att det snarare är en stad? Det kan jag isf hålla med om. Det innebär ju dock att du får ett grymt utbud av trevliga butiker, restauranger och nöjen. Transfertiden med bil från Geneve (som jag vet att iaf SAS flyger till direkt från CPH) är ca 1h:15min
Jag menar, att om man gör sin allra första Alpresa, så Chamonix är inte alls ett bra val. Man måste åka med bussar tiotals minuter till skidområdena, CHX liknar mer Stockholm än en vanlig Alpby, om man vill åka offpist man måste hyra en mycket dyr skidguide eller ha bra glaciär kunskaper (också glaciär grejor med!, och därför tycker jag inte heller Engelberg), det är långt att resa från ett skidområde till ett annat, om man inte känner väl de bästa offpist platserna så man aldrig hinner hitta nån puder, etc. Jag tyckte inte alls, men kanske det är så pass fint att säga att ha åkt skidor i CHX.

Jag tycker mycket mera om byar, där man inte behöver (alltid) använda nån skidbuss, kan hitta puder också några dagar efter snöfall och också utan isyxor,rep etc., har råd att äta i restauranger varje dag lunch och också varje kväll, har afterski, kan gå från hotel till centrum på kvällarna osv.

Blev nyfiken på Xtravel. Enligt webboffert kostar en tredagars resa till Alagna i slutet på mars 4.495:- per skalle med frukost, tre dagars liftkort men EXKLUSIVE flygresa. Dessutom extra kostnad för transfer om man inte lyckas hitta flyg till Malpensa utan tar sig till Linate eller Bergamo i stället. Fyradagars till Chamonix 7 695:-per pers med frukost och transfer Geneve.

Vad är det man får? Ett tämligen dyrt hotell samt slipper gå till kassan för att köpa liftkort?

Jag och hustrun har bokat samma datum till Zillertal. Fyra dagars halvpension (frukost/middag) på trestjärnigt spahotell i Finkenberg, fyra dagars liftkort, samt hyrbil kostar 5100:- per person. Direktflyg Munchen inklusive skidfrakt ytterligare 1600/pers.

Att vägra hyrbil begränsar alternativen rejält.
@KarinLager , jag tror du överskattar svårigheterna att hitta hyrbilskontor och underskattar barens alkoholfria alternativ!

Senast ändrad:
Är man i Alperna för första gången behöver man ju inte börja med glaciäråk från Grand Montets. En guide är aldrig fel, men det finns en hel del lättillgänglig, glaciärfri offpist både i Brévent-Flégère och i Le Tour.
Väljer man någorlunda rätt boende i Chamonix har man dessutom gångavstånd, eller t.o.m. ski-in-ski-out till Brévent-området och slipper åka skidbuss. Å andra sidan tycker inte jag att skidbussarna jätteproblem där.

Joj2 sa:
Att vägra hyrbil begränsar alternativen rejält.
@KarinLager , jag tror du överskattar svårigheterna att hitta hyrbilskontor och underskatter barens alkoholfria alternativ!
Ja få saker brukar vara så väl skyltat som hyrbilskontoren (förutom Zurich, där var det lite av ett projekt. Och i Turin var det ganska långt iväg vill jag minnas). Sen kommer du ju ha x antal timmar från att du lämnar baren i CPH tills det ska köras nån hyrbil, dessutom i ett land där lagliga gränsen inte riktigt är densamma som här...

Hm... mycket att fundera på. Ville väl mest att mannen skulle dlippa köra, alkoholen kan vi vara utan... Zillertal, är det bra alltså?!

KarinLager sa:
Hm... mycket att fundera på. Ville väl mest att mannen skulle dlippa köra, alkoholen kan vi vara utan... Zillertal, är det bra alltså?!
De flesta ställen är bra om förhållandena är de rätta, och då jag tycker att samtliga alpländer har sin egen unika charm är det en smaksak vilket man väljer. Men då Zillertal håller bra prisnivå, har suveränt varierad åkning (fyra stora skidsystem och ett par mindre på samma liftkort) samt kan nås på knappt fem timmar dörr till dörr, så dit återvänder vi ofta dit.

Är ni beredda att hyra bil så blir ju alternativen i stort sett oändliga. Från ARN går det mängder av direktflyg till München, Zürich och Genève. Medan flygplatserna i Turin, Milano, Salzburg, Innsbruck, Venedig mfl ofta kräver sega mellanlandningar, som åtminstone jag tycker är grymt irriterande. Men det är kanske bättre utbud från ”hubben” CHP?

