Lavinutrustning?

Nojlas

Aktiv medlem
Lavinutrustning?
Det finns säkert skitsmarta alternativ till dagens lowtech-lavinutrustning, problemet är bara det att det hade kostat mycket mer än vad vanligt dödligt folk hade haft råd med.
GPS har den nackdelen att den inte orkar ta emot signaler under en meter snö, vilket gör att GPS inte hade varit särskilt användbart för just det här ändamålet.

Just recco är en reflektor som bara reflekterar utsända signaler. Ska tydligen vara ett bra system, men sändaren är ingen mackapär man bär med sig direkt. Vill du rädda dina kompisar i en lavin är det bara transciever och lavinutrustning som gäller.

Även om man hade haft en kanonbra sändare som lokaliserat alla begravda offer så måste personen som ska gräva upp offret veta lite grundläggande saker om hur man räddar folk i alpin miljö och håller dem vid liv efter det.

Med andra ord, trots en mirakelpryl för dyra pengar måste folk fortfarande gå kurser och träna sig på att rädda liv.

Dock är ju idén som sagt god, och eftersom friåkning ökar lavinartat (ironi) så ökar givetvis efterfrågan på bättre lösningar på detta område. Är väl bara en tidsfråga innan det kommer ett nytt system...

Lavinutrustning?
Ok, tack för svaren. Det är troligen för dyrt, men nog vore det smart om man fick en sändare på t.ex liftkortet sedan hade någon på området koll på vart alla i offpisten var och kunde snabbt ta reda på om det är några i lavinområdet.

Det är ju för mig svårt att gå t.ex en lavinkurs + att utrustningen är dyr. Jag åker ju bara med farsan och går inte på toppturer som är längre en 30 minuter.

Men kanske borde man skaffa recco.

Lavinutrustning?
Oftast så tar det flera timmar att få upp en reccopatrull på berget. Recco är oftast bara bra till när man ska leta kvarglömda lik i alperna på vårkanten...

Så som jag ser det har man två alternativ:

1. Köp dyr utrustning och lär dig använda den genom att gå kurser OCH att träna på egen hand.

2. Åk bara offpist intill pisten.

Tyvärr!

Lavinutrustning?
Man kan ju inte blunda för saningen, men varför tar det så lång tid? borde det inte vara första prioritet att hitta överlevande? Eller är det när man är långt ifrån liftsystemet det tar sådan tid? Jag menar går det en lavin på baksidan av åreskutan borde det väl vara folk där relatvit snabbt?

Lavinutrustning?
Nån måste fortfarande få kontakt med larmtjänst, förklara vad som hänt och var det hänt, larmtjänst behöver ringa folket som ska skicka upp helikoptern med Recco-utrustningen, helikoptern behöver startas och sen ska den flyga till området där olyckan skedde, lokalisera offren, landa och så ska det slutligen grävas.

Sånt tar tid, även om det är baksidan på Åreskutan vi snackar om... Jag vet att jag har läst statistik nånstans om hur lång tid det brukar ta men jag hittar det inte just nu. Nån annan som har nån bra länk?

Tillbaka
Topp