Lavinkurs för enbart tjejer.

Tompan14

Ny medlem
Såg att Åre Lavincenter planerar att anordna en SLAO 1 kurs för enbart tjejer.
Jag undrar lite vad syftet är bakom denna könssegregation, som ärligt talat inte känns särskild modern.
Förvisso är det fler killar än tjejer som drabbas av laviner, men på vilket sätt innebär det att tjejer behöver en egen kurs? Behöver tjejer mindre kunskap om laviner eftersom det statistiskt sett är mindre troligt att de drabbas?
Behöver tjejer en särskild pedagogik gentemot killar?
Jag bara undrar...

Kan det vara så att vi killar oftast tar mer plats och låter mer än tjejer, så en kurs bara med tjejer ger tjejerna mer plats och dom kan ställa alla frågor utan att en brölig kille ska sucka i bakgrunden bara för han tror sig veta mer och bättre. Kan vara så eller?

bra grej, och som jämf finns det lavinkurser för endast tjejer i österrike, samt snowboardcamps för enbart tjejer i österrike.

skibigger sa:
Kan det vara så att vi killar oftast tar mer plats och låter mer än tjejer, så en kurs bara med tjejer ger tjejerna mer plats och dom kan ställa alla frågor utan att en brölig kille ska sucka i bakgrunden bara för han tror sig veta mer och bättre. Kan vara så eller?
Tror också detta är anledningen. Håller ändå med Tompan att det känns aningen omordernt, men om det kan få fler tjejer att gå en lavinkurs och få utbildning så är det bara positivt.

Dom gör det för att hitta fler som vill gå kursen, kanske för att sälja fler platser, kanske för att fler som är ute i fjällen ska ha gått kursen, kanske för att skapa självförtroende att våga ta sig ut utan nån guru som man frågar om allt.
Jag tycker det är bra att det finns, för i min erfarenhet föredrar många tjejer utbildnigar utan killar.. dessa tjejer skulle troligtvis inte gå nån lavinkurs alls om detta inte fanns.

Men sen är det klart man kan fråga sig om det är lagligt, om jag (kille) ansöker till kursen och nekas plats pga mitt kön, vad är det som inte gör det till könsdiskriminering?
Skulle samma form av utbildning "endast för killar" få finnas?
eller kanske "Endast för vita" ;)

Tompan14 sa:
Såg att Åre Lavincenter planerar att anordna en SLAO 1 kurs för enbart tjejer.
Jag undrar lite vad syftet är bakom denna könssegregation, som ärligt talat inte känns särskild modern.
Spånar fritt nu om det är okej att göra som tjej.
Tjejer tänker lite annorlundare än killar när det gäller skräckscenarier för laviner eftersom att vi känner efter och lever oss in med hela kroppen (bodystorming) när vi testar en lavinprodukt eller lär oss något nytt. Kan var därför som tjejer även behöver prata om alla känslor som man kan få under ett sånt tillfälle. Då är det oftast lättare om endast tjejer medverkar i en sån kurs för att alla ska orka hänga med i tankebanorna. Så kunskapsinnehållet i tjejkursen blir snarare något högre då även den psykologiska biten bearbetas förutom det andra som annars ingår när det gäller lavinkunskap.

Enligt Åre Lavincenters hemsida står det så här:
"I helgen genomförde Åre Lavincenter sin första SLAO Lavin 1 med endast tjejer. Responsen var väldigt positiv från deltagarna. Kursupplägget är det exakt det samma, men med bara tjejer som deltagare."

Samt så kan det även vara andra fördelar att endast vara könsuppdelade både som någon skrev att locka fler tjejer att gå SLAOs kurser eller att slippa höra någons suckar i bakgrunden. Beror ju självklart även på kursledarna hur dem är och vilka grupper de vill leda helst.

lleberger sa:
Men sen är det klart man kan fråga sig om det är lagligt, om jag (kille) ansöker till kursen och nekas plats pga mitt kön, vad är det som inte gör det till könsdiskriminering?
Bara och testa om du blir könsdiskriminerad eller inte. Om en kille ansöker till kursen kan det säkert även bli intressant för honom att ta del av alla känslor som öppet samtalas om på tjejkursen. Finns ju många killar som även tänker som tjejer så att dela upp efter kön är ju att generalisera en aning.

Senast ändrad:
Tjejprodukter är ett försäljningstrick. På en marknad där män är huvudkonsument känner sig kvinnor förbisedda och glömda. Unika erbjudanden, produkter och lösningar är således något som säljer.

Skillnad mellan kvinnor och män ligger i kulturella aspekter. (Och ett fåtal fysiska aspekter, kvinnor är något mindre etc etc)

Är det då bra med tjejkurs?
-Ja! Det ger ju dem en anledning att gå en lavinkurs. Och försäljaren av lavinkurser får sålt mer - bra för dem.

Har tjejjer särskilda behov gentemot män vid en lavinkurs?
-Skulle inte tro det va? Har gjort en del lavinutbildningar och det var ett par tjejjer närvarande där. Det var ett blandat gäng goa och glada människor som alla klarade kursen galant.

Hade jag varit tjej hade jag säkert kunna tänka mig nappa på det erbjudandet. Kul att få träffa andra tjejjer då med samma intresse.

Nojlas sa:
Tjejprodukter är ett försäljningstrick. På en marknad där män är huvudkonsument känner sig kvinnor förbisedda och glömda. Unika erbjudanden, produkter och lösningar är således något som säljer.
Hur kan det vara så?

skibigger sa:
Lite som med allt annat ungefär :)

lleberger sa:
Har tänkt på samma sak när man hört talas om typ "Ladies night". Vad händer om en kille vill gå dit också? Är det okej att neka honom inträde då? Det finns ju killar som typ känner sig som tjejer eller vill gå dit av någon bra anledning.
Och nej, jag har aldrig tänkt att gå dit av någon anledning så vi kan skippa den diskussionen...

Senast ändrad:

@tompan

Om du verkligen vill gå på kursen borde inte åre lavincenter ha laglig rätt att neka dej en plats på tjejkursen.
Du kommer nog verka lite töntig om du försöker å andra sidan.

Äh, låt flickorna leka laviner på sitt eget lilla läger så slipper vi få massa "känslor" och dylikt på våra! :rolleyes:

Själv skiter jag i laviner, skulle nåt släppa så är det bara å lägga en jävla elva! hur svårt kan det va?!

Nu orkar jag inte läsa hela den här tråden för mina ögon svider tillräckligt som det är MEN jag kan bara säga ÄNTLIGEN! Klart tjejer ska ha en egen lavinkurs, eftersom dom söker mycket sämre och mycket saktare än killar behöver dom läras upp på ett annat sätt och framförallt tydligare.

FF sa:
Äh, låt flickorna leka laviner på sitt eget lilla läger så slipper vi få massa "känslor" och dylikt på våra! :rolleyes:

Själv skiter jag i laviner, skulle nåt släppa så är det bara å lägga en jävla elva! hur svårt kan det va?!
Eller så tar man med en handgranat?
Man ska ju inte göra det svårare än det är. Spräng skiten och sträjtlajna!

kursen går väll på halvfart. För att dom är trögtänkta,,

Det är ganska enkelt, vi har fått en rad förfrågningar om tjejkurser. När vi nu har en väldigt kompetent instruktör i Karin Trolin så tyckte vi att tiden var mogen.

Eftersom vi arrangerar SLAO Lavin 1, till samma pris, vid ett flertal tillfällen varje vinter, då öppna för alla som vill delta så är inte arrangemanget diskriminerande.

Jag ser inte själv några problem i det här men jag är öppen för feedback på allt som lavincentret gör så hör gärna av om ni har åsikter i ämnet.

För övrigt så planerar vi världens första lavinkurs, endast för monoskidåkare, med monoskidåkande instruktör.

Sign me up för monokursen!

Jag har redan kittat min mono med dynafits och riktigt bred stighud. Redo att rocka!

I sann entrepenörsanda så svarar jag, inte längre än nästa förfrågan.

Men eftersom jag inte känner till någon dam som ens tittat åt en monoskida sedan Gudrun Bergdal drog one-liners i Chamonix på 80-talet så lär det dröja.

centralbyrakraten sa:
Tompan14, nu får även du chans att delta: http://www.arelavincenter.se/index....ts&id=1298551535&archive=&start_from=&ucat=1&

Man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig ;-)
Även för monskidåkare ser jag. :)

Då jag ännu inte har fått svar via e-post från Åre lavincenter(centralbyrakrat.) om min funderingar kring skrivda förkunskaper som deltagare bör ha frågar jag här.
Citerat från dess hemsida, länken finns tidigare nämnt i tråden.
Förkunskap:
Du bör ha tränat sökning med transceiver innan kursen.

och detta är innehållet

SLAO Lavin 1 är en grundkurs i lavinkunskap. Under tre dagar lär vi oss grundläggande snö och lavinkunskap, enklare lavinriskbedömning och kamraträddning vid lavinolyckor, praktik varvas med teori.

Så varför bör någon ha tränat sökning med transceiver innan den går grundkursen i SLAO Lavin1? För jag tänker att om man har förmåga att innan ha tränat sökning så har man så pass grundliga kunskaper redan av snö och lavinrelaterade kunskaper så att kursen inte behövs. :|

I3ea sa:
Då jag ännu inte har fått svar via e-post från Åre lavincenter(centralbyrakrat.) om min funderingar kring skrivda förkunskaper som deltagare bör ha frågar jag här.
Förkunskap:

och detta är innehållet

SLAO Lavin 1 är en grundkurs i lavinkunskap. Under tre dagar lär vi oss grundläggande snö och lavinkunskap, enklare lavinriskbedömning och kamraträddning vid lavinolyckor, praktik varvas med teori.

Så varför bör någon ha tränat sökning med transceiver innan den går grundkursen i SLAO Lavin1? För jag tänker att om man har förmåga att innan ha tränat sökning så har man så pass grundliga kunskaper redan av snö och lavinrelaterade kunskaper så att kursen inte behövs. :|
Ledsen för att jag missat att svara dig! Förkunskaperna står med i normen från SLAO och är ett arv från den tiden de första digitala transceiversarna då det var betydligt svårare att hitta flera begravda. För att nå fram till utbildningsmålet, att deltagaren skulle kunna hitta 2 begravda transor inom 5 minuter var man tvungen att träna innan.

Med dagens transceivers så är det här inget problem och jag ska med glädje ta bort det kravet :-)

I3ea sa:
Och så en liten reflektion, bara för att man kan hantera sin transceiver så innebär det inte att man är lavinexpert. Jag skulle inte kalla transceiverkunskaper, även om man så är världsmästare i transceiversök, för grundliga kunskaper om snö och laviner. Det är trots alltbara en liten del av ett mycket större ämne, även om många förknippar lavinkunskap med just transceiverträning.

centralbyrakraten sa:
I3ea sa:
Förkunskap:

och detta är innehållet

Ledsen för att jag missat att svara dig! Förkunskaperna står med i normen från SLAO och är ett arv från den tiden de första digitala transceiversarna då det var betydligt svårare att hitta flera begravda. För att nå fram till utbildningsmålet, att deltagaren skulle kunna hitta 2 begravda transor inom 5 minuter var man tvungen att träna innan.

Med dagens transceivers så är det här inget problem och jag ska med glädje ta bort det kravet :-)
Även förut av SLAO anordnades kursen Lavin 0 som en introkurs då man fick kunskaper om hur t,ex en trancievier ser ut och vad det är för den oinsatta, innan grunden i Lavin 1:an skulle avverkas av deltagarna. Och någon nolla hade ni ju inte i Åre nämnde ju du tidigare.

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
I3ea sa:
Och så en liten reflektion, bara för att man kan hantera sin transceiver så innebär det inte att man är lavinexpert. Jag skulle inte kalla transceiverkunskaper, även om man så är världsmästare i transceiversök, för grundliga kunskaper om snö och laviner. Det är trots alltbara en liten del av ett mycket större ämne, även om många förknippar lavinkunskap med just transceiverträning.
Av grundkunskaper är man ingen expert bara har mer koll på just grundkunskaper. Expert blir man väl först efter att man varit med om en lavin och sökt då något verkligt varit viktigt eller alternativt lärt sig att undvika dem tillräckligt med gånger samt i extremt snöväder kunna hantera situationen utan panik. Jo det är en liten del att kunna söka men just denna lilla delen var nämnt bland förkunskaper så då blev den större. Det andra man borde ha innan var bra kondis och det var ju ett bra krav.

Tillbaka
Topp