Lättåkt puderskida för djupa dagar

Bikeaholic

Medlem
Tjena!

Kommer bara hinna åka iväg en vecka i år tyvärr. Kommer dock kunna ta spontanledigt, så jag kan åka när det kommer ett rejält dump i alperna. Skidan jag söker skall ge mig maximal glädje för denna veckan.
Jag skulle väl säga att jag är en medelgod skidåkare, så jag söker en skida som är relativt lättåkt.
Är 175cm lång och väger 75kg utan kläder.
Har starka ben, men uthålligheten kan behöva förbättras.

Skidan får gärna vara billig också. Kanske en modell från förra årets som säljs ut eller något man kan hitta begagnat.

Alla tips uppskattas! :)

Mvh Matthias

Har ett par völkl kuro 172cm med look 16 bindning att sälja billigt. Några år gamla men mycket sparsamt använda. 132mm under foten, så passar bra för mycket snö och är enligt mig mycket lättåkta eftersom de är relativt korta. Något som är intressant?

Senast ändrad:
Kunde vara bra tillfälle för dig att hyra och prova olika modeller föruttsatt att det finns ett bra urval att välja från...

Volkl one kunde vara ett alternativ. 15/16 modellen finns i din längd på sportbittl för -50%

Tack för bra tips. Men jag tänker att man kanske vill ha något bredare om skidan ändå bara kommer gå i puder? Eller räcker Völkl One?

Ok! 175cm är dom, blandade ihop längderna. Men antar att det inte gör någon större skillnad, hehe...
skidad.com har mycket freerideskidor till bra pris, säljer ut fjolårsmodeller riktigt billigt!

Senast ändrad:
Tror att du kan ha roligt med 116mm fullrocker skida typ Volkl one under 1 snörik och kall vecka i alperna.
Finns säker bättre (bredare) skidor för perfekta puder förhållanden.

Jag har rocker 122 och völkl one och mellan dom tycker jag inte att jag uppfattar att det är så mycket skillnad i flytförmåga men jag gillar salomon mer på större öppna fält och völkl i skogsåkning. Tycker att rockern känns lite stabilare och mer förutsägbar än vad völklskidan är.

Rocker har spann medan one är fullrocker så kan vara pga det som gör att dom känns så olika men jag gillar båda två fast till lite olika tillfällen.

Rocker 184cm monterad -2.5
One 186cm monterad rekomenderad

Tjena! Jag skulle rekommendera Icelantic Gypsy. Otroligt lekfull fullrocker skida med en midja på 125mm. Funkar lika bra i uppkörd snö som bottenlöst puder. Tycker även de är lekfulla och lätta att carva med, så länge du inte åker i ett balkat wc-hang!

Finns fjolårsskidor på rea hos skidad.com. Han säljer även andra märken, länkar till fatskis avdelningen så du kan slänga in ett öga.

http://skidad.com/fatskis/

Safe turns

Fastnade själv för Armada JJ när jag var ute efter samma kriterier som du. Inte billig men går kanske att hitta beggad eller fjolårsmodell.

Bikeaholic sa:
Hur är Armadan om man vill bränna på och köra hårt?
Tror väl att det vanliga konsensuset är att det vore skit. Kort radie, mycket fladder och ett "vik" flex om jag inte minns fel

Dock är 2.0 styvare osv men fortfarande inte charger

Senast ändrad:
jadeK2 sa:
Blizzard Bonafide kanske.
Men billig är den inte.
98 midja när killen åker på snörapporter och förväntar sig stora mängder snö? Du måste mena bodacious? Vilket iof är en skida jag tror att du kommer verkligen gilla om du har benen och tekniken för den :)

Mitt fel.. Du har rätt, men för vi det vi förväntar oss??
Kanske för att just Bonafield är min favorit skida.
Mem men Blizzards är värda alla pengar. Topp skidor.

Jag har inte åkt jättemycket, så jag tror jag har en hel del teknik att jobba med. Därför skulle det vara bra med en lättåkt skida. Tror kanske den skidan är över min nivå.

Bikeaholic sa:
Hur är Armadan om man vill bränna på och köra hårt?
Tycker man kan köra förhållandevis hårt om det är mjuk snö och du inte tar för kort skida. Norwalk tål lite tuffare tag. Men nej ingen "charger", trodde dock du var ute efter något lättåkt...

Bikeaholic sa:
Jag har inte åkt jättemycket, så jag tror jag har en hel del teknik att jobba med. Därför skulle det vara bra med en lättåkt skida. Tror kanske den skidan är över min nivå.
Jag tror att många här är lite förvirrade, mig inkluderad, av lättåkt och stå på hårt i samma tråd.

Mitt tips är:

http://blistergearreview.com/index-ski-reviews-sorted-by-type

Skrolla ner till kategorin "110-125mm Underfoot / Playful, Surfy]" och läs deras recensioner och se vilken sorts skida du tycker verkar kännas rätt. Tänk på att kolla måtten och åkstilen på recensenten. Som ofta skrivs i början av recensionen.

Ja, det kanske låter lite förvirrande. Jag har bara åkt skidor i två veckor, men jag hade åkt bräda en hel del innan och lärde mig fort. Och jag märkte att jag gillade mest att chargea med skidorna, även om skogsåk och annan lek också är riktigt skoj. Men att köra fort är nog det jag tycker mest om.

Skall kolla in sidan du tipsade om, och tack även för alla andra tips från er andra.

Slänger in K2 Annex 118 i leken. Vad tror ni om den? Har varit väldigt sugen på Opinion 118, och Annex 118 sägs ju vara vara väldigt lik enligt många.

Tror det blir ett par Rossignol Super 7. Åkte ju på Soul 7 förra året, som förvisso var första gången jag åkte skidor, men kändes som att dom var lättåkta.
Är som sagt 175cm lång, väger runt 75kg och är stark i benen, så är väl lika bra att köra på 188:an va?

Tillbaka
Topp