Lavinrapporten

Lavinrapporten
Kanske inte så exceptionellt ändå, tyvärr - men säsongen är inte slut ännu...

Though the recent spike in avalanche deaths in Europe is worrying, it is not exceptional - according to European Avalanche Warning Services, 95 have died so far this season, compared to 70 in the whole of 2024-24 and 87 in 2023-24. The 2020-21 season, when 131 died, and 2017-18, when the figure was 147, seem comparable.

Som någon sa ironiskt om begreppet "mannaminne" = Den tid som det tar mellan två rejäla men normala snövintrar. Dvs typ 8-10 år.
Tyckte påståendet att 40-50 för hela alperna är "normalt" lät väldigt lågt. Kollar man SLFs statistik verkar snittet ligga runt 20 per år i Schweiz de senaste 20 åren. 24 i snitt från 1936, men då är det en del tidiga vintrar med väldigt höga siffror som drar upp det lite.
Ett alternativ till att använda sig av fysiska personer är att våga hålla liftar stängda i minst ett dygn efter snöfall. Gärna 2 efter de värsta snöfallen.
Vad ska vara regeln då? 4:a eller högre? Tror det blir svårt för många skidområden att hantera sina kunder om de stänger så fort det snöat.
Med det sagt, mycket har varit stängt på Titlis i veckan. Delvis vinden, men tror lavinfaran också har påverkat besluten.

Senast ändrad:
Lavinrapporten
Det är ju den eviga avvägning mellan amerikansk och europeisk modell.

Men jag fattar inte hur det kan vara guides inblandade såpass ofta. Hur kan en guide vara ute i nånslags lavinterräng där det är en 4a eller 5a. Iaf i Sverige får de själva inte åka i såpass farliga förhållanden, när de jobbar.

Behöver det vara så svart vitt? Jag upplever att många alporter dröjer med att öppna vissa liftar, medan andra smäller på direkt med en gång. Kanske något att fundera vidare på, att bli mer restriktiv i vad man öppnar och vilken takt.

Högalpina med brant terräng kan man fint vänta med, lägre i skogen med flackare möjligheter kan öppna direkt.

Lavinrapporten
Behöver det vara så svart vitt? Jag upplever att många alporter dröjer med att öppna vissa liftar, medan andra smäller på direkt med en gång. Kanske något att fundera vidare på, att bli mer restriktiv i vad man öppnar och vilken takt.

Högalpina med brant terräng kan man fint vänta med, lägre i skogen med flackare möjligheter kan öppna direkt.
Jo, jag tror faktiskt att det ska vara ganska svart vit för att folk ska kunna förstå. Om liftarna inte öppnar trots att backen är säkert bara för att man når farligt terräng från liften, känns det väl som att operatören tar ansvar för att säkra terräng som nås från liften. Om man suggererar det, måste man tar det ansvaret och faktiskt säkra allt man når från liften i ett beskrivet område, typ som i USA. Gör man inte det ska man vara tydligt med det. Mellanvägar tror jag inte är bra.
Personligen gillar jag när man lägger ansvaret på individen, men det betyder tyvärr också att det händer fler olyckor, eftersom inte alla är medvetna om riskerna.

Lavinrapporten
Menar ni att man ska hålla liftar stängda för att en del ger sig ut utanför pisterna trots lavinfara? Kanske vettigt för liftar som primärt eller endast servar offpist-terräng, men annars vill vi andra gärna kunna ta liften upp till någorlunda lavinsäkrade pister även om det är hög lavinfara utanför.

Tycker att det brukar vara ganska tydligt vad som gäller, åtminstone där jag åkt. Ibland finns det iofs gråzoner med opistade men markerade "ski-routes" som inte lavinsäkras men de brukar tydligt stängas av om det behövs, dvs när lavinfaran där är högre än i pisterna typ. Om man inte förstår det själv.

Senast ändrad:
Lavinrapporten
Realtidsbild över hur det ser ut just nu efter ett snöfall i Les Arc (ser lika dant ut i La plagne). Serre Chevalier där jag spenderat många timmar skulle aldrig öppna Yret dagen efter ett snöfall. La Clusaz väntar med övre liften i La Balme. Val Thorens skulle heller inte öppna upp topparna med brantare åkning.

Så ja, det förekommer redan idag att pisten är säker men med tanke på offpisten väljer man att inte öppna. Jag tycker heller inte individen ska stå med ansvaret i frågan, därav är ett senare öppnare en bra medelväg för att blidka offpiståkare/modiga piståkare. Allt fler åker utanför pisten, vilket skidorter är mer medvetna om och behöver agera utefter.

Ski routes är lurigt. Det är svårt för individen att förstå när man är innanför eller utanför området, eftersom svängarna är lite skönare precis utanför den röda käppen.. Åker jag pist eller offpist, är det säkrat eller osäkrat? Svar: All offpiståkning är i grunden osäker och kräver utrustning och kompetens därefter, även om det sker i en ski route.

1771577289664.webp

Lavinrapporten
Jag har nog trott att man väntar med att öppna de högre liftarna pga t.ex. väder, vind, dålig sikt och lavinsäkring av de högre pisterna som inte hunnits med, eller t o m lavinfara inom pisten - snarare än att "skydda" dem som vill ge sig ut i offpisten förbi varningsskyltarna och repen.

Men visst ibland finns det äkta "offpist-liftar" där man får tänka litet annorlunda. Förutom de nämnda (som jag inte känner till) tex vid Valluga eller högst upp i Courmayeur etc.

Senast ändrad:
Lavinrapporten
Tyckte påståendet att 40-50 för hela alperna är "normalt" lät väldigt lågt. Kollar man SLFs statistik verkar snittet ligga runt 20 per år i Schweiz de senaste 20 åren. 24 i snitt från 1936, men då är det en del tidiga vintrar med väldigt höga siffror som drar upp det lite.
jag blandar nog ihop med Nordamerika :oops:
ChatGPT säger att ca 100 pers dör varje år i alperna i laviner

Lavinrapporten
Här är en aktuell händelse som är litet avvikande men som kan ha viss relevans för hur guider beter sig i framtiden, åtminstone i Österrike. Det kan leda till dels ökad försiktighet, dels ökade krav på eget ansvar (och förmåga) hos dem man som guide (eller erfaren gruppledare) tar med ut/upp.

The trial sparked interest and debate, not just in Austria but in mountain climbing communities far beyond its borders, raising questions about when personal judgement and risk-taking become a matter of criminal liability.
Vid yrkesutövning eller kommersiell guidning finns redan det här ansvaret, även i Sverige.

Det nya är väl att det tillämpas även i privata sammanhang där kompetens o erfarenhetsnivå markant skiljer och den informella guiden borde insett att det var farligt eller olämpligt att släpa ut kompisar/partner. Har för mig jag läst om liknande rättsfall i Italien.

Lavinrapporten
Det kom mycket snö igår och idag blev det strålande väder, och temperaturen steg till bara någon minusgrad och snön blev ganska tung. Då verkar många ha lämnat förståndet kvar på hotellrummet.
Vi har sett många självutlösta laviner idag.
1771603916457.webp

På bilden nedan har några toppturare idag gått upp till passet mellan Monte Tonale Occidentale och Cima Cadi. Tur för dem att de hann förbi innan en fet flaklavin drog ner över deras spår.
1771604143494.webp

Ett ganska stort antal åkare har valt att skråa intill det branta snötyngda hanget i bilden nedan, som inte har släppt….ännu.
1771604312261.webp

Här har en lavin gått av sig själv i en sluttning som inte ens är 30 grader.
1771604557345.webp

Lavinrapporten
Det nya är väl att det tillämpas även i privata sammanhang där kompetens o erfarenhetsnivå markant skiljer och den informella guiden borde insett att det var farligt eller olämpligt att släpa ut kompisar/partner. Har för mig jag läst om liknande rättsfall i Italien.
Även om rätten kritiserade valet att gå ut i svåra förhållanden, fokuserade domen mestadels på att han som den mer erfarne bar ett juridiskt ansvar att inte överge henne ensam på berget.

Lavinrapporten
Det kom mycket snö igår och idag blev det strålande väder, och temperaturen steg till bara någon minusgrad och snön blev ganska tung. Då verkar många ha lämnat förståndet kvar på hotellrummet.
Vi har sett många självutlösta laviner idag.
Visa bilaga 44022
På bilden nedan har några toppturare idag gått upp till passet mellan Monte Tonale Occidentale och Cima Cadi. Tur för dem att de hann förbi innan en fet flaklavin drog ner över deras spår.
Visa bilaga 44023
Ett ganska stort antal åkare har valt att skråa intill det branta snötyngda hanget i bilden nedan, som inte har släppt….ännu.
Visa bilaga 44024
Här har en lavin gått av sig själv i en sluttning som inte ens är 30 grader.
Visa bilaga 44025
Sydvänt elände, fy bubblan vad scary.😨 Då gäller det att hänga på låset och avsluta tidigt.

Lavinrapporten
Svarthätta idag Hemsedal.
Vi utlöste en mindre flaklavin.
Den gick bakom siste mannen av tre i gruppen.
Förste mannen upptäckte inte ens att den gick.

Bilagor

• 20260220_152352.webp
    20260220_152352.webp
    337.7 KB · Besök: 108
  • 20260220_152431.webp
    20260220_152431.webp
    529.4 KB · Besök: 110
  • 20260220_152436.webp
    20260220_152436.webp
    507.6 KB · Besök: 108
  • 20260220_152530.webp
    20260220_152530.webp
    121.9 KB · Besök: 110
  • 20260220_152532.webp
    20260220_152532.webp
    132.8 KB · Besök: 110
  • 20260220_152534.webp
    20260220_152534.webp
    85.3 KB · Besök: 111
Lavinrapporten
Svarthätta idag Hemsedal.
Vi utlöste en mindre flaklavin.
Den gick bakom siste mannen av tre i gruppen.
Förste mannen upptäckte inte ens att den gick.
Skönt att det gick bra ändå. Bra rapport (också på regobs.no) med tydliga bilder.

Bedömer du att ni gick i flackare terräng (<30°) och att ni fjärrutlöste lavinen som startade högre upp i branten?

Lavinrapporten
De där vinner ju priset för årets vägval... fy alltså. Enligt bergfex kartan finns ju säkra vägar upp från alla håll också... tur att det gick bra.

Lavinrapporten
Skönt att det gick bra ändå. Bra rapport (också på regobs.no) med tydliga bilder.

Bedömer du att ni gick i flackare terräng (<30°) och att ni fjärrutlöste lavinen som startade högre upp i branten?
Ja så var det.
Det var en begränsad fallhöjd på lavinen och den hade inte kraft att fortsätta ut på flackare terräng där vi gick med avstånd.

Lavinrapporten

'Lavin!': Överlevande återberättar tragedin vid Perry's Peak​

https://share.google/NaItXaqeGxcLB52mK
Bra artikel men ganska neutral och det var mycket de inte visste om varför.

Slutsatsen är väl att man inte ska gå väldigt samlat i vad som uppenbart var en utlöpzon. Om det var känt (borde väl vara det?), om det var en väldigt ovanlig händelse eller om de gick lite fel framgick inte.

Det är alltid väldigt tråkigt och dumt när något sånt där händer på en guidad tur.

Verkar vara ett väldigt fint område.

Tror de gick ungefär så här.
1772473154878.webp

Lavinrapporten
Bra artikel men ganska neutral och det var mycket de inte visste om varför.

Slutsatsen är väl att man inte ska gå väldigt samlat i vad som uppenbart var en utlöpzon. Om det var känt (borde väl vara det?), om det var en väldigt ovanlig händelse eller om de gick lite fel framgick inte.

Det är alltid väldigt tråkigt och dumt när något sånt där händer på en guidad tur.

Verkar vara ett väldigt fint område.

Tror de gick ungefär så här.
Visa bilaga 44308
Det var förmodligen som jag förstår det, snarare så att de höll ihop gruppen i riktigt kassa siktförhållanden när de växlade transportsätt, på en plats där de bedömde att de var utom risk trots rådande förhållanden.

Innan man sätter sig på sin höga häst och kastar skit till höger och vänster, bör man också inse att företaget/guiderna var mycket väl bekanta med terrängen och förekommande och prognostiserade väderfenomen i området. Planeringen av turen var så klart präglad av detta. Planeringen gjordes inte av en enskild guide, det var ett team som visste vad de gjorde.

Många med insyn i fallet verkar vara eniga att platsen där gruppen samlades för växlingen av färdsätt "borde" vara utom risk.

Tyvärr, visade sig detta vara fel. Ja, rutinerade proffs som vet bättre än alla av oss på forumet gör ibland fatala avvägningar.

Men sitt inte där i din fåtölj, och tro att du hade gjort det bättre, med mindre än att du hellre föreslår att sitta inne och brygga svartvinbärste, än att dela dina professionella kollegors samlade bedömning och skidra leden på det sätt vilket ni tillsammans har kommit fram till är det bästa och säkraste alternativet.

Lavinrapporten
Det var förmodligen som jag förstår det, snarare så att de höll ihop gruppen i riktigt kassa siktförhållanden när de växlade transportsätt, på en plats där de bedömde att de var utom risk trots rådande förhållanden.

Innan man sätter sig på sin höga häst och kastar skit till höger och vänster, bör man också inse att företaget/guiderna var mycket väl bekanta med terrängen och förekommande och prognostiserade väderfenomen i området. Planeringen av turen var så klart präglad av detta. Planeringen gjordes inte av en enskild guide, det var ett team som visste vad de gjorde.

Många med insyn i fallet verkar vara eniga att platsen där gruppen samlades för växlingen av färdsätt "borde" vara utom risk.

Tyvärr, visade sig detta vara fel. Ja, rutinerade proffs som vet bättre än alla av oss på forumet gör ibland fatala avvägningar.

Men sitt inte där i din fåtölj, och tro att du hade gjort det bättre, med mindre än att du hellre föreslår att sitta inne och brygga svartvinbärste, än att dela dina professionella kollegors samlade bedömning och skidra leden på det sätt vilket ni tillsammans har kommit fram till är det bästa och säkraste alternativet.
Nej, de växlade inte transport sätt där de blev tagna av lavinen. Det framgår tydligt från artikeln över.

Jag var inte där och jag har inte heller varit i området så jag vet självklart inte något säkert. Enligt artikeln som postades över är det som jag skrev en ok sammanfattning tror jag. Om det finns information som säger något annat vet jag inte.

Gillar inte alls tonen i ditt inlägg. Nu gick det helt åt helvete för dem. 9 döda och 11 eller 12 begravda och olyckan skedde när det var väldigt dåliga förhållanden.

Lavinrapporten
Nej, de växlade inte transport sätt där de blev tagna av lavinen. Det framgår tydligt från artikeln över.
Då är jag felinformerad från tråden på tgr, sorry.

Toner är svåra att kommunicera i ett tyst forum. Sorry även där om du känner dig förorättad. Men jag hävdar fortfarande, att teamet som ledde gruppen visste väldigt väl vad de höll på med, och agerade därefter.

Men jag håller med dig, det gick helt åt helvete för dem, och det är sjukt tragiskt. :cry:

Lavinrapporten
Letade runt lite mer. Finns en massa information här
Bilder, information, kartor, en av guiderna har en öppen strava profil där man kan se de två första dagarna av turen.

Är fortfarande inte helt tydligt vad som har hänt men tror det är rätt nära följande:

Valet av väg tillbaka var antagligen helt ok men det finns säkrare alternativ.

Det aktuella området med lavinen kunde ha undgåtts genom att gå lite längre åt väster i dalen. Om man ser på trackloggar, stigen och information om lavinen så ser det ut som att man tidigare har gått igenom nedre del av ras området (vilket kan vara helt ok med mindre lavin risk).

Det var extrema och ovanliga förhållanden. En massa ovanligt torr nysnö över ovanligt gammal snö med ett ostabilt lager i mellan.

Så jag tror att de antingen hade missbedömt hur långt en eventuell lavin kunde gå och trodde de var säkra där de gick eller så så råkade de gå längre åt öst/upp skråningen än vad de trodde.

Kan vara svårt att bedöma risken att något ovanligt sker när man gör något ofta och det går bra.

När man ofta guidar i ett område och det finns några få vägar man kan ta så borde de vara bra analyserade med tanke på lavin risken. Som sagt, möjligt att deras analys varit fel med tanke på det aktuella området.

Lavinrapporten

"
En lavin gick vid 15.30-tiden på onsdagseftermiddagen vid Tegefjäll i Åre.

– Den ska storleksmässigt vara runt 200 meter bred, säger Anna Jonsson, larmoperatör vid räddningsregion Mitt Norrland.

Vid 16-tiden avslutades insatsen på platsen, och ingen person ska ha skadats i lavinen, enligt polisen."

Lavinrapporten
Nu är de nog litet väl "trigger happy" dessa journalister. Visst är det lajbans lockande att skriva om hemska laviner men... Lavinsprängning utanför pisterna kommer nu längst upp på förstasidan.

Först en viktig nyhet om en gammal sprängd lavin på Mullfjället, sen litet om det där kriget...

1772638813003.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp