Lättåkta all mountainskidor- Tjej

LukasIngvar

Ny medlem
Hej allihopa!

Har fått i uppdrag av min tjej att hjälpa henne hitta ett par nya skidor till den kommande säsongen, då hon är i behov av nya. Hon har alltid kört mycket pist och är duktig på det, men jag har försökt allt mer och mer att lura ut henne lite i terrängen utanför pisten, och hon har börjat fastna för det.

Jag har inte fått några direkta kriterier på vad exakt det är hon vill ha, men av egna erfarenheter tror jag inte hon hade trivts på något bredare än 100, men alla går givetvis att övertala. Har kollat runt lite och hittat lite olika alternativ, men då jag har dåligt med erfarenhet av just den här skidklassen (skulle säga 75-25 i favör piståkning) och ännu mindre erfarenhet av damskidor vänder jag mig till er, vad kan ni rekommendera?

Jag själv har åkt på Salomon qst lumen (som är 99 i midja) hela säsongen, sjukt bra både i pist och utanför! Så vill hon ha bredare finns ju 106an, tycker hela qst serien är superbra ??

Jag köpte QST Myriad (85 midja) till min sambo som hon testat v.13 nere i Serre Chevalier. Hon var supernöjd med dem och de funkade utmärkt i pisten hela dagen trots att det blev extremt slushy på eftermiddagen. Märktes en stor skillnad i hennes åkning jämfört med smalare carvingskidor utan rocker. Bredden är kanske i smalaste laget om man har puder i åtanke men så ser sällan verkligheten ut eftersom vi brukar åka sent på säsongen. Kommer provas ytterligare i Norge över påsk så kan återkomma med en uppdatering efteråt.

Nordica Santa Ana 93 eller 100 är ett bra alternativ. 93:an är mer snabbsvängd i pisten än 100 naturligtvis, men bägge är mycket bra i pist.

Salomom qst som Karolina Haraldsson tipsade om är ett mycket bra val det också.

Min hustru kör på ett par Dynastar Cham 97. Hon är verkligen riktigt nöjd med dessa lagg, framför allt mkt lätta skidor samt inte alls fladdriga i tippen när det går undan. Hon kör dessa i svenska fjäll och fungerade utmärkt i den Italienska slushen v.11 i år.

Ett bra alternativ av många...

Mer info här - http://www.dynastar.com/en-gb/product/cham-20-97

Monterade upp fruns nya Santa Ana 93 igår. Kan återkomma efter påsk med en rapport. Hon är dock lite "udda" ska sägas eftersom hon kört ett par DPS Yvette som daily driver sen 2014. Innan dess åkte hon på Atomic Access med ca 100 i midjan. Så hon har i stort sett lärt sig all sin skidåkning på skidor med minst 100 i midjan. Det märktes om inte annat tydligt i Italien härom veckan då hon fick prova en kompis Völkl Yumi med 83 i midjan vilket frun tyckte var nästan oåkbart i slaskvallarna...

Tjoho.
Såg inte din tråd så jag startade en ny.
Har precis samma uppgift som du, fixa bredare lagg till frun.
Kollat QST lumen 99
Sky 7 hd
Soul 7 hd
Extrem o Black crows
Mmm?
Inget bestämt ännu.

lolukokasos sa:
Hej allihopa!

Har fått i uppdrag av min tjej att hjälpa henne hitta ett par nya skidor till den kommande säsongen, då hon är i behov av nya. Hon har alltid kört mycket pist och är duktig på det, men jag har försökt allt mer och mer att lura ut henne lite i terrängen utanför pisten, och hon har börjat fastna för det.

Jag har inte fått några direkta kriterier på vad exakt det är hon vill ha, men av egna erfarenheter tror jag inte hon hade trivts på något bredare än 100, men alla går givetvis att övertala. Har kollat runt lite och hittat lite olika alternativ, men då jag har dåligt med erfarenhet av just den här skidklassen (skulle säga 75-25 i favör piståkning) och ännu mindre erfarenhet av damskidor vänder jag mig till er, vad kan ni rekommendera?
Man är väl inte på nåt sätt riktigt insatt på området, men Atomics Century-serie verkar också ha fått gott gensvar för ändamålet vad jag har hört/läst. Snubblade på en prisvärd deal med bindning och allt, hos den här näthandlaren.

Iofs inte den absolut modernaste freeride-shapen då modellen (2013) har ett par år på nacken. Så tailen på dessa har mindre taper och rocker än efterträdaren Century 102 men det kanske inte är bara till nackdel om 75/25 pist/opist gäller...

Längden på just de här kanske är helt off för din tjejs behov, men kanske den passar nån annan som vill testa på lite mer utsvävningar utanför pisten för en begränsad slant.

xSooLx sa:
lolukokasos sa:
Hej allihopa!

Man är väl inte på nåt sätt riktigt insatt på området, men Atomics Century-serie verkar också ha fått gott gensvar för ändamålet vad jag har hört/läst. Snubblade på en prisvärd deal med bindning och allt, hos den här näthandlaren.

Iofs inte den absolut modernaste freeride-shapen då modellen (2013) har ett par år på nacken. Så tailen på dessa har mindre taper och rocker än efterträdaren Century 102 men det kanske inte är bara till nackdel om 75/25 pist/opist gäller...

Längden på just de här kanske är helt off för din tjejs behov, men kanske den passar nån annan som vill testa på lite mer utsvävningar utanför pisten för en begränsad slant.
Fick ett PM från en medlem som feedback på ovanstående, tänkte att det kanske kan tillföra tråden något. Klistrar in det nedan:

Hej, Mitt ex åkte på exakt den skidan, samma årgång, och var riktigt nöjd! Säsongar, skidlärare och åker riktigt bra. Fungerade bra överallt tyckte hon förutom i hård pist då de var lite för \"klena\". Så tror du blir jättenöjd med dem.

Hon gick över till Armada TSTw sen och tyckte att den var lite roligare/mer skida.

Andra klipp som finns just nu för tjejer;
https://www.sport-bittl.com/en/rossignol-star-7-14-15::56166.html
https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-one-pink-15-16::66251.html

Min sambo kör på Armada TSTw och är väldigt nöjd med dem. Hon kör mest pist och tycker framförallt att den fungerar väldigt bra då det är uppkört på em. vilket hon hade lite problem med med sina förra skidor.
Den har ju lång tiprocker så flyter bra i lössnön också.

Tillbaka
Topp