Hej igen och åter tack för det stora engagemanget... Vilken djungel att välja skidort. Engelberg verkar ju poppis, men är det extremt dyrt? Eftersom det bara blir en kort resa skulle det ju vara oerhört skönt att bo nära liften, var man än bor... Några tips där?

Generellt är Schweiz dyrare än både Österrike och Italien. Engelbergs offpist är dock riktigt bra. Jag sällar mig till föregående talare och rekommenderar Zillertal om ni aldrig varit alperna och åker som par- flera stora system och mysigt, men du kan ju hamna en bit från liftarna.

Vidare kan jag tipsa om Obergurgl- mycket snö och bra offpist med god tillgång till guider, men också trevligt pistsystem och liftnära boende. Undvik Sölden om du inte gillar ständigt berusade ryssar 24/7. Om ni främst är ute efter bra offpist finns Fieberbrunn i Pillerseetal, en doldis (nåja) i pistsystemet Skicircus. I Fieberbrunn kan du utan problem bo i liften om så önskas. Dock viss varning för att det ligger lågt. Flyg till München och hyr bil- ta postflyget ut och kvällsflyget hem men undvik gränsövergången vid Kufstein- det där stället ger begreppet stau en helt ny innebörd om en kommer efter 9.30 på morgonen... Det finns också en holiday shuttle-service som fungerar bra både från München och Salzburg.

Senast ändrad:
Zillertal är mycket trevligt, med glaciär i Hintertux om snö skulle saknas på lägre höjd. Finns som tidigare sagt många prisvärda hotell med halvpension, lättast att söka via Booking.com där det går att filtrera på hotell med halvpension. Österrikiska viner håller i regel hög klass och maten brukar vara riktigt bra.

Om ni inte vill köra bil från flygplatsen går det också tåg från MUC till Zillertal, tar runt 3 timmar till Mayrhofen med byte inne i München samt Jenbach. Sök på https://tickets.oebb.at/en/ticket, tåg går ungefär varannan timme. Dock aldrig testat tåget själv, hyrbil är smidigt.

Henke_K sa:
Zillertal är mycket trevligt, med glaciär i Hintertux om snö skulle saknas på lägre höjd. Finns som tidigare sagt många prisvärda hotell med halvpension, lättast att söka via Booking.com där det går att filtrera på hotell med halvpension. Österrikiska viner håller i regel hög klass och maten brukar vara riktigt bra.

Om ni inte vill köra bil från flygplatsen går det också tåg från MUC till Zillertal, tar runt 3 timmar till Mayrhofen med byte inne i München samt Jenbach. Sök på https://tickets.oebb.at/en/ticket, tåg går ungefär varannan timme. Dock aldrig testat tåget själv, hyrbil är smidigt.
Bättre än booking.com: https://www.zillertal.at/en/book.html

KaitsuH sa:
Henke_K sa:

Bättre än booking.com: https://www.zillertal.at/en/book.html
Förutom att det inte går att söka på halvpension via zillertal.at (om jag inte missat något), vilken var just den filtreringen som jag försökte tipsa om...

Atrende sa:
Är man i Alperna för första gången behöver man ju inte börja med glaciäråk från Grand Montets. En guide är aldrig fel, men det finns en hel del lättillgänglig, glaciärfri offpist både i Brévent-Flégère och i Le Tour.
Väljer man någorlunda rätt boende i Chamonix har man dessutom gångavstånd, eller t.o.m. ski-in-ski-out till Brévent-området och slipper åka skidbuss. Å andra sidan tycker inte jag att skidbussarna jätteproblem där.
Ja, det är väldigt smidig transfer till Chamonix, åkningen är verkligen inte heller enbart (glaciär) off-pist med tanke på alla pister i Flegere och Brevent och även i Balme och les houches. Finns naturligtvis många kilometer pist på Grand Montets också.
Jag tycker byn (eller staden, om man så vill) är romantisk! Det finns ett stort utbud hotell och restauranger. Man kan äta ostron på gatan! Man kan gå på afterski av olika slag och intensitet. Det finns trevliga affärsgator utan biltrafik med barer och små restauranger. Man kan bada bubbelpool på taket till ett hotell i centrum. Det finns mycket att göra!
Enda skälet att inte åka till Chamonix som första alpdestination är att nästan allting annat i alperna sedan kommer att se litet ut och lågt ut!

Senast ändrad:
Hej igen.... ja förutom att välja skidort måste man bestämma NÄR msn ska åka. Lutar åt nån gång på jullovet 2018. Men finns det researrangörer som har wekends under högsäsong? Eller åker jag på attboka allt själv ändå?
Praktiska saker som liftkort, kan man boka det online hos de flesta?
Skistars St Johann, är det jättetrist om man är två vuxna som reser utan barn?

