lavinkurs

Zakarias

Ny medlem
lavinkurs
Hej.

Undrar om någon i detta forum kan tipsa om en bra lavinkurs eller utbildning. Jag har hittat en kurs (som verkar väldigt seriös) utav "British European Avalanche School" saken är att den kursen går på nästan 11000 vilket är ganska svårt att i nuläget kunna slänga ut bara sådär...
Så om nån kan tipsa om en seriös och bra kurs (fast lite mildare mot bankkontot) så skulle det uppskattas.

Tack/Z

lavinkurs
Hallelå!!

Det finns massor olika lavinkurser att gå. Hade tänkt gå själv i år, men det hanns inte med. Sök via google på lavinkurs. Det har inte kommit upp så mkt för i år men man kan ju alltid kolla priser. Det ordnas av lite olika typer av organisationer. Bla av slao o friluftsfrämjandet. De jag kollade på låg runt 2000-3000, lite mer överkomlig summa för en inte allt för tät plånbok... =)

//Anna

lavinkurs
Jag gick Lavinkurs grund (steg 1 SLAO) i Abisko. En bra kurs på 3 dagar. Väldigt kompetenta killar som undervisar och mest praktik. kostnaden för kursen var ca. 4000 inkl. boende. Plus att kursen går på Nuolja, som är ett jäkla bra berg..;).

www.abisko.nu

lavinkurs
Varför inte kombinera en alpvecka med en lavinkurs?
Jag har gått kurs i Engelberg med bergguiden Reudi Niffeler som kursledare.
Kursen pågick två hela dagar med både teori och praktik och kräver att du
har (eller hyr) spade, sond och tranciever. Vi fick bl.a söka med traciever och
sond, gräva snöprofiler, lära oss terrängkännedom m.m.
Jag tyckte kursen var mycket bra och som krydda på moset åkte vi på ett par
ställen som var riktigt intressanta. Skall väl avsluta med en gammal klyscha:
Jag tycker alla borde gå en!

.m

kolla: http://www.ruediniffeler.ch/

lavinkurs
skulle kanske nämna att nödvändig utrustning som sond spade och transciever fick man låna över kurstiden om man inte ville använda egen.

lavinkurs
www.saac.at har lavinkurser, 2 dagars, gratis, men det e nog lite kämpigt om man inte bor nere i Österrike att gå dem, jag skall gå en nu i höst, de går på flertalet ställen runt om.

Tillbaka
Topp