Lära sig freeriding

wessozi

Medlem
Lära sig freeriding
Hej,
Jag vill lära mig freeriding som 33 åring. Dock på snowboard. Började sent som 27-28 åring som aldrig stått på varken skidor eller bräda tidigare men tar mig nu fram överallt, även bakom berget. Känner att jag står stilla i utvecklingen dock och vet inte riktigt hur jag ska komma vidare. Finns det bootcamp? Kurser? Betalar man en guide för en hel säsong? Hur gör jag!! Kan ni hänvisa mig vidare? Som ensam åkare utan skid/snowboard vänner och ganska blyg av mig har jag inte lätt att mingla mig till en coach så.... Hjälp?

Mvh
Jonas Zineldin

Lära sig freeriding
Spontant tänker jag att du borde skrivit till Insidan, DN (”fråga psykologen”)

(Och när jag läser Insidan DN, om folks problem så tänker jag bara: stick ut på ett brant jävla berg och åk skidor. Det rådet lär ju funka för dig i alla fall)

Lära sig freeriding
Spontant tänker jag att du borde skrivit till Insidan, DN (”fråga psykologen”)

(Och när jag läser Insidan DN, om folks problem så tänker jag bara: stick ut på ett brant jävla berg och åk skidor. Det rådet lär ju funka för dig i alla fall)
Ingen prenumeration tyvärr. Fast kanske inte krävs för att själv göra en insändare. I'd rather try my luck here. Sorry.

Att "sticka ut på ett brant jävla berg och åk" gör jag ju redan. Vill oxå bli bra på det. Och kunna avgöra vilka branter som är farliga eller inte. En kurs eller flera gör det ju inte safe att traska ut och tura ensam. Men verkar som att UCPA och CG är snarlika så får väl fortsatt bli UCPA som tidigare tills man lär känna någon.

Lära sig freeriding
Har inte själv testat UCPA men min bror åkte till Argentinère som singel och kom hem med min nuvarande svägerska.
Hahaha, gött! Jag har åkt med UCPA och deras off-pist grupper. Oxå argentiere. Där händer det grejer haha. Anyway starkt rekommenderat, men blir dyrt i längden att betala 13000 i veckan. Är mer ute efter något mer hållbart. I whistler t.ex. finns ju freeride schools och clubs som man kan ansluta sig till och på så sätt få ökad mängd under kontrollerade förhållanden. Tänkte om det kanske finns något liknande i Sverige? En freeride klubb eller förening lkt fotbollsklubbar, kampsportsklubbar osv. Någon grupp som "tränar" tillsammans och kanske anordnar turer för sina medlemmar varannan vecka till exempel.

Lära sig freeriding
Vet inte hur mycket freeride de håller på med, men är väl Friluftsfrämjandet som man kunde kolla med i Sverige? Nere i alperna finns ju de olika alpinklubbarna, som visserligen mest håller på med turande.

Lära sig freeriding
Vet inte hur mycket freeride de håller på med, men är väl Friluftsfrämjandet som man kunde kolla med i Sverige? Nere i alperna finns ju de olika alpinklubbarna, som visserligen mest håller på med turande.
Tack för tipset! Kollar med dem. Eller också om de känner till någon alpin klubb / förening som sysslar med snowboard freeride för andra än barn (vilket jag lyckades hitta genom ditt tips)

Lära sig freeriding
Om du turar (splitboard) så rekommenderar jag resor med STF och med Pure ski touring.
Bra topptursresor där du garanterat träffar folk som du förhoppningsvis kommer kunna fortsätta åka med.
Jag har varit en del med båda dom och svara gladeligen på frågor. Stora som små, kloka som dumma.

Tillbaka
Topp