Hej igen själv!
I jul.... då känns som att du har VÄLDIGT gott om tid att sy ihop en egen resa! Skippa researrangör utan boka flyg redan nu när det är billigt. Sedan kan du välja ort och boende någon gång i höst och boka via nätet. Ganska simpelt faktiskt. Liftkort köper man i kassan bredvid liften, ungefär lika svårt som att köpa mjölk eller bröd.

Du har fått många tips tidigare i tråden på bra ställen att åka till. I december kan jag rekommendera glaciären Hintertux högst upp i Zillertal där det åks skidor tolv månader om året. St Johann har jag bara kört förbi på väg till bättre skidsystem i Kitzbûhel-alperna (Kaprun, Fieberbrunn/Saalbach). Utan att ha prövat kan jag se tre problem med St Johann:

1. Det är litet.
2. Det ligger lågt och lär inte ha särskilt mycket natursnö i december.
3. Det ägs av Skistar, som inte känns särskilt genuint i alp-sammanhang.

Just my two cents.

Utan att ha prövat kan jag se tre problem med St Johann:

1. Det är litet.
2. Det ligger lågt och lär inte ha särskilt mycket natursnö i december.
3. Det ägs av Skistar, som inte känns särskilt genuint i alp-sammanhang.
Word! Undvik som pesten! Eller åk till Åre istället. Jämfört med resten av alla orterna alperna har att erbjuda, står sig St Johann mer än slätt. Det är heller inte givet att det finns särskilt mycket snö i St Johann i systemet under jul. Det KAN vara mycket, men det är en vild chansning. Några backar är alltid öppna, men du ska inte förvänta dig mer än max 50 procent av systemet, och det är litet och oerhört trångt även när de öppnar allt. Ska du åka under jul, välj ställe med glaciär typ Hintertux eller Stubai. Sölden är görbart över jul (eftersom ryssarna dyker upp v. 1 och framåt), men dit åker en för att åka skidor, inte för mysfaktorn. Obergurgl strax ovanför är trevligt. Vanligen är det inga direkta köer för att köpa liftokrt under jul- det brukar ta runt 2 minuter. På många ställen kan du dessutom köpa liftkort i skidbutiken. För att förköpa liftkort på nätet behöver du dock ett befintligt keycard för området.

Ska du åka i jul men vill vara säker på att få bra och mysigt boende till vettigt pris, boka senast i april. De bra ställena nära glaciärerna blir snabbt uppbokade. Om du ska åka under högsäsong, tänk på att många inte hyr ut weekends då förrän i sista minuten, eftersom de helst vill hyra ut hela veckor. Det finns arrangörer som kör weekends över högsäsong, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Senast ändrad:
Julsäsongen och de "dyra" dagarna börjar efter juldagarna i Alperna. Veckan före 26.12. är normalt mycket billig överallt, normalt människor i Mellan-Europa firar jul hemma och reser ut till Alperna på 26.12. och åker skidor över nytt års festivaler.

Vi var ett år sedan i Gressoney i Hotel Dufour (kan rekommendera), och fick liftbiljetter gratis när vi var där 4 nätter. Vi har firat jul också i Stubaier Gletscher, Kitzsteinhorn Gletscher, Hintertux och Sölden, och de alla är jätte fina och snösäkra platser redan på jullovet, och de alla har också mycket bra erbjudanden om man kan resa före Staffans dag.

Senast ändrad:
Hej!
Problemet för oss är att vi har barn som går i skolan och de får inte ledigt hur som helst. Barnvakten bor tio mil bort, så vi bör åka när de har lov. Eftersom även ungarna vill åka på sportlovet så återstår jullovet för oss vuxna. Jo jag har sett at de tär svårt att hitta weekends under högsäsong, surt. Men om man bokar hotell på egen hand då? Även om jag helst hade haft tryggheten med en arrangör... Jag är en mes, jag vet. Eller får man inte ens boka fyra nätter när man vill tror ni, tex 26-30 dec,? Kruxet är ju att veta vad som är bra hotell, ski in ski out står högt på önskelistan.
Okej, tack, inte St Johann, det är väl bara det att Skistar känns välbekant, här i Sverige tycker jag at de är väldigt bra, är inte så skeptisk till dem som många andra...

Ett tips! Flyg till tex Rom och åk till någon av skidorterna i Apenninerna dvs i mellersta Italien. Då kan ni kombinera både Rom och skidåkning. Härligt område med vacker natur, god mat och rimlig prisnivå. Det krävs att ni hyr bil.

Kom igen nu, släpp sargen!
Vaddå krux, tror du att researrangörernas hotell på något sätt är ”bättre” än alla andra? Hela nätet svämmar ju över av hotellrecensioner. Det är bara att knappa in vilka datum man vill åka och välja det man gillar och har råd med!

Ski in/out är överskattat anser jag. Förutsätter ju att pisten går fram till dörren och erbjuds främst högt upp i de franska systemen, och dessa betongghetton tycker åtmistone inte jag är mysiga. Promenadavstånd från hotellet till liften är däremot najs, detta står i angivet i hotellbeskrivningarna och recensionerna på booking.com och hotels.com.

Faktum är att du fått hur mycket värdefulla tips som helst i tråden. Folk, bland annat jag, har varit rena resebyrån! Men du verkar ändå inte lita på vad vi säger utan tjatar om att du vill åka på paketresor som ingen erbjuder.

Jag kan se tre alternativ, om du nu inte vill/vågar ta till dig råden du får om hur man fixar en weekendresa till Alperna:

1. Låt barnvakten ta ungarna en hel julvecka och köp en dyr chartervecka till valfri ort med glaciär.
2. Åk till någon Skistar-ort i Sverige.
3. Lämna komfortzonen och var lite äventyrlig - åk till Idre eller Lofsdalen innan Skistar lägger vantarna på dem också!

Senast ändrad:
Haha, tusen tack alla. Jag är jätteglad för alla tips, ska göra som du skrev ovan, släppa sargen och boka flyg, hotell och hyrbil. Ja, jag har ju tid på mig...

Tack, jag menar det, är överväldigad av engagemanget. Vad det är än lir så blir det en bra resa!

Vill ocksa muntra upp. Jag har mer negativa erfarenheter av charter an av att boka sjalv via booking.com och holidayautos.com etc (AirBnb kraver dock mer forsiktighet tror jag)
Som sagt, glom inte Ryanairs direktflyg til Bergamo fran Sthlm/Gbg/Cph. Bergamo sjalv ar dessutom en MKT romantisk liten stad, boka hotell nanstans i gamla stan uppe pa kullen eller pa ngn vingard/agriturismo i narheten.

Annan romantisk combo: Nice och Monte Carlo ligger mycket nara med bil till en del sodra alporter t.ex. Limone di Piemonte (som ar mkt mysig)

Tack!
Har sökt hotell på Expedia och hotels.com m fl. men faktum är att det är svårt atthitta något där man kan boka fria dygn, mycket är redan fullt - är det möjligt???? svårt att veta hur hotellet ligger i förhållande till lift och backe... andra ftågor - hur får man in sina skidor i en liten hyrbil? Hur hittar man skiduthyrning nära hotellet om man ska hyra iställlet?

Hej igen jösses vilka konstiga frågor du ställer...
Hur man får in skidorna i bilen? Kanske genom att öppna bakluckan och stoppa in dem i skuffen? Kanske fälla halva baksätet och lägga dem lite snett ovanpå övriga packningen? Tänk lösningsorienterat! Är ni bara två i bilen och undviker att hyra en tvåsitsig gokart funkar det garanterat.

Kul att du fastnat för Zillertal, som har fyra olika skidsystem på samma liftkort. Med tanke på att det är december kommer åkningen vara bäst uppe på glaciärnen Hintertux. Men det är mysigare att bo i de större byarna Lanersbach, Tux eller Finkenberg, som alla har liftar till Penken-systemet, men då får man åka skidbuss några kilometer till Glaciären.

Här ska jag exempelvis tänkt bo själv i påsk:

https://www.finkenbergerhof.com/en/

Nere i Mayrhofen (ännu större) och Zell am Ziller är säkert också fint på jul och där är restaurangutbud och shopping bättre. Man kan också bo väldigt liftnära i Kaltenbach, om man vill åka skidor i Hochzillertalsystemet, men då blir det en bit i bil eller skidbuss om man vill åka till glaciären. Å andra sidan kortare körning från Flygplatsen, (dryg timme till Munchen).

Om du inte hittar ledigt boende för jul just nu är det knappast för att det redan är fullt, utan snarare för att de inte börjat ta emot onlinebokningar för nästa säsong ännu. Ring så går det säkert att fixa. Eller vänta till september nån gång.

Skiduthyrningar finns överallt, men har man egna lagg man trivs med sparar man ju en slant. Flyger man två med sas eller lufthansa kan man byta ut den ena resväskan mot en pjäxbag + ett skidfodral, som åtminstone jag brukar lägga två par i så länge det inte väger mer än 20 kg.

Detta var min sista insats, nu orkar jag inte lägga mer tid på att hjälpa dig. Våga försöka själv, det är enklare än du tror..
?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp