Lavinolycka i ÅRE

Lavinolycka i ÅRE
Det här är tragikomiskt med tanke på den debatt som förts här på forumet...

Det kanske fanns en sanning bakom Hanne Kjöllers ledare. Många menade att sådant här inte kunde hända...

Lavinolycka i ÅRE
Det har trots allt kommit väldigt mycke ny snö under några dagar nu så allt kan hända..Hoppas inte åre tappar turister till påsk nu tack vare det här!

Lavinolycka i ÅRE
En kompis ringde mig och kollade så jag var ok...han sa att en person är död efter lavinen på Vitberget. Vem ska jag inte säga här men det är mycket trist.
Annars är det fantastisk snö nu, men tänka lite på säkerhet är ju inte fel trots att det "bara" är Åre.

Lavinolycka i ÅRE
uschusch!
suget efter att åka och ha kul är inte lika stort nu på eftermiddagen....
Ta de försiktigt alla puderletande fantaster!

Lavinolycka i ÅRE
De har snöat mkt i flera dagar nu och snön som var innan har varit stenhård och isig, så de är nog stor lavinrisk nu! Take It Care! Kanske har kommit 3-5 dm minst + att de har blåst.
Alltid tråkigt när sånt här händer :/

Peaace

Lavinolycka i ÅRE
Laviner går även i Sverige. Naivt tro nått annat.
Sedan att 3 stycken personer har utlöst den samtidigt (Enligt tidningen ÖP) visar att det troligen inte var några som var kunniga på att åka i Offpist.
Är ni kunniga så klart ni skall åka fast detta har hänt. Bilolyckor sker dagligen men där gör vi alla nått för att undvika det. Gör ert bästa för att inte utlösa laviner. (1 i taget på känsliga områden med lavinutrusning mm och undvik de verkligt farliga områderna.) Vet ni inte vart det är farligt? Åk inte där det är brant. Max 25 graders lutning!

Slalom och brädåkning är farligt. Tråkigt att sånt här skall hända

Detta står i Östersund Posten nu.
//Linkan

En död i lavinolycka i Åre

En person avled till följd av sina skador i en lavin i Åre vid 12-tiden i dag.
Lavinen utlöstes på en transportsträcka mellan World cup-backen och WC-liften i ett skogsområde.

Raset var 50 meter brett och tre meter djupt.
Enligt de första uppgifterna skall tre personer ha utlöst lavinen när de åkte i skogen ovanför transportsträckan - samtliga drogs med i lavinen.
En av dem fördes till Östersund sjukhus för vård, men har under eftermiddagen avlidit av sina skador.
Först befarade man att ytterligare personer kunde ligga begravda under snömassorna, men sökandet är numera avblåst och räddningspersonalen bedömer att inga ytterligare dragits med i lavinen.

http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=651434

Lavinolycka i ÅRE
Hmm

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,801671,00.html

"Det råder en trea på skalan för lavinfara i området. Det innebär att risken för laviner är betydande."

Om det snöat 3-5 dm och blåst borde det ju va en 4-5 i lavinfara eller ?

"Enligt polisen började lavinen uppe vid Mörvikshummeln, rasade ner över en transportled och vidare ner mot World cup-backen.
Anna Henjer, informationsansvarig på Ski Star Åre, säger till aftonbladet.se att området ligger utanför de markerade backarna. "

Transporten borde va helt säker eller avspärrad ( och är en del I systemet ) , eller ?

Lavinolycka i ÅRE
Shit inte bra :s åkte precis på samma ställe förra veckan dock efter att dom srängt en lavin på morgonen men ändå det var stora häng kvar ändå:S

Lavinolycka i ÅRE
Blir faktiskt lite förvirrad. I den första länken står det att lavinen var 50 m bred och en halv meter djup, i den tredje står det att den var hela 3 meter djup. I den första stod även att bara en person hade svepts med men i den andra hade dom 3 som utlöste den också följt med. Media kan överdriva saker så förfärligt mycket. Det blir så att man får tänka underdrivet när man läser artiklar osv. Jag förstår inte hur alla kan få olika uppgifter.

Lite dåligt är det ju trots allt att lavinen kom ner i en pist. Säkerhets åtgärder borde tas!

R.I.P 30-åringen R.I.P

Allt för mig / Jack

Lavinolycka i ÅRE
Känns som att det mer eller mindre är Skistar som åker dit på detta? ("Transporten borde va helt säker eller avspärrad ( och är en del I systemet ) , eller ?"). Visst, det är klantigt av de som åkte, men det är skistars fel att oskyldiga blir drabbade. Frågan är om det håller juridiskt, men men...

Lavinolycka i ÅRE
Trist....alltid jobbigt när det händer i ens närhet, när det finns risk för att det är någon som står en nära.

Såg att kyrkan har öppet, bra initiativ...

Lavinolycka i ÅRE
Jag tycker inte det verkar väldigt märklig, och nästan snudd på oacceptabelt, att en lavin ska kunna dra över en transportsträcka när det är en 3:a lavinskalan. Jag tycker det verkar som att dem har bedömt lavinrisken fel och då borde dem också säkerhetsställt alla brantare partier.

Lavinolycka i ÅRE
Jag tycker inte det är Skistars fel.
Finns jättemånga backar med ytor som kan lösas ut på andra ställen.

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut där och om det är OK att köra off-pist på det där stället, men om 30-åringen stod på transporten, och lavinen kom ovanifrån tycker jag det är skidåkaren/åkarna som löste ut lavinens fel, men nu ser jag detta som en olycka.

Möjligtvis att dom kunde tänkt lite mer på vad som finns under, och riskerna..
Håller även med om att det borde vara minst en 4:a vid såna här klimat.
Var där förra veckan när det inte snöat nått, då hade dom en 3:a. Dom borde ha höjt till 4:a nu.

Lavinolycka i ÅRE
de kan inte vara en 3a, som de har blåst å snöat, de kanske inte bara har uppdaterat den.. o jag tycker inte de e oacceptabelt att de kan komma en lavin över en transsportsträc`ka, varför skulle de va helt oacceptabelt de är liksom i backen?

Lavinolycka i ÅRE
Rykte ja hörde var iaf att de var någon från Skistar som har omkommit ?
Lavinen var 50 m bred och 1,5 m djup.
Det var han som löste ut lavinen och han drogs med och kraschade in i ett träd sedan kommer de massor av snö som trycker upp honom mot trädet och sedan kommer den tunga snön och knäcker ryggen på honom :( Så sjukt hemskt. Är inte säker på detta men det sa en som jobbar på SkiStar.
Det var inte mkt snö som ramlade ner på transporten och om de hade träffat någon hade den inte blivit begravd.
Tråkigt de här :(
Peaace

Lavinolycka i ÅRE
när det råder en 5:a så stänger hela liftsystemet har jag för mig. Det har tydligen inte hänt sedan dom började med den nya lavinskalan i sverige.

Lavinolycka i ÅRE
Eftersom det regnade för 2v sedan och därefter frusit på är det stenhård skorpa offpist. Sen har det snöat mer eller mindre hela tiden sen i måndags ovanpå detta. Det behövs alltså inte stor vikt för att sätta igång en lavin på detta underlag. Sen är det hyggligt brant där lavinen gick, brukar normalt sett inte vara mycket snö som fastnar där. Nu verkar det som att det bara var en av åkarna som utlöste det hela som trillade dit, det är visserligen illa nog.

Skistar i Åre är väl vana att snön blåser bort innan det hinner bli riktigt farligt, men eftersom lavinen lika gärna kunde gått spontant över transporten har de haft dålig koll. 3:a = spontana laviner möjliga

Lavinolycka i ÅRE
Mycket tragiskt ...

Jag har läst samtliga de artiklar som länkas till ovan och uppgifterna om lavinens storlek varierar ju som någon konstaterat kraftigt. Det tycks dock inte som personen i fråga har begravts i lavinen utan "spolats" ut för ett stup med påföljande skador (vilket ju iofs. inte är ett dugg bättre). Någon på plats som kan berätta vad som verkligen har hänt?

MVH/MM

Lavinolycka i ÅRE
Mycket beklagligt att en så ung människa ska behöva lämna jordelivet.
En tanke till vänner och familj och en varm kodoleans i sorgen.
Ingen borde behöva stämpla ut på det viset men låt det om något bli en alltför dyrköpt läxa för oss andra att vi inte är oövervinnerliga. I slutändan är det bergets regler som gäller.

Jag kände dig inte men jag sörjer dig likväl.

Lavinolycka i ÅRE
mycket beklagligt att NÅN, gammal eller ung ska behöva lämna jordlivet. dock tragiskare när han hade mycket av livet kvar men,
ja jag tycker att det är skistarsfel som inte sprängt lavinen eller avspärrat transport leden. och en trea på lavinrisken det kan inte stämma i dom här förhållandena det har varit stenhårt innan och nu dumpat ner snö i 3 dagar = hårt under löst över = = lavin

Lavinolycka i ÅRE
lika sorgligt som vanligt, bara att beklaga. det är mnga år sen jag åkte den linen om jag ens har det. har ett svagt minne av klippor plus att det inet var särskilt åkbart, men jag kan ha fel. vad säger ni som jämt åker på berget?
barn kan ni sluta slänga ner ett rip så fort någon omkommer. på svenska beklagar man sorgen. antar att ni menar vad ni skriver men ändå. inte ens i usa är det brukligt längre.
passa på och lär er vad som är rätt och fel på berget.
tänk till lite och se till att överleva.
Gaff

Tillbaka
Topp