Lära sig njuta av åkningen i mjuka pjäxor.

KaitsuH sa:
termons sa:
Fred-o sa:
tlt5 har ju sisådär 75 flex. Funkar finfint i bra snöförhållanden(orört) med 98mm/186cm lagg.
Föredrar dock lätta 74mm/167cm lagg för stora bergsdagar med många höjdmeter uppför.

Är det utför som är prioriteras så går jag alltid upp till vulcan på 98/186orna.

Skillnaden uppför i tlt5 gentemot vulcans är väldigt stor.
Ok. Tack. Bara Pillard som valt mindre flex och prioriterar utför? Någon som 50/50 prioritering med mjuka pjäxor? One boot quiver.
Kaitsu, du kör ju gärna sakta.... ;-)och kör med någon tofla har jag för mig liksom din fru. Hur hamnade ni där?
Kanske någon styvare pjäxa vore bättre för bara skidåkning. Men, våra skiddagar brukar vara ganska långa: Klockan 8.30 pjäxorna på, skidbussar, liftar, skinning, åkning, lunch, åkning, afterski, afterski, afterski, till Spar market, skibus hem kanske klockan 5 -6 på kvällen, och hela tiden samma pjäxor på. För oss mjuka och bekväma pjäxor är et måste.

Nästa lördag ska vi till St. Anton, och varje dag är vi ute minnst 8-10 timmar med pjäxorna på. Några hårda race pjäxor vore ett mardröm där. På off pist behöver vi inte hårdare pjäxor, och Absolut inte för piståkning! Där är så mycket folk då, att nån storslalom träning skulle vara ett mandatory suicide. Om man behöver att åka på pisterna för någon konstig orsak, man vill köra så försiktigt som möjligt

Liksom jag sade, jag är jätte dålig med skidor (tar också brädan med, och kanske kör bara den...) men TLT-5:or räcker helt och hållet fint för frun (skidotna är Armada TST:s med Dynafit bindningar), också för piståkning ganska fort, upp till 80 km/h. (Hon har testat här hemma när pisterna var tomma av folket).
Låter som att ni lyckats med pjäxvalet. Tummen upp.

Jag valde att bara ta med mig mjuka turpjux till Kanada och saknar mina hårda pjäxor för resortköttande. Flexar igenom så fort det är lite ojämnt :(

Jämnt underlag, turer och puder funkar dock utmärkt.

Ok. Bra erfarenhet. Det är just det jag vill undvika att få känslan att sakna gamla grejorna. Det positiva måste väga mer i vågskålen. De flesta av oss kommer ju inte på tanken att släpa två par pjäxor med oss på flygresan.

Vilka touring pjäxor/skidor åkte du med och vilka pjäxor tar du med dig på nästa flygresa ?
Om du och andra vill så kunde det vara intressant att veta vikten på åkaren också.

Senast ändrad:
Kör Dynafit winter guide / 4frnt raven just nu och väger 77kg. Önskar att jag hade tagit med mina Roxa x-ride som är flex 8 (typ 110?) och betydligt stabilare än winter guide, men väger de även mer och har sämre gåläge.

Råkade köra ner foten i en Dalbello Lupo och den satt verkligen som en smäck. Synd att det typ är omöjligt att få tag på styva pjäxor för lågvolymfötter i barnstorlek :( (24.5 tas typ in i ett ex och den säljs i november).

Så nästa resa blir det nog Roxa x-ride som åker med, eller om jag kanske lyckats komma över en fin lupo :) Jag kör mer resort än topptur och känner att jag saknar mest där. Kanske att Dynafit mercury hade varit bra för min vikt, men den har ju utgått :/

Hur stabil pjäxa man behöver påverkas väl även av hur stabil/bred skida man har tänkt att köra med, alltså att pjäxa och skida lirar bra ihop

Detta är jävulskt intressant. Jag har funderat på vad man ska ha för nya pjucks nu ett tag, gått ett flertal hundra höjdmeter med denna tanke som underhållning.

Har i två och en halv säsong åkt med Dynafit Vulcan. I början växlade jag lite mellan dom och mina gamla Nordica Patron Pro, som var hårda och smala och satt som en smäck. Med de blev utslitna och delvis uppeldade och passade inte en endaste bindning, så då blev det Vulcan på heltid. När jag började åka på dem var de styvare än Patron Pro. Utan tvekan. Det med ett fantastiskt gåläge och relativt lågt vikt (skulle jag tro, vet faktiskt inte vad de väger). Kanske att de var för styva? Nu har de blivit mjukare, men jag börjar sakna lite tighthet. Har bytt till en tjockare liner nyligen. och det blev verkligen bättre, men känner fortfarande att jag hade velat ha något tightare. Nu har jag inte åkt i rena alpinpjäxor på snart två år, kanske har jag fel, men jag känner inte att lite mjukare pjäxor hade varit något problem för min förmåga att hoppa klippor eller köra brant som satan eller så.

Kanske bättre med en pjäxa som sitter svintight och är mjukare än en styv/stum turpjäxa med för bred läst? Lättare vikt på det och det blir en win-win?

Jag tror kanske inte att man behöver lära sig njuta av ett par mjukare pjäxor, jag tror kanske att det kommer av sig självt om lyckas få till en riktigt bra fit.

Corin sa:
Detta är jävulskt intressant. Jag har funderat på vad man ska ha för nya pjucks nu ett tag, gått ett flertal hundra höjdmeter med denna tanke som underhållning.

Har i två och en halv säsong åkt med Dynafit Vulcan. I början växlade jag lite mellan dom och mina gamla Nordica Patron Pro, som var hårda och smala och satt som en smäck. Med de blev utslitna och delvis uppeldade och passade inte en endaste bindning, så då blev det Vulcan på heltid. När jag började åka på dem var de styvare än Patron Pro. Utan tvekan. Det med ett fantastiskt gåläge och relativt lågt vikt (skulle jag tro, vet faktiskt inte vad de väger). Kanske att de var för styva? Nu har de blivit mjukare, men jag börjar sakna lite tighthet. Har bytt till en tjockare liner nyligen. och det blev verkligen bättre, men känner fortfarande att jag hade velat ha något tightare. Nu har jag inte åkt i rena alpinpjäxor på snart två år, kanske har jag fel, men jag känner inte att lite mjukare pjäxor hade varit något problem för min förmåga att hoppa klippor eller köra brant som satan eller så.

Kanske bättre med en pjäxa som sitter svintight och är mjukare än en styv/stum turpjäxa med för bred läst? Lättare vikt på det och det blir en win-win?

Jag tror kanske inte att man behöver lära sig njuta av ett par mjukare pjäxor, jag tror kanske att det kommer av sig självt om lyckas få till en riktigt bra fit.
Joo. Säkert viktig med perfekt passform.
Du har ju åkt med touring pjäxornas rolls royce(om det är den gamla vulcanen) som tom. la grave funderat på....:-) Kan inte klassas som en mjuk pjäxa. Intressant ändå att du kan tänka dig en mjukare pjäxa. Bra.

+1 på TLT5
Jag har kört med TLT5P (de med kol) de senaste åren som enda pjäxa. Kör på allt mellan 65 och 120 i midja och jag tycker de funkar finfint till allt (PDG, Broad Peak, Stoke, QST106 och Megawatt). Vikten och rörligheten gör uppförsåkningen till ett nöje och utför är de riktigt trevliga. Köra jag på bredlaggen åker tungan (pjäxans alltså) i. Uppgraderade innerskon i vintras till en NEOinnersko, som är lite mer stoppad och ombonad. Säkert några gram tyngre, men värt det.

Tilläggas bör kanske att jag åkt telemark de senaste 25 åren och nu senast med Scarpa TX Pro som sko, så jag är inte direkt van vid stenhårda alpinpjuck, upplever därför TLT5an som knallhård.

För helt ärligt, hur ofta har jag behov av maxprestanda utför? Jag droppar inte klippor och jag drar inte på i 120 nerför snöfälten. Jag är skitgammal och vill kunna tura imorrn oxå. En gång i den grå forntiden (vi pratar 80-90talet kids) körde jag på Lange och Strolz, men va fan, det var ju bara hårt och ont och ett h-e om det var kallare än +5.
Fundering: Är det så att en biffig pjäxa ställer mindre krav på åkteknik och stårättpåskidan? Inte för att det är något fel, utan bara ett konstaterande? Eller är det tvärtom?

antikvitet sa:
+1 på TLT5
Jag har kört med TLT5P (de med kol) de senaste åren som enda pjäxa. Kör på allt mellan 65 och 120 i midja och jag tycker de funkar finfint till allt (PDG, Broad Peak, Stoke, QST106 och Megawatt). Vikten och rörligheten gör uppförsåkningen till ett nöje och utför är de riktigt trevliga. Köra jag på bredlaggen åker tungan (pjäxans alltså) i. Uppgraderade innerskon i vintras till en NEOinnersko, som är lite mer stoppad och ombonad. Säkert några gram tyngre, men värt det.

Tilläggas bör kanske att jag åkt telemark de senaste 25 åren och nu senast med Scarpa TX Pro som sko, så jag är inte direkt van vid stenhårda alpinpjuck, upplever därför TLT5an som knallhård.

För helt ärligt, hur ofta har jag behov av maxprestanda utför? Jag droppar inte klippor och jag drar inte på i 120 nerför snöfälten. Jag är skitgammal och vill kunna tura imorrn oxå. En gång i den grå forntiden (vi pratar 80-90talet kids) körde jag på Lange och Strolz, men va fan, det var ju bara hårt och ont och ett h-e om det var kallare än +5.
Fundering: Är det så att en biffig pjäxa ställer mindre krav på åkteknik och stårättpåskidan? Inte för att det är något fel, utan bara ett konstaterande? Eller är det tvärtom?
Yes. Det funderar jag också. Antar att åktekniken måste vara bättre med mjuka pjäxor dvs. om man vill åka på liknande sätt med båda. För hårt blir ju förstås omöjligt att åka på i något skede.

Senast ändrad:
termons sa:
antikvitet sa:
+1 på TLT5

Yes. Det funderar jag också. Antar att åktekniken måste vara bättre med mjuka pjäxor dvs. om man vill åka på liknande sätt med båda. För hårt blir ju förstås omöjligt att åka på i något skede.
Jag vill nog slänga in ett annat perspektiv på den. Med en hård pjäxa måste du verkligen lägga bra tryck i plösen för att inte hamna i baksätet. Med en mjukare blir det lättare att komma fram. Så visst, du får mindre stöd av en mjuk pjäxa så du måste hålla balansen själv. Dock straffar den dig inte lika hårt om du gör fel, typ.

Så kanske det är. Det finns säkert nån schweizisk undersökning som kan bevisa det. Jag är i alla fall nöjd å glad med min setup. Har inte provkört QSTerna än, så det blir spännande. Vem vet, jag kanske "måste" slå till på ett par tvåkilos/130-klossar för att få ut allt ur dem. Eller inte.

Angående pjäx styvhet och hur lätt det är att åka som man vill så har jag svårt att tro att det
skulle bli lättare med en mindre styv pjäxa än nu. Kör alltså Cochise 130pro och tycker den är perfekt i alla lägen oberoende om jag vill slöåka med lättja eller åka så fort som jag vågar.
Tycker inte att det krävs någon större tryck i plösen från min sida. Tycker inte att den är styv på något sätt men litar alltid på att pjäxan ger stöd om jag så skulle behöva. Den trygheten mister man med en mjuk pjäxa eller....?
Därav kommer obehaget i dålig snö med mjuk pjäxa....?

termons sa:
Corin sa:

Joo. Säkert viktig med perfekt passform.
Du har ju åkt med touring pjäxornas rolls royce(om det är den gamla vulcanen) som tom. la grave funderat på....:-) Kan inte klassas som en mjuk pjäxa. Intressant ändå att du kan tänka dig en mjukare pjäxa. Bra.
Det är lite det som är min poäng. De är den gamla versionen och jag är fullt medveten om de är lite av turojuckornas Rolls, men är de nödvändiga? Blir det kanske för stumt och det är därför jag hamnar i baksätet lite för ofta när det är stökigt? Kanske skulle det vara bättre med ett par mjukare, som dessutom satt bättre? Eller behöver jag bara hitta ett par smalare dojor som liknar vulkanen?

Jag är väl medveten om mitt svamlande, men funderar verkligen en del på nya, mjukare pjäxor.

Forsätt att svamla på bara. Här söker vi erfarenheter. Då måste man svamla.

Progressiva flexen verkar ju vara ett problem i många touring pjäxor. Det värsta måste ju vara en initialt styv pjäxa som plötsligt ger efter "kolapsar" som någon beskrivit det.

Tyckte det här var litet intressant och passar i tråden. https://www.wildsnow.com/22006/atomic-boot-flex-testing-machine

Fin graf de hade hittat med konkurentens pjäxor med icke progressivt flex och mjukare.... ;-) Roligt att veta att man ändå funderar på att standardisera flex numreringen... Kanske inte skulle behöva så mycket erfarenheter om dom lyckades med det... :-)

Senast ändrad:
Jag vet att bla
@gubbfan hade nämnt att en tur-pjäxa gärna får vara någon storlek större än alpinpjäxan, men förträngde detta när jag skiftade för några år sedan. Det blev ett par för tighta, och när det sedan blev lite platt-turande fick mina tår det j-v tight/trångt i längdled...
Har nu lyxat till det så att jag har ett par i stl 27,5, och ett par i stal 28,5, vilket ger bra passform om jag mestadels håller mig kring skidområde, och ett par lättare men i en stl större vid flerdagars turande (i alla miljöer). Dock skall man inte förglömma att ha riktigt bra sulor. Det är en enorm skillnad i passform med en bra formgjuten sula kontra standardvarianten..

Senast ändrad:
Jag bor i Chamonix och här har ju var och varanman techbindningar. Förutom vi som har det för skidans flex och lägre ståhöjd och därmed har en alpinpjäxa med techinserts så skulle jag säga att den vanligaste pjäxan är Dynafit Beast.
Har själv inte testat dem men åker med ett gäng som kör på hårt och sendar stort med dem utan problem. Även grabbarna på Sole boot lab påstår att pjäxan ska ha ca 130 flex.

I helgen fick mina MTN lab bekänna färg i Hemsedal.
Stenhård botten med några centimeter mjukt uppe på.
Körde på mina RMU North shore (114 i midja), pjäxorna var riktigt goa, upplevde flexen skönare än på mina gamla Scarpa Typhoon med tunga (110 flex)
Däremot var de kallare än mina Scarpa, tror det har att göra med den mer slimmade innerskon i MTN laben (Scarpan har intuition).

Hejsa alla prylnissar, trevligt att läsa om allas pjäxuplevelser och funderingar.

Jag är verkligen inte någon expert i ämnet vad gäller teknik/material/prylar utan talar utifrån erfarenhet/känsla.

Är uppvuxen i racepjux och har kört de senaste säsonger utanför och i pisten med Bodacious pjux med tillhörande Bodacious lagg i 186 cm med en fks185 bindning. Turanpassat, knappast. Stabilt, mycket! Har även haft ett par turskidor och turpkäxor (Garmot Radical). Hade otroliga problem att åka i dessa pjäxor när föret blev annat än nyfallen pow. Mjuka pjäxor är kass i utmanande förhållanden. Punkt! (Iaf för mig). Det är även värdelöst att släpa runt på två par pjäxor så vad göra? Jag provade massor med pjäxor och tillslut föll lotten på ett par Lupo carbon (hål i plånboken). Angivna flextal ska tas med en nypa salt, Lupo Carbon ska ha samma flex som mina Bodacious men nej. Lupo är mjukare, betydligt. Däremot så gillar jag att lupon (nu efter 15-20 skiddagar) erbjuder ett längre flex utan att bli tokmjuk, det känns som om den styvar till sig innan det går överstyr. Pjäxan håller för uppkörda pister och off-pist, skare och slask. Jag gillar dem nu, tog ett tag att vänja sig. Att gåläget är 67 grader uppskattas, vikten (utan tunga) är runt 1600 gram är helt ok.

Jag väger 73kg och åker skidor överallt, pist, skog, brant, flackt, dis och dimma.

Nu börjar jakten på ny skida som funkar till allt, är trött på att släpa på två par och Bodacious planken går man så lite som möjligt med.

Och
@Ogi-June pettitor var riktigt lattjo skidor att leka runt på berget med, lika bra framåt som bakåt. Har du något att tillägga i flexdisskutionen månne?

/Leder

Ärade skidnördar. Nu är det dags för val. Tecnica Zero g guide föll bort pga stor passform.
Kvar är Mtn lab 1560g och Scarpa F1 1340g. 70% freetouring 30% pist. Blir om jag får välja mera touring i framtiden. 83kg 180cm.

Mtn lab litet tight men antar att innerskon ger efter tillräckligt efter några dagar i backen. Känns bra annars. + tillräckligt styv

F1 otroligt skön på foten. Boa systemet smidigt och spänner fast foten perfekt. (Garanti hela pjäxans livslängd!) Lätt. Mäktigt gå läge. Lateralt tillräckligt styv. Verkar solid i bakåt flexet. Bra gåläges mekanism. Flexet känns ok på golvet.... - vet inte om pjäxan tillräckligt styv framåt...

Skidan som skall köras initialt är Fischer Hannibal 100.

Råd motages gärna

Senast ändrad:
termons sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/31cef89db301555b4595db6ffd49b9fb.jpg[/url]

Ärade skidnördar. Nu är det dags för val. Tecnica Zero g guide föll bort pga stor passform.
Kvar är Mtn lab 1560g och Scarpa F1 1340g. 70% freetouring 30% pist. Blir om jag får välja mera touring i framtiden. 83kg 180cm.

Mtn lab litet tight men antar att innerskon ger efter tillräckligt efter några dagar i backen. Känns bra annars. + tillräckligt styv

F1 otroligt skön på foten. Boa systemet smidigt och spänner fast foten perfekt. (Garanti hela pjäxans livslängd!) Lätt. Mäktigt gå läge. Lateralt tillräckligt styv. Verkar solid i bakåt flexet. Bra gåläges mekanism. Flexet känns ok på golvet.... - vet inte om pjäxan tillräckligt styv framåt...

Skidan som skall köras intialt är Fischer Hannibal 100.

Råd motages gärna
Mina MTN lab tryckte på några ställen när jag provade i butik men efter att de värmde innerskon kändes den så tight som jag vill ha den :). Sjukt nöjd med åkprestandan på den pjäxan.
Jag är 185cm, 76 kg och kör på ett par RMU North Shore (114).

bjorsi sa:
termons sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/31cef89db301555b4595db6ffd49b9fb.jpg[/url]

Råd motages gärna
Mina MTN lab tryckte på några ställen när jag provade i butik men efter att de värmde innerskon kändes den så tight som jag vill ha den :). Sjukt nöjd med åkprestandan på den pjäxan.
Ok. Bra. Angående tightheten. Mtn lab känns nu som om jag skulle vara nöjd om det vore fråga om en pistpjäxa. Är litet orolig för turandet med så tight passform. Är bered att lida litet i början om jag kan lita på att innerskon ger med sig som innerskor normalt gör? Erfareheter av mtn lab innerskons formning.?

Senast ändrad:
termons sa:
bjorsi sa:
termons sa:

Råd motages gärna
Ok. Bra. Angående tightheten. Mtn lab känns nu som om jag skulle vara nöjd om det vore fråga om en pistpjäxa. Är litet orolig för turandet med så tight passform. Är bered att lida litet i början om jag kan lita på att innerskon ger med sig som innerskor normalt gör? Erfareheter av mtn lab innerskons formning.?
Bara kört på mina 3 dagar så kan inte svara på hur mycket innerskon ger med sig.
Blister gear har gjort två recensioner på MTN lab, här är en MTN lab

Blev tillslut Scarpa F1. Nu får jag själv testa om det går att lära sig att njuta av åkning i mjuka pjäxor. Skall bli roligt. Har Cochise 130 pro som backup om jag blir besviken. Finns ju en hel del som
har varit för optimistik angående mjuka pjäxor och nedförsbacke av det tråkigare slaget.

Tack för alla komentarer och fortsätt gärna utveckla ämnet.

Jag fick faktiskt köra några åk i Arc'teryx Procline, och jävlar vad överraskad jag blev. Klart bättre än jag trott. Smala, så de satt bra runt foten, och rätt aggressiv vinkel på skaftet. Mjukare än vad jag är van vid absolut, men gick väldigt bra att åka i. I och med att de inte har någon tunga så är flexet lite annorlunda, men jag skulle nog kunna tänka mig att åka i dom de flesta dagarna faktiskt.

Corin sa:
Jag fick faktiskt köra några åk i Arc'teryx Procline, och jävlar vad överraskad jag blev. Klart bättre än jag trott. Smala, så de satt bra runt foten, och rätt aggressiv vinkel på skaftet. Mjukare än vad jag är van vid absolut, men gick väldigt bra att åka i. I och med att de inte har någon tunga så är flexet lite annorlunda, men jag skulle nog kunna tänka mig att åka i dom de flesta dagarna faktiskt.
Roligt att höra. Kom ihåg att jag läste någon beskrivning om Procline vs. F1 Finns i kommentarsfältet i denna artikel. http://www.doglotion.com/scarpa-f1-2017-ski-touring-boot-review

Kanske du provade någon av carbon modellerna ? Borde vara bättre utför.

Senast ändrad:
termons sa:
Corin sa:
Roligt att höra. Kom ihåg att jag läste någon beskrivning om Procline vs. F1 Finns i kommentarsfältet i denna artikel. http://www.doglotion.com/scarpa-f1-2017-ski-touring-boot-review

Kanske du provade någon av carbon modellerna ? Borde vara bättre utför.
Provade den röda med Support Liner, Carbon är den svarta va? Lite oklart med modellerna där tycker jag, har inte så bra koll. Men kul att det blev nåt! Med Scarpa F1 dansar man uppför berget har jag hört!

Well well,

Drog av akillessenan förra våren så de införskaffade Scarpa F1 pjäxorna förblev otestade fram till nu.

Hadde bokat Livigno efter ett dump för någon vecka sen(nybörjar misstag). Åkte i Livigno för ca 20år sedan och det måste nog ha krympt sedan dess.. Korta flacka backar och få touring alternativ, lång transfer. Likt Åre men Livigno vinner pga. billig mat och dryck

Fick lov att köra hård och ojämn pist en hel del och då måste jag nog erkänna att jag saknade dämpningen/progressiva flexet Tecnica Cochise 130 erbjuder . Tyckte att styvheten åt alla håll var tillräcklig. Pjäxan vek sig (deformerade) aldrig men kom på mig med att hålla ner farten med hjälp av ett frenetiskt svängande då jag normalt åker ganska rakt ner i fallinjen... Blev tom omkörd flera gånger vilket kändes farligt(måste ha ögon i nacken) samt litet nedslående. Positivt i dessa förhållanden var att frun tyckte det var roligt då hon kunde åka i samma tempo.

Fischer Hannibal 100 med mjuka skidspetsar var ju inte heller den bästa skidan i hård försäsongspist..skulle ha varit intressant att att prova en litet bättre lämpad skida tillsammans med nya pjäxorna. Kingpin 13 bindningarna kändes solida förutom att de utlöste två gånger pga isbildning...förstod inte att det vara isbildning fören efter andra utlösningen ca 15min emellan.

Gjorde två kortare turer på ca.200 höjdmeter uppåt och då dansade man verkligen upp för berget, Väldigt konstigt känsla då man inte är andfådd eller svetas. Fick också åka ca 30cm puder i skogen och 15cm på "kalfjället" och där funkade pjäxan klanderfritt.

Som summering kan jag säga att ja man kan njuta av åkning i lätta/mjuka pjäxor men tvivlar på
att någon som vill åka fort föredrar sådana i en hård och ojämn pist. Det är väl typ det som alla andra med erfarenhet också har sagt.

Scarpa F1 används härefter då det skall turas mycket och kanske som en mjuksnö/vårsnö allround pjäxa.

Skidor söker jag som bäst då jag sålde Völkl Mantrorna i våras. Mantran var skön men för tung att gå med... Verkar som jag inte kommer att lyckas med min oneskiquiver dröm ännu..
Borde nu hitta en skida med liknande egenskaper som Mantran(moderat fullrocker) men gärna 500g per skida lättare. Har kikat litet på årets Volkl 108 som borde vara snäppet styvare än förra årets modell som redan då fick bra omdöme i bla blistergear.(edit 108 är inte nämnvärt lättare än Mantran) Skulle gärna montera dem med salomon shift men nu har jag svårt att välja bindning då jag inte vill sätta ut pengar på dyr pinbindning som jag är osäker på om jag kommer att vara nöjd med. Lutar mot en rambindning tillsammans med Tecnica Cochisena. (2boots and 2skis quiver inte roligt när man skall resa...) ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp