Laviner i fjällen

AbsolutIggy

Medlem
Laviner i fjällen
Hej,

jag har sedan länge (16 år) bott i Schweiz, och har alltid åkt skidor här. Varje år hör man om folk som hamnar i laviner och det är alltid mycket varningar om att åka utanför pisten. Som ni kanske känner till så finns det också instituter för snö- och lavinforskning i Davos som bedömer lavinrisken och ger ut sin "bulletin" om situationen.

Jag undrar hur det är i Sverige? Jag vet att det inte finns någon organisation som bedömer lavinfaran i hela Sverige, utan att det är lämnat till den firman som sköter lifterna att varna om lavinfara i sitt område (så vitt jag har förstått det). Någon som vet: går det mindre laviner i Sverige än i alperna? Vad beror det i så fall på? Höjden, klimatet, antalet åkare eller något annat?

Laviner i fjällen
Ja.

Bergen och klimatet (och även mängden folk förstås) är väl de två stora faktorerna som gör att det skiljer om jag fattat det rätt. Kolla med Centralbyråkraten här på forumet, han pysslar en del med lavinforskning i Sverige om du vill veta mer.

Laviner i fjällen
I Sverige är ju bergen mindre och det faller mindre mängd snö. Det borde leda till att antalet situationer där laviner uppstår blir lägre och samtidigt borde följderna vid laviner bli mindre när det väl inträffar incidenter.

Vem som bedömer lavinfaran vet jag inte. SMHI och SLAO känns som organisationer som borde vara inblandade i processen.

Laviner i fjällen
Jag kollade lite på SLAOs hemsida. Dom har en bedömning av lavinfara på sin hemsida, men den gäller bara på sådana områden dit man kan glida från liften och också glida tillbaka.

Här nere finns det för hela landet. I dag var det en snowboardåkare som dog i en lavin igen. Om jag kommer ihåg rätt så är det ca 20 pers om året som dör i Schweiz på grund av laviner varje år, om inte mer. Någon som vet hur det är i Sverige?

Laviner i fjällen
Det stryker med ca 1 per år i Sverige. Vissa år fler, vissa år färre, om man slår ut det ligger snitt kring 1/år.

Det finns ingen riktig forskning gjord på lavinaktiviten i Sverige så därför är det svårt att svara på din första fråga men diskussionen är intressant.

Laviner i fjällen
Om vi nu pratar om laviner som utlöses av skid/brädåkare eller där skid/brädåkare dras med, kan vi nog med största säkerhet konstatera att antalet laviner och olycksfall i Sverige är obetydligt jämfört med Alperna. Detta torde bero på följande:

1. Våra svenska fjäll har i allmänhet inte lika branta sluttningar som alperna.
2. Snömängden i de svenska fjällen är i allmänhet betydligt mindre än i alperna.
3. En stor del av skidåkningen i svenska skidanläggningar sker nedanför trädgränsen.

Det är ytterst få personer som dör i skid/bräd relaterade lavinolyckor i Sverige. Definitivt mindre än en person per år i genomsnitt.

Det där med att göra någon form av generell bedömning av lavinfaran i svenska fjällen känns som en utomordentligt dum idé. Alla som vet något om laviner känner till att detta måste bedömas lokalt. Förhållandena kan vara vitt skilda på olika sidor av samma berg vid samma tidpunkt. Mycket beroende på vindar och hur solen har värmt. Det går naturligtvis att ta det säkra före det osäkra och utfärda allmän lavinfara om det under en period töat, sen frusit på och det dumpat en meter med torr snö ...

Nej, summa sumarum tror jag det måste vara upp till var och en som ger sig ut offpist att kunna göra en bedömning av det aktuella läget på just den plats man befinner sig ...

That´s all folks! / MM

Laviner i fjällen
Tack för svaren. Hade ingen aning om att det var så få som hamnade i laviner i fjällen.

Och mountain man, dina 3 svar verkar troliga. Det ända andra jag kan tänka mig är att temperaturen är konstantare i fjällen, så att det inte töar och fryser om så ofta. Men jag vet ju inte om det är sant, är bara en gissning..

Om lavinbedömningen: jag pratar inte om en enda generell bedömning, utan olika bedömningar i hela alperna beroende på väder, temperatur osv. Det finns också varningar om var det är farligast, som till exempel i branta backar, över en viss höjd eller en viss exposition.

Laviner i fjällen
Jo ... anledningen till att man gör mer generella bedömningar i Alperna är vad jag förstår inte i första hand för liftbunden offpiståkning, utanför den omfattande högalpina turåkning som sker.

Här i Sverige är ju turåkning i allmänhet förknippad med markerade leder i mindre kuperad terräng. Men det förkommer ju lavinvarningar i fjällväderrapporterna, vilket nog är det närmaste vi kommer de lavinrapporter som utfärdas i alperna.

/MM

Laviner i fjällen
Det intressanta är att SMHI endast varnar för hårt väder och ev konsekvenser av det, typ risk för kylskador. De har nyligen gjort om sitt varningssida http://www.smhi.se/weather/varningar/startvarning_n1_sv.htm

De enda som rapporterar lavinrisken är SLAO och vid särskilda tillfällen SVT, som då använder SLAOs uppgifter.

Det intressanta kommer när man tittar på kriterierna för hur en SLAO anläggning ska bedömma och rapportera lavinrisken. Som vi tidigare skrivit så gäller bedömningen för det område varifrån man kan glida till från liften och glida tillbaka. När man sedan lägger till att detta endast gäller den för dagen högsta öppna liften så blir lavinriskbedömningen lite haltande. Inte för skidanläggningen, för deras del är detta system det mest logiska, de är kommersiella aktörer och inte något fjällräddningsråd.

Just nu så vräker regnet ner i Åre och för de områden som är öppna här är lavinrisken inte högre än 2. Måttlig, som skidpatrullen satt. Fortsätter vi upp till fots blir situationen helt annan, allt regn den senaste veckan har på kalfjället kommit som snö, kraftig vind har gjort sitt för att möblera om på sluttningarna. På kalfjället är lavinrisken minst 3. Betydande.

Det är bara att inse att vårt system haltar. Det är inte SLAOs fel, skidanläggningarna tar redan idag ett stort ansvar med lavinriskbedömningen och en privat räddningstjänst (skidpatrullen). Om det ska hända något så ligger det mer på myndighetsnivå men med 1 död/år så är det inte något stort problem. Lägg de pengarna på trafiksäkerhetsforskning istället så räddar vi antagligen fler liv.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp