Lätta (sub250g) topptursbindningar

eriC1

Aktiv medlem
Hej
Har ett par halvlätta skidor över som jag vill sätta någon lätt bindning på.
Hade kikat på ATK Kuluar 12 LT (leash), men den verkar ha utgått och ersatts med Kuluar 12 SL

Den gamla hade ju en fjäder i hälen för att kompensera lite flex i skidan, vilket den nya inte har. Har nog uteslutande åkt på tech-bindningar som är tyngre och just med sån "flex-kompensations-fjäder". Ni som åkt mkt och åker hyfsat hårt och slagig terräng, är de något som är väldigt märkbart, eller kommer man känna sig hyfsat trygg på denna typ av bindning ändå?

Denna skida kommer nog mest användas på långa turer, någon "houte-route" liknande strapats, och är mest tänkt som den där lätta skidan jag tar med på enstaka resor, eller som lätt reserv om annat par skulle pajja. Dock vill jag ändå kunna åka hyfsat hårt och känna mig trygg på nån brant, isig ränna i hyfsat hög fart. Skidan den ska sitta på är en 186cm lång, 98 midja ca 1550 gram.

Annat tips på bindning som uppfyller kraven, och inte spränger banken?

Jag har Kuluar 9 (bara fjäder som skiljer?) ATK kan bindningar. Imponerande hantverk.
Annars har jag också Marker Alpinist, pris/ prestanda är ju rätt.
Men den fan som hittade på lösningen till stoppern måste ha varit bra full på jobbet.

Men skit i det här inlägget inser jag nu. Jag kör ju så gammal jag är. Men har kul för det mesta ⛷️

Här kommer min anmärkning: Dock vill jag ändå kunna åka hyfsat hårt och känna mig trygg på nån brant, isig ränna i hyfsat hög fart. Den pin bindning som kan det där väger inte under 250g, i stort sett ingen pin alls faktiskt. I den utsträckning jag åker/åkt pin och väljer att utsätta mig för terräng där fall får konsekvenser så låser jag utan undantag tådelen. För att komma så nära hård åkning i hög fart på stökigt underlag ser jag egentligen bara ATK freeraider som ett alternativ, men den kostar därefter och väger som ett halvfullt passagerarplan-ish.

Här kommer min anmärkning: Dock vill jag ändå kunna åka hyfsat hårt och känna mig trygg på nån brant, isig ränna i hyfsat hög fart. Den pin bindning som kan det där väger inte under 250g, i stort sett ingen pin alls faktiskt. I den utsträckning jag åker/åkt pin och väljer att utsätta mig för terräng där fall får konsekvenser så låser jag utan undantag tådelen. För att komma så nära hård åkning i hög fart på stökigt underlag ser jag egentligen bara ATK freeraider som ett alternativ, men den kostar därefter och väger som ett halvfullt passagerarplan-ish.
Instämmer, men utifrån min begränsade erfarenhet så hjälper inte ATK freeraider helt heller.
Jag har ett par nya skidor med mina första techbindninger, ATK freeraider EVO 15. Har bara använt dem två halvdagar i lite blandade förhållanden.
När det var mjukt eller när jag körde bra på skär funkade de bra. Men vid ett tillfälle i halvhård pist när jag sladdade lite för mycket och skidorna ”hackade” så släppte bindningen. Jag hade visserligen inte ställt dem så hårt, 8.5 med ca 81 kg vikt, så jag kommer ställa dem lite hårdare. Men jag vill nog inte åka hårt med dem på hårt underlag där ett fall får stora konsekvenser.

Lätta bindningar tål mer än man kan tro. Nu är visserligen Kilian själv en lättviktare, samma sak med skidor och pjuck, men han verkar lita på att bindningen funkar på ett åk på 1700 fallhöjd med konstant no fall zone.

Bra input. Jag har en annan skida med EVO15 för mer allround-åkning, och handen på hjärtat jag kommer inte bomba super G svängar i en isig ränna. Och är de terräng med konsekvenser vid fall så kommer jag låsa bindningen. De är mer att jag vill ha något som särskiljer sig viktmässigt från EVO15 eller Freeraider 14 som jag plockat av den skidan som denna lättare bindning ska sitta på. Men samtidigt vill jag känna mig lite säkrare än en renodlad race-bindning.

Okej, fattar tror jag. Jag kör ATK RT på min lätta set up. Black Crows Navis freebird/Völkl mantra v-weeks/ATK och låser tån när det blir spännande, dessa monterade med inserts då en tyngre lösning är bättre i 90% av fallen är bättre,” (marker Jester)detta blir billigare och enklare när man har flera skidor o vill maximera möjligheterna. Inte för att säga att det är optimalt i alla fall men en skida två bindningar i två fall ger mig en bra chans att hitta rätt.

Om "DIN" 10 räcker är ATK HR10/HR10 plus ett tämligen imponerande alternativ. 40 gram tyngre än Kuluar iofs, men för de grammen får man en betydligt mer pålitlig och fullt inställbar utlösning i häldelen och en tådel med en konstruktion som är snarlik de tidigare varianterna av Freeraider. 220 gram är med marginal det lättaste på marknaden med full funktion. U-spring på tådelen som i Kuluar är trots allt lite tveksamt över tid, eller med lite slitna hälinserts. Sen är ju U-spring lite av less is more enligt många, men det finns ändå ett känt mekaniskt problem i form av ojämna utlösningsvärden med den typen av bindningar.

Har aldrig tjuvlöst för mig på 90kg
Men jag bröt av plastflärpen som låser bindningen i gåläge

Har aldrig tjuvlöst för mig på 90kg
Men jag bröt av plastflärpen som låser bindningen i gåläge
Korrigering
Jag bröt inte av den.
Den knäcktes när jag trampa ner den med pjäxan

Korrigering
Jag bröt inte av den.
Den knäcktes när jag trampa ner den med pjäxan
Är det helt platt gåläge på den? Det var det väl inte på superlite 2.0?

Annars är det bra pris på ATK HR10 nu, svårslaget om korsbanden är prioriterade😉.

Är det förmåga att blåhålla pjäxorna o minimera tjuvsläpp är nog Kuluar ändå nr 1 i ATK:s utbud i speedtouringsegmentet.
Kollar jag jag under Ideal Match längst ner på deras sida är det modellen som som är specad högst på både åkarvikt o vikt o bredd på skidor.

Nu gällde väl trådstartarens fråga att sätta bindningarna på ett par skidor snäppet bredare o tyngre än rekomenderat av tillverkaren. Så naturligt att man inte kan förvänta sig samma marginal mot tjuvsläpp utan att låsa tån eller ta det lite lugnt om hårt o slagit.

(Disclamer att jag inte åkt på nån av dessa, sliter på ett par gamla speed radical men nästa par turskidor blir nåt lätt kring 80-85 i midja med ATK Trofeo eller motsvarande.)

Bilagor

• Screenshot_20250215_181536_Chrome.webp
    Screenshot_20250215_181536_Chrome.webp
    43.9 KB · Besök: 50
+1 på HR10. Funkar finfint på en 95-skida. Har även ett par gamla Superlite (2018?) som sitter ett par QST106. Grym kombo som jag kört flerdagarsturer på. Och nej, det är inget helt platt läge men det är inget som jag upplevt som negativt. Och nej, jag köttar inte max.

Hur gick det, blev det några nya lätta bindningar?
Nöjd?

(Borde va lagkrav på att följa upp prylfrågor med ett svar på vad det blev för grejer o en kort recension😉)
Hej!

Nej det har inte blivit några nya lätta än.
Kom precis tillbaka från en veckas åkning i Italien precis efter åkning på 2 olika ATK bindningar som tjuvsläppte på löpande band med en liten knäskada hem i bagaget. Så nu känns de verkligen inte som att jag vill köra ATK längre. Ska snacka med leverantören först dock så dom får kika om vad det kan vara för fel.

3 par olika ATK har jag haft, och dom är de enda tech-bindningar jag konstant haft problem med så jag skulle verkligen vilja reda ut vart de brister. Om det är handhavande eller materialet.

Instämmer, men utifrån min begränsade erfarenhet så hjälper inte ATK freeraider helt heller.
Jag har ett par nya skidor med mina första techbindninger, ATK freeraider EVO 15. Har bara använt dem två halvdagar i lite blandade förhållanden.
När det var mjukt eller när jag körde bra på skär funkade de bra. Men vid ett tillfälle i halvhård pist när jag sladdade lite för mycket och skidorna ”hackade” så släppte bindningen. Jag hade visserligen inte ställt dem så hårt, 8.5 med ca 81 kg vikt, så jag kommer ställa dem lite hårdare. Men jag vill nog inte åka hårt med dem på hårt underlag där ett fall får stora konsekvenser.
Jag har exakt samma erfarenhet. Pin bindning funkar bra till all åkning jag gör utom att åka fort på hårt och isigt underlag där skidorna riskerar att börja hacka. Nu tycker jag ju att sån åkning suger oavsett, så det är bara att ta det lungt över såna partier när man vet om risken.

Tillbaka
Topp