Lavinsändare

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
Lavinsändare
Hejsan,

Ska åka till Whistler nästa januari och bo där med nåra polare i 4 månader eller nått, och självklart måste jag skaffa mig en lavinsändare före dess. Vad är då egentligen skillnaden mellan en digital och en analog? har hört att skillnaden inte är någon, men självklart måste det finnas någon.. Spelar det någon roll vad för typ av sändare man har beroende på vart m,an åker (inom eu/staterna)? Vad kostar en lavinsändare?

Tack och hej

/Niclas

Lavinsändare
Pris brukar ligga mellan 2-4000 kr.
Digitala ska visst vara lättare att använda för oss som är gröna. Analoga kan ha längre räckvidd. Det viktigaste är att öva, öva och öva innan man åker ut... Glöm inte att skaffa spade och sond med. Sonden används på sluter och gräva med händerna kan man glömma. kolla in filmen här på freeride http://www.freeride.nu/content/884/

Ändrat stavfel...

Lavinsändare
Har provat en del varianter, och tycker att digitala är i särklass bäst.
Barryvoxen som används i filmen är digital, men går att använda som analog också om man vill. (Kan vara lättare vid sök efter flera offer som är begravda tätt)

När det gäller säkerhet finns det inga anledningar att snåla, en beggad transa kan fungera hur bra som helst, men de där extra tusenlapparna för den senaste modellen med digital teknik kan kanske spara några sekunder och rädda någons liv.
En kurs i lavinsäkerhet är ju inte fel det heller. Det är många som äger en transciever, men väldigt få som är duktiga på att använda den.

Och köp för guds skull inte någon plastspade...

Lavinsändare
Köper gör du förslagsvis på sport-conrad.de

är bara tvungen..citat Noljas: "en beggad transa kan fungera hur bra som helst" :D

Lavinsändare
Här finns en liten genomgång av lavinutrustningen man ska ha. http://www.sasong.se/forum/about20.html

Vad som missas där är att tredje generationens sändare är på väg ut på marknaden. Vad jag har hört ska dom göra det MYCKET enklare att lokalisera en sändrare. Framför allt vid "multiple burial"

"en beggad transa kan fungera hur bra som helst"
Observera KAN!
De gamla analoga håller inte i all evighet. Jag tror att det är kondesatorerna som tar stryk av kylan till slut vilket betyder att de kan tappa frekvensen!

Lavinsändare
tack för alla svar.

Ska ta och hyra en digital nu på adams innan jag drar ner till st anton nästa vecka, så får jag se hur dom fungerar. Så lär jag köpa en frammåt nästa jul istället. Eftersom de kostar en hel del kand et ju vara bra att kolla igenom det en aning innan man bestämmer sig.

ha det fint!
/Niclas

Lavinsändare
en liten fråga på samma ämne...

hur länge kan man tänkas kunna ha en och samma lavindsändare innan den är slutkörd?
det är ju en del pengar att lägga ut med.
inte för att det inte är värt de med liven som kan räddas.

Lavinsändare
Har för mig att Ortovox rekomenderar att man skickar in den för service vart 5:e år. (Orkar inte kolla nu, men tror..)

Annars ska nog dom digitala vara ok så länge de håller ihop tror jag. Jag har i alla fall aldrig hört nånting annat

Tillbaka
Topp