Lättåkta skidor till lätt 13-årig tjej

magnil

Medlem
Dottern är 13 år, 165 cm och 45 kg. Åker lugnt och försiktigt. Hoppas kunna lura ut henne i lite lössnö i alperna i vinter men blir mest pist.

Förhoppningsvis tycker hon det är roligare på en lättåkt skida som fungerar även utanför pisten. Hittar gärna en fjolårsskida till bra pris :).

Vad köper vi?

https://www.glisshop.co.uk/alpine_ski/k2/potion_98_ti-68925.html

Ett riktigt klipp om du skulle fråga mig. Skidan är 170 cm, alltså något längre än dottern, vilket ger bättre flyt i offpisten, personligen tycker jag inte det är någon skillnad i pisten att köra på en längre skida men en del anser att man tappar lite snärtighet i svängarna. Skidorna har även rocker vilket underlättar i lössnö så skidan kommer ovanför snön trots djup. Bredden på skidorna är också rimligt ifall man vill röra sig både mellan pisten och offpisten. Överlag gillar jag K2s grejer och har svårt att tänka mig att du hittar en bättre deal på en all-mountain skida. Modellen är från 2015 men känns fortfarande modern och aktuell, jag beställer ofta från glisshop och har bara positiva erfarenheter av dom. Brukar ta lika lång tid att skicka från UK som om när jag exempelvis beställt från skistore.se här i sverige, dvs ungefär 4-5 arbetsdagar. Om du behöver mer tips och hjälp så hör av dig!

Edit: Enkelt att lägga till en bindning också på hemsidan

Senast ändrad:
https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-90eight-15-16::66259.html
Dottern Har samma mått som din (15 år), hon åker 100eight (1cm bredare) 165 cm både i lössnö och pist, 163 cm 90eight borde bli perfekta pist och början på offpist för henne, släng på ett par Squire 11 white-mint-black så får du dom hem till dörren för 278 euro, beställt 3 par skidor därifrån, aldrig varit nåt problem.

Köpte ett par Rossignol Smash (150cm) till min dotter snart 13år (40kg/150cm)
Tror det kan vara en bra skida att börja leta sig utanför pisten med men ändå fungerar bra i pist.

Körde själv på ett par Rossignol Soul7 HD (samma modellserie) förra vintern. Mycket lättåkt och rolig skida som fungerar bra i både pist och off pist.

http://www.ekosport.eu/rossignol-smash-7-17-p-9-27455.html

15% rabatt med rabattkod SNOW15 (frakt tillkokmmer)

magnil sa:
Dottern är 13 år, 165 cm och 45 kg. Åker lugnt och försiktigt. Hoppas kunna lura ut henne i lite lössnö i alperna i vinter men blir mest pist.

Förhoppningsvis tycker hon det är roligare på en lättåkt skida som fungerar även utanför pisten. Hittar gärna en fjolårsskida till bra pris :).

Vad köper vi?

Senast ändrad:
K2-skidan som rekommenderas ovan har ett metall-lager. Nu har jag ingen erfarenhet av just den skidan men sådana skidor brukar vara rätt hårda, vilket även produktbeskrivningen antyder. Då blir de jobbiga/tråkiga om man är lättviktare.

Min dotter är också 13 år, är 165 och väger 45 kg . Hon har driven alpinteknik och kör på SL raceskidor när hon kör hård pist, men när hon vill köra mer lekfullt och offpist vill hon ha något betydligt mjukare. Som lättviktare blir det för jobbigt att åka runt med en metalllagersskida. Hon har tetsat flera liknande och gillar dem inte alls. Förra året åkte hon på ett par Ross Sprayer. En rejält mjuk skida, som hon tyckte var kul, men lite smal för offpist. Ross Smash har jag också kikat på för min dotter, men de faller nog på att de är för raka. Funkar nog bra att sladda runt på men vill man mest åka på skär utan att behöva ta till storslalomteknik är det skönt med lite tightare radie. Vi letar fortfarande. Armada Victa 93 skulle kunna vara en kandidat, men hon vill testa dem först.

Senast ändrad:
offpistz sa:
https://www.glisshop.co.uk/alpine_ski/k2/potion_98_ti-68925.html

Ett riktigt klipp om du skulle fråga mig. Skidan är 170 cm, alltså något längre än dottern, vilket ger bättre flyt i offpisten, personligen tycker jag inte det är någon skillnad i pisten att köra på en längre skida men en del anser att man tappar lite snärtighet i svängarna. Skidorna har även rocker vilket underlättar i lössnö så skidan kommer ovanför snön trots djup. Bredden på skidorna är också rimligt ifall man vill röra sig både mellan pisten och offpisten. Överlag gillar jag K2s grejer och har svårt att tänka mig att du hittar en bättre deal på en all-mountain skida. Modellen är från 2015 men känns fortfarande modern och aktuell, jag beställer ofta från glisshop och har bara positiva erfarenheter av dom. Brukar ta lika lång tid att skicka från UK som om när jag exempelvis beställt från skistore.se här i sverige, dvs ungefär 4-5 arbetsdagar. Om du behöver mer tips och hjälp så hör av dig!

Edit: Enkelt att lägga till en bindning också på hemsidan
I ett tidigare inlägg som är cirka två dagar gammalt så säger du att du inte har så stor erfarenhet av att handla skidor på nätet. Har du intensivhandlat under de två senaste dagarna? Och jag kan ha fel men jag har för mig att glisshop skickar sina grejer från Frankrike :)

Tillskillnad från ovanstående tycker jag att en skida med midja på 98 mm och 170 cm lång blir väldigt mycket skida för en tjej som väger 45 kg och åker lugnt och försiktigt ... även 90Eight i 163 cm är ganska mycket skida.

Jag skulle istället föreslå en skida som Völkl Kenja i 156 cm. Finns även den hos Bittl till bra pris https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-kenja-16-17::81851.html

Väger man 45 kg och åker mestadels pist finns ingen anledning att gå över 90 mm i midja och är man inte speciellt driven blir en lång skida för hård och krävande. En tjejskida som Kenja i 156 cm är riktigt allround och kommer att hänga med några år i och utanför pisten utan problem.

https://www.skimag.com/gear/volkl-kenja-2017

"My two cents ..."
/MM

Senast ändrad:
Instämmer att 98 i midja kan bli mycket. Men är verkligen Kenja en lättåkt skida för en 13-årig tjej på 45 kg som åker lugnt och försiktigt.
Verkar vara en skida för avancerade åkare med dubbla lager titanal.
Kan nog bli nåt att bita i.
Tror då att Smash 7 är bättre. Gjord för tonåringar eller medelgoda åkare som vill börja åka utanför pisten. Ganska lång tiprocker som är gjord för att initiera svängen lättare och ganska mjuk och lätt. Stor radie, ja, men det är inte bara den som påverkar hur mycket skidan svänger utan även uppbyggnad, styvheten och olika former på rockern mm.
Men det finns säkert fler alternativ men välj inte en för svår skida. Hon måste ju klara av att trycka ner skidan så att den böjer sig tillräckligt för att svänga annars hugger de bara och sladdar så det inte blir några rena skär ändå.

Mountain_Man sa:
Tillskillnad från ovanstående tycker jag att en skida med midja på 98 mm och 170 cm lång blir väldigt mycket skida för en tjej som väger 45 kg och åker lugnt och försiktigt ... även 90Eight i 163 cm är ganska mycket skida.

Jag skulle istället föreslå en skida som Völkl Kenja i 156 cm. Finns även den hos Bittl till bra pris https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-kenja-16-17::81851.html

Väger man 45 kg och åker mestadels pist finns ingen anledning att gå över 90 mm i midja och är man inte speciellt driven blir en lång skida för hård och krävande. En tjejskida som Kenja i 156 cm är riktigt allround och kommer att hänga med några år i och utanför pisten utan problem.

https://www.skimag.com/gear/volkl-kenja-2017

"My two cents ..."
/MM

@RWD
Det är mycket möjligt att du har rätt ... Kenja i 156 cm borde inte vara ett "spett" men kanske ändå är i tuffaste laget ... Bäst är naturligtvis att teståka innan köp om det är möjligt.

/MM

Kenja ar dock inte alls svarakta i sig. Snarare sa att de rikligt belonar god teknik utan att bestraffa den oerfarne, alltsa kan de vara precis ratt skidor att utvecklas pa. Jag haller dock med om att de jamforelsevis kanske kraver en viss vikt/benstyrka/teknik/vilja for att komma till sin ratt. Och i den aldern galler det ju att skynda langsamt och att undvika obehagliga upplevelser. Kanske mer nagot for den andra tjejen (Atrendes dotter med exakt samma matt) trots att ni har blivit tveksamma till metall. Kan inte tanka mig en svensk tjej med "driven alpteknik" skulle ha problem med Kenja. Ganska dyra dock.

fredw sa:
Kenja ar dock inte alls svarakta i sig. Snarare sa att de rikligt belonar god teknik utan att bestraffa den oerfarne, alltsa kan de vara precis ratt skidor att utvecklas pa. Jag haller dock med om att de jamforelsevis kanske kraver en viss vikt/benstyrka/teknik/vilja for att komma till sin ratt. Och i den aldern galler det ju att skynda langsamt och att undvika obehagliga upplevelser. Kanske mer nagot for den andra tjejen (Atrendes dotter med exakt samma matt) trots att ni har blivit tveksamma till metall. Kan inte tanka mig en svensk tjej med "driven alpteknik" skulle ha problem med Kenja. Ganska dyra dock.
Vi får väl kika på Kenja också. Den beskrivs dock som stabil och kraftfull, och det hon söker är en lekfull skida som komplement till SL-skidorna.

Völkl Shiro Jr i 163 cm, lättåkt, förlåtande,går riktigt bra i pist och flyter som en kork nr man väger 45 kg. Finns förmodligen till ett bra pris på sport-bittl eller conrad.

Min dotter har åkt på Shiro Jr sedan hon var 12. Verkar vara roliga och lätthanterliga trots bredden. Hon har ingen tävlings- eller träningsbakgrund men fixar skidorna galant!

Atrende, visst, Kenja kan ju vara fel typ av skida för hennes syfte.

Min poäng var att den säkert inte är för svår för henne. Visst, den är stabil och kraftfull - men då ffa jämfört med billigare turistskidor. Kenja är ju faktiskt också avsedda för tjejer på semester, även med normal vikt (som din dotter har) och t ex säkert mycket mer förlåtande än hennes SL race-skidor. Och om hon behärskar sådana med driven alp-teknik (inte många procent gör det..) så är ju risken stor att ett par "snälla" skidor blir för tama för henne.

Sorry, hara bara snöat in på dessa fina skidor som gjort underverk med min frus åkning (och hon skulle def inte behärska ett par SL-raceskidor)..

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp