Ledarskribent spär på klyschor och fördomar

annakarinsomfan

Ny medlem
Nu måste jag bara oja mig lite över Svensk journalistik. Läs och begrunda den här ovanligt dumma och förvirrade ledarartikeln av Hanne Kjöller:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=528917&previousRenderType=2

"Men om man sett hur framförallt unga killar beter sig, hur de med staven lyfter på avspärrningen och sedan raskt glider under.. ..Mina tankar går till alla de människor runt omkring som inte själva valt att utmana naturen och livet. Varje människa har rätt att välja sin egen risknivå.. ..jag tycker inte att andra människor har rätt att avgöra MIN risknivå. Och kan de inte avstå från det, kan de gott hålla sig i pisterna."

Menar Kjöller på allvar att hon är hotad, där hon oskyldigt åker i pisten, av unga Svenska killar som utlöser laviner i off-pisten? Det verkar så. Hon har förståss inga empiriska belägg för att detta skulle vara vanligt förekommande, eftersom det helt enkelt inte är det. Ni på freeride vet ju att pister som är hotade av laviner stängs för allmänheten, och om inte Kjöller väljer att åka just de stängda hotade pisterna, så har hon goda chanser att aldrig se en lavin. Visst kan en jättelavin begrava en hel by, tex Galtür etc, men då handlar det om force majeure och inte om svenska killar som utlöser laviner efter att ha glidit under någon avspärrning.

Både logiken och faktakunskapen brister när hon börjar tala om att bergsguider med "gedigen högskoleutbildning" inte omkommer i laviner. Enligt Tyroler Skiverband är ungefär 80% av de som omkommer i laviner i Tyrol antingen utbildade guider eller locals, som har vuxit upp i bergen med snön, lavinerna och den övriga alpnaturen. Det, i motsats till vad Hanne tycker, är helt logiskt, eftersom det är dessa personer som utsätter sig för flest risker eftersom de använder bergen, snön och naturen på ett helt annat sätt än vilken "ung svensk kille" som helst. De har kunskapen, visst, och vet vad de ger sig in på. Men de väljer helt enkelt att ta riskerna. Inget konstigt med det.

Att Svenskar skulle ha dåligt rykte i alperna är en gammal 80-talsklyscha som helt enkelt inte längre är giltig. Och hur smakfull är parallellen med rattfyllerister?

Inte för att jag är förvånad, men jag tycker att det är tråkigt att en så moralistisk, fördomsfull och illa skriven artikel hittar in på ledarsidorna i en stor dagstidning i Sverige. Kjöller har ingen aning om temat, men tillåts stapla sina egna antaganden och dumma farhågor i en artikel som läses av en stor del av Sveriges befolkning. Och inte kommer den att väcka debatt heller, eftersom många som läser den förmodligen har samma farhågor och inte förstår vilken felaktig bild artikeln målar upp. Kanske jag hetsar upp mig i onödan, men det är så här fördomar kommer till, och sedan bibehålls: sviktande fakta och egna rädslor som tillåts flöda fritt. Extra tråkigt att hon sprider skiten till alla oskyldiga Svenskar som läser artikeln.

Jag tycker att vi bjuder in henne till en saklig diskussion:

hanne.kjoller@dn.se

/R

Ett tillägg: Carled nämner att det funnits en liten "debatt" i Metro sista veckan, och jag måste erkänna att jag missat den, eftersom Metro inte direkt är tidningen man sitter i utlandet och läser på nätet :-).. Men om det finns en debatt är jag glad.

Moralpanikens sverige lever i högsta grad...
Sånt där borde inte få bli publicerat som en ledare!

Jag har mejlat henne några konkreta frågor. Gissningsvis har hon börjat förstå att hennes text kanske inte är något mästerverk i samhällsdebatten.

Drar i väg ett mail till henne, orkade inte gå igenom det så det blev väldigt luddigt.

"Hanne Kjöller-

Offpistskidåkning blir mer och mer populärt, fler och fler männsikor åker alltså offpist och många gör en så kallad säsong i alperna. Detta gäller även till stor del svenskarna. Detta tror jag bortsätt från hur snön är lagrad och modernatur är en av de stora anledningarna till att fler och fler svenskar dör i laviner varje år.

"Dagens Nyheter är oberoende liberal. Det betyder att ledarsidan verkar i en humanistisk upplysningstradition - för tolerans, demokrati, rättssäkerhet, mänskliga rättigheter, vetenskapliga framsteg, fri handel och social utveckling. Vårt viktigaste uppdrag är att försvara människovärdet, vare sig det hotas av övergrepp eller fattigdom. DN står fri från partier och organisationer. Idéerna på ledarsidan är våra egna, men baseras på en noggrann faktakontroll."

Vad hände med den noggranna faktakontrollen i detta inlägg? Vad är det ni försöker upplysa oss om? Att alla offpiståkare är idioter som utsättera alla vanliga piståkare. Jadu, hur många offpist åkare har du träffat, vad vet du om våra kunskaper.

"svenskar och norrmän har dåligt rykte i alperna"
Det kanske stämmer, men det är inte vi offpiståkare och säsongare som har dåligt rykte, utan snarare männsikorna som åker till alperna v.9 för att bara supa säg under bordet och sedan smör åka i pisten tillsammans med dig.

"Men aldrig brukar så mycket som en rad ägnas åt att berätta om personernas kunskap om snö och natur. Inte heller brukar man kunna läsa om lavinolyckor med dödlig utgång där bergsguider varit med."
Jadu, vad är dina kunskaper om lavinfaran, om du nu är så rädd för att bli tagen av en lavin borde du lära dig lite om när lavin oftast går, varför dom oftast går, och var dom oftast går. Eftersom du har skrivit din text som du gjort, märker alla vi med kunskaper inom laviner att du inte har en anning vad du snackar om. Att bergsguider aldrig dör zstämmer absolut inte, vad grundar du det på?

Visste du att människor arbetar från att solen går upp till att den går ner med att se till att det inte ska kunna gå några laviner i de pistade områderna. Om du åker i pisten har anläggningen ansvar för att du inte ska omkomma i någon lavin. Du kan med andra ord känna dig ganska säker.

" Däremot tycker jag inte att andra människor har rätt att avgöra MIN risknivå. Och kan de inte avstå från det, kan de gott hålla sig i pisterna. "
Det är fortfarande du som väljer din egen risknivå, precis som när du kör bil vet du att det finns människor som kör rattfulla men du väljer ändå att sätta dig i bilen.

Att du ens drar parallellen mellan att åka offpist och att köra bil onykter är bara patetiskt.

1. Det är olagligt att köra bil onykter
2. När du har druckit så är du påverkad av yttre omständigheter
3. Ditt omdöme är inte som det ska vara
4. din reaktionsförmåga är kraftit försämrad
osv, osv, osv

Ser gärna att du svarar

MVH//Martin"

Superbra mejl Martin! Hoppas verkligen att hon svarar.

"...som åker till alperna v.9 för att bara supa säg under bordet och sedan smör åka i pisten tillsammans med dig."

det tycker jag var bra formulerat =)

jag hoppas att ni som får svar från kjöller lägger ut svaren här på forumet, så att vi andra får ta del av dom med!

Jag skriver sällan svar på ledare, men jag kände att det denna gång var påkallat. Återkommer om jag får svar!

Skall vi förbjuda bilar för att komma till rätta med rattfylleristerna?

kan väl lägga till att folk i alperna brukar bli tokglada när man berättar att man kommer från Sverige. Iallafall har jag upp levt det så.... Engelsmän, amerikaner och tyskar brukar de ha lite svårare för...

Kunde inte låta bli....

Hej Hanne,

Jag brukar inte kommentera ledare då alla har rätt att tycka vad de vill. Men efter att ha läst din ledare "Rattfyllerister på skidor" kan jag inte låta bli att skriva några rader. Dina kommentarer är knappast grundade på fakta och parallellen du drar (rattfyllerister) är horribel.

Har du vistats mycket i Alperna? Åkt mycket skidor? Jag tror att du upprört många skidåkare med din artikel eftersom den helt enkelt inte speglar verkligheten.

På de orter skandinaver har dåligt rykte tror jag snarare att det beror på vad sportlovsfirare pysslar med på kvällstid än var på berget de åker dagtid. Visst, jag är medveten om att en del svenskar inte respekterar skyddade naturområden - vilket bara är att beklaga - men vi är långt ifrån ensamma om detta och jag tror inte det är ett svenskt fenomen. Jag har alltid blivit bemött på ett vänligt sätt i Alperna (Schweiz och Frankrike) - trots att jag är svensk!

Du har en poäng när du säger att svenskar relativt ofta hamnar i laviner därför att de är duktiga, svenskar är väldigt duktiga skidåkare. Vilket leder till att de söker utmaningar utanför pisterna, speciellt när de vistas i skidområden som erbjuder så ofantligt mycket mer än vad kullarna i Sverige gör. En förutsättning för att hamna i en lavin, läs nu noga för detta tror jag inte du förstått, är att du befinner dig off-pist/eller i ett okontrollerat område. Skidsystemen är ansvariga för att säkra pisterna, det finns undantag där laviner gått över pister - i dessa fall har skidsystemet misslyckats med att säkra området.

Min erfarenhet säger att på vissa orter är skandinaver nästan i majoritet utanför pisten - således finns också risken att vi blir övrerepresenterade i lavinstatistiken. Belgien har ungefär samma folkmängd som Sverige och många av dem åker skidor i Alperna på loven, men väldigt få åker off-pist då de inte är speciellt avancerade åkare - således är det inte många belgare som omkommer i laviner heller.

Var har du läst att bergsguider inte hamnar i laviner? Rimligtvis har de en bättre lavinkunskap än många svenskar som åker i Alperna men att de skulle vara immuna mot den vita döden ställer jag mig tveksam till.

Det som upprör mig mest, och är anledning till att jag skriver detta mail, är din paralllell mellan rattfylleri och lavinolyckor. Försöker du påstå att folk, liksom rattfylleriser (?), hamnar i olyckor på grund av snålhet eller brist på pengar? Att åka off-pist är ett medvetet risktagande som inte äventyrar andras liv!! Du kan vara trygg om du befinner dig i pisten. En rattfyllerist är en brottsling och hans gärningar kan drabba helt oskyldiga var helst de befinner sig. Varje gång jag är i Alperna ser jag åkare (nationalitet okänd) som uppenbart inte är medvetna om riskerna med off-pist (som du skriver är nonchalanta och okunniga) men det är deras val och drabbar inte piståkarna. Om vi svenskar nu är adrenalinstinna skidfreaks som är beredda att ta en risk för att åka ospårad lössnö - låt oss då göra det!! Med tanke på hur mycket off-pist det åks i Alperna är jag förvånad över att det inte inträffar fler lavinolyckor, jag antar att kunskapen hos de som åker utanför pisterna inte är så dålig ändå.....

Din grundtes att off-pist skidåkare äventyrar piståkares säkerhet håller inte, det är helt enkelt inte sant. Att åka off-pist är förenat med risker - FÖR DE SOM ÅKER OFF-PIST. Jag är övertygad om att det har inträffat lavinolyckor på det sätt du beskriver det, men detta måste vara ytterst sällsynt och definitivt inte något man kan generalisera över så som du har gjort. Har du några exempel?

Kolla gärna in följande sidor med intressant statistik om laviner i Schweiz och Frankrike:
http://www.slf.ch/welcome-en.html ( särskilt http://wa.slf.ch/index.php?id=5333 )

http://www.catnat.net (välj engelska om så önskas)

Antalet laviner med dödlig utgång kommer alltid att bero på snötillgång - i år har Alperna haft kraftiga snöfall vilket resulterat i att Frankrike har dubbelt så många omkomna i laviner än "normalt".

Trots att jag har passerat 30 strecket tänker jag fortsätta att "med staven lyfta på avspärrningen och sedan raskt glida under" i förhoppningsvis minst 30 år till. Jag har åkt skidor i 25 år, bor i Mellan-Europa och åker skidor i Alperna så ofta jag kan - jag anser att min kunskap i ämnet är relativt god - är din?

Tack för att du orkade läsa ända hit. Vi ses i backen (eller utanför!).

Mvh

Icecold, Oakman!!! Kudos till dig... Gillar spec. sista lilla där: "jag anser att min kunskap i ämnet är relativ god - är din?"

mycket bra skrivet Oakman, inga personangrepp eller andra billiga kommentarer om hennes artikel utan fredligt och väl formulerat. Det är sådana inlägg som kommer att påverka!

Grymt bra att vi försker få någon förståelse vad Offpist- åkning innebär, samtidigt kanske det kan få åkare med mindre erfarenhet att förstå att vi som åker offpist försöker göra riskbedömningar och inte åker rakt ut på berget utan att tänka oss för. Anlita bergsguide om du inte har kunskapen och prata alltid med pistörerna innan du ger dig ut även om du har erfarenhet.

Posta gärna era svar på mailen här!

/D

De flesta som läste hennes ledare hade antagligen inte de kunskaper som många på detta forum har och tror följaktligen på allt det hon skrev.

Har ni tänkt på att det antagligen betyder att just du blir lurad var och varannan dag när du läser en ledare eller debattartikel (eller ser på nyheterna eller pratar med arbetskamrater eller...) inom sådana ämnen som du inte behärskar?
Hade texten tex handlat om de oansvariga snöskoteråkarna (eller ryttarna eller seglarna eller biodlarna eller....) som enligt debattören utsätter gemene man för livsfara kanske vi istället - pga vår okunskap - suttit och blivit lite lätt upprörda över dessa dårar som leker med vanliga, hederliga människors liv.

Det var inte första gången Kjöller skrev korkat och fördomsfullt om ett ämne hon inte begriper.
Bara så ni vet.

Bra skrivet grabbar, men: Vore det inte relativt bra om ni lät någon läsa igenom det ni skriver innan ni skickar det, hon lär knappast ta åt sig när det är särskrivet och felstavat...

Bajsmatte: precis, okunskap i ämnet kan vara... förödande..

till exempel när ett gäng studenter på kul gick runt med namninsamling på stan och frågade folk om man skulle förbjuda det farliga ämnet dihydrogenmonoxid, som varje år dödar tusentals personer som inandats ämnet. vid upphettning av ämnet kan det även vålla svåra brännskador, likaså ångan av dihydrogenmonoxid. detta farliga ämnet har även hittats i ett stort antal elakartade cancertumörer. majoriteten av de tillfrågade skrev på om ett förbud som skulle förbjuda ämnet.

så, ska man förbjuda detta ämne, eller ska det fortfarande få cirkulera fritt och dra med sig tusentals offer varje år?

mhm, det gäller att vara källkritisk. det är så jäkla SYND att de flesta bara läser rätt av och accepterar saker. Media har ett enormt ansvar men individen har också ett ansvar för att tänka själv. tyvärr brister bägge dessa former ganska ofta...

tänk vilken skada som redan är skedd... folk ahr ju läst, tagit in, hållit med... så lätt att vara en slö läsare och abra låta tidningarna fylla ens hjärna med "rätt" information...
det är ju så att man .....ffadkskhhkkhawehhhhgggg...

haha, jo precis... där ser man ju bara hur viktigt det kan vara med kunskap i ämnet innan man uttalar sig, och källkritik!

för er som inte uppfattat det, dihydrogenmonoxid = vatten=)

oh nej, jag har överdoserat DHMO jag måste genast bege mig till toaletten för att rensa systemet... hoppas njurar och andra inre organ pallar... lol...
så generande att så många gått på det -> www.dhmo.org
som kemistuderande tycker jag det är delvis hemskt tragiskt, delvis fruktansvärt kul.

Är det nån som har fått ett svar från Skribenten ifråga förresten?

Allt är relativt, och i ett större perspektiv dör faktiskt inte så många människor i laviner. Om vi ändå ska dra paraleller mellan lavinolyckor och trafikolyckor kan vi ju ta lärdom av statistiken och konstatera att det är så otroligt många fler som dör i trafiken på väg till skidorterna än på berget/fjället. Flyg är ett av de säkraste transportmedlen som finns, men likt förbannat är flygrädslan mer utbrädd än rädslan att cykla (vilket faktiskt är ganska farligt i trafiken)! Vi vet varför: Flyg och lavinolyckor får större utrymme i media än cykelolyckor, vilket skrämmer folk till vansinne. Att stå bredvid och observera en stor trög slask-lavin kan förörvigt liknas med att stå på trottoaren och bli förbikörd av en buss -en sann näradödenupplevelse!

Men ingenting av detta spelar någon som helst roll. Vi lever i en tid då vi ser alla våra rättigheter försvinna för att den stora massan är rädd och röstar bort dem. Allt ska katalogiseras, beskattas, censureras och medicineras. Människor reduceras till enheter som passar in i det trygga systemet med högskolor och bergsguider. Depression är ett så utbrett problem att genuint lyckliga människor (de få som finns kvar) anses vara ytliga och lögnare. Så det är klart att handlingar fria från moral, som att åka under ett rep ut i det vilda, sticker i ögonen på alla dessa kontrollfreaks. Det finns alltid hundratals anