Lavinkunskaps undersökning

Claar

Ny medlem
Tjenare Freeride!
Jag ska göra ett projektarbete om Laviner och tänkte kolla lite med er här på freeride angående eran kunskap när det gäller laviner.

1. Hur mycket offpist åker du?
2. Har du varit inblandad i en lavin, eller sett en live?
3. Hur mycket kunskap har du om laviner? (kurser, utbildningar m.m.)
4. Vad har du för lavinutrustning?

Tack så mycket!

Jonte, skidlärarlinjen i Åre

1. Mycket!
2. Ja på båda. Ej orsakat någon.
3. Gått kurser, läst böcker, åkt med erfarna, druckit mycket pastis med franska bergsguider.
4. Sond, spade, transa, gott omdöme.

1. Så mycket som möjligt om anläggningen har offpist som är åkbar...
2. Inte varit med i "riktig" lavin, dock utlöst små släpp och känt krafterna, har sett laviner "live"...
3. Inga kurser, dock läst och studerat, har dock slarvat bort min älskade Avalanche Handbook nu, så är på jakt efter ny sådan eller annan intressant bok, suger upp så mycket som möjligt när det skrivs på nätet.
4. SST (Sond, spade, transa), Avalung (tveksam till att räkna in det i lavinutrustning, men det kan ju hjälpa...) lite förstärkningsplagg och enkelt första förband.

Mycket likt carled
1. Så mycket som anlägningen erbjuder.
2. Har utlöst små laviner men inte någon som skulle kunna begrav en. Har dock inte sett någon stor live.
3. Läst böcker och läst mycket på internet.
4. Spade, sond, transa och recco.

1. ganska mycket!
2. Japp. Hade gått en ganska stor lavin över en transportsträcka några minuter innan jag jag kom åkandes där. Så det var massor med folk som sprang och petade i snön med lavinsonder. Så jag kan väl säga att jag har sett en "live"
3. typ ingen als :( Har bara läst lite om laviner på olika hemsidor.
4. Bara en spade än så länge.

1. När snön och vädret tillåter det
2. Utlöst ett litet "rutsch", ca 5*5m..
3. Läst, gått en kurs på två dagar där det ingick lavinkunskap, dock inte som huvudsaklig del (mest åkning).
4. Spade, sond, transa

1. När det är möjligt
2. Nja släppte lite på lillskutan efter ett litet feg dropp med tvär landning men det var bara max nån dm tjockt och några meter brett
3. nej.
4. Gott omdöme just nu, ska väll köpa ett kitt spade sond transa ( dock anser jag att det är sjukt överpris på transor beror väll på den lilla efterfrågan.

Senast ändrad:
1. Inte mycket, på familjesemester
2. Nej, bara små snöras men knappast någon som kan räknas till lavinskalan
3. Har fått nån mindre utbildning men kommer typ inte ihåg någonting av denna.
4. Ingen, de gånger jag har åkt riktigt bra offpist har jag lånat trans spade etc.

1. 30-100(+) dagar om året
2. Har varit inblandad (inte meddragen, men sjukt nära), har sett flera laviner, stora och små, på nära och långt håll, bevittnat lavinolycka med två dödsfall.
3. Gått i princip all icke yrkesmässig lavinutbildning som går att gå i sverige. (Slao lavin 1 + ytterligare vidareutbildning, totalt ca 2 veckor), läst de flesta lavinböcker på svenska och flera på engelska, har ett gediget intresse i ämnet. Tränar transcieversök regelbundet under vintern.
4. En spade (som jag vet funkar i alla snötyper), en sond (som inte är för kort) och en transciever (som jag har stenkoll på även i en paniksituation). Använder faktiskt även recco. Har stora funderingar på att skaffa en lavinryggsäck snart.

1. Àker bara offpist. Det pistade brukar mest vara transport till eller ifràn offpisten.
2. Japp pà bàda. Inga större grejer dock.
3. Àkt med bergsguide, tagit lavinkurser, läst böcker, tittat pà filmer.
4. Transa, sond, spade, silvertejp, första hjälpen, REGA-försäkringskort för smärtfri helikopterräddning.

1. Åker mest offpist, förhoppningsvis ca: 30-40 dagar om året.
2. Sett live
3. Åkt med Guide, gått krus, läst böcker
4. Transa, Spade (ej plast), Sond, Första hjälpen

1. Mycket
2. Aldrig inblandad men sett laviner "live"
3. Gått flera kurser senast och bäst SLAO Lavin 1, tränar regelbundet sökning.
4. Spade i alu, lång sond och en transa som jag kan utan och innan

1. Varje ledig dag om förhållanden är gynnsamma
2. Ja, meddragen av en
3. Gått två kurser med teori och praktik, samt läst en del litteratur.
4. Transa, spade, sond och pålitliga vänner

1. Varje skiddag om förhållandena tillåter.

2. Har bara orsakat småsläpp som inte var särskilt mycket större än sluffet i dom värsta skidfilmerna. Har sett en stor live.
3. Gjorde ett litet arbete om laviner i skolan. Har kollat lite på internet men mina kunskaper är inte bra, vilket jag skämms över när jag åker offpist ändå.
4.Ingen egentligen, tänkte skaffa transa spade och sond nu denna vintern om det blir nån resa då offpist erbjuds.

Är djävulskt dåligt av mig att göra detta utan de rätta kunskaperna och utrustningen. Men jag söker lärdom och letar efter en bra lavinkurs man kan gå.

1. I stort sett dagligen varje vinter sedan 1994.
2. Dragits med flera gånger, alltid hamnat på ytan, aldrig helt begravd.
3. Jag har vad de flesta skulle säga god kunskap om laviner men tycker själv att jag inte vet tillräckligt.
4. Kunskap (men vill ha mer), Ödmjukhet (försöker i alla fall), transa, spade och sond plus recco. Samt i yrket ballongsäck och avalung.

1. Nästan bara offpist, snitt 100 dagar senaste åren
2. Som tur är bara sett laviner gå
3. Flertalet kurser, mkt litteratur och många toppturer med folk som kan mer än mig gör att jag känner jag kan ta säkra beslut
4. Transa, sond, spade, första hjälpen

1. Så mycket jag kan, i princip dagligen
2. Ja, jag har varit inblandad och sett live
3. Kurser, træning samt utbildning
4. Transa, spade, sond, førstahjælpen, recco samt sunt førnuft

1. när jag åker. vilket blir på vissa helger o alla lov
2. nej, men vet de som inte klarat sig.
3. lite från andra kurser, egen inläsning, använder inte förnuftet som alla andra, utan struntar i det.
4. inget faktiskt =/ kommer inhandlas till nästa säsong.

1. bor i umeå så inte alltför mycket. men kanske 10 skidagar per sösong
2 nej aldrig inblandad men sett.
3 handböcker och internet.
4 gott omdöme och recco men ska köpa sond transa spade.

Senast redigerad av en moderator:
1. upp mot 50 dagar per år
2. Aldrig varit begravd, men utlöst o åkt med en del mindre.
3. En dags kurs första säsongen sen läst en hel del och övar varje vinter.
4. BCA Tracker, 240 sond, spade, ABS, första hjälpen, mobil telefon och vetskap om mottagingförhållanden vid alla turer.

1. Ca. en månad/år
2. Aldrig varit begravd men blivit meddragen samt grävt upp en åkare som blev helt begravd. Enda gångerna det varit farligt än när jag åkt med guide...
3. Tränar varje vinter, litteratur, åkt med guider mm. Mycket praktik vid toppturer etc.
4. Mammut barryvox, sond, spetznas spade, telefon, recco, hjärnan.

Senast ändrad:
1: Weekend warrior. Åker kanske 10 dagar om året totalt. Åker så mycket som möjligt av dom dagarna i offpisten.
2: Inget
3: Läst mig till fakta på nätet, lysnnat på några bergsguiders seminarier om laviner, tittat på en del TV program av mer populärvetenskaplig natur.
4: Sond, spade, transa,Reco

1. Några månader per år.
2. Sett små laviner.
3. Gått kurser och utbildningar.
4. Spade, Sond, Tranciever och en "likhittare"

1: Har inte åkt speciellt mycket skidor på senare år, och bara enstaka dagar i offpist. Hoppas göra en liten satsning till nästa säsong. Gjorde en topptursvecka för en bunt år sen.

2: Varit med och sprängt fram en när jag gjorde praktik i gymnasiet.

3: Gått SLAO steg ett, för lika många år sen som topptursveckan. Gjorde även en del trancieversök samt var med och grävde en snöprofil under min praktik.

4: Nada, men har tänkt införskaffa tranciever, spade och sond till nästa säsong.

Tillbaka
Topp