Lavinvarningar

Backside

Aktiv medlem
Lavinvarningar
Hej Freeride.

Tycker detta är en mycket bra och (nästan) komplett sajt. Jag tänkte höra dock om ni skulle kunna tänka er att öppna ett forum om laviner där man kan tipsa om turer man varit på där det gått laviner, eller att faran varit överhängande. Jag var inne på en norsk sida, Snoskred.no (http://www.snoskred.no/) där man kunde få reda på om någon varit i ett område man tänkt åka till och på så sätt hålla sig uppdaterad med hur förhållandena ser ut på platsen.

En tanke.

Micke

Lavinvarningar
en mycket bra idé

man bör dock ha i åtanke att information om lavinfara alltid är färskvara,
även om vädret tidigare under säsongen och eventuell lavinaktivitet (som är indikationer på lavinbenägen terräng) spelar en stor roll.

man skall alltid gör egen bedömning av "lavinrisk"

dessutom tror jag att norge är bättre på att göra generella bedömningar då större delar av infrastrukturen ligger i lavinbenägen terräng än i sverige. NGI som driver sidan (http://www.snoskred.no) har 10 personer som jobbar med heltid med lavinforskning.

Men det är en bra idé, man kan ju dela med sig av väderinformation, snödjup, tidigare laviner mm till varandra. Allt för att underlätta en egen bedömning, vilket denna sida verkar vara ämnad för.

Gå en kurs är min rekommendation, tex i abisko
Och köp en bok innan du går kursen och läs på själv, tex Skredfare (dock på norska men en mycket braenligt min mening)

åk mycket djup puder nu så ses vi till fjells

Lavinvarningar
Jag håller med dig helt och hållet "saittam". Givetvis MÅSTE man ALLTID göra sin egen bedömning och veta vad man håller på med när man ger sig ut i terrängen. Sen är det ju också så att alla rapporter alltid är färskvara. Det jag däremot saknas är ett forum (typ snoskred.no) där man kan läsa folks rapporter och erfarenheter. Om inte annat så är det ett mycket bra sätt att få folk att förstå att vi faktiskt inte är odödliga och att laviner går och det OFTA.

Vi är många (inklusive mig själv) som skråat ur pisten och tänkt; "här händer inget och händer det så händer det inte mig". Man ser på tranceivrar och lavinkunskaper som något man behöver när man är ute på tur och åker "avancerad" offpist och inte när man "bara" åker mellan två pister...

Jag har sett små "skitlaviner" på 10 x 20 meter som plockat med sig folk och det mellan två pister i Italien.

Det skulle vara intressant att få höra om era erfarenheter i ett liknande forum om man från Freerides sida anser att man vill ha det.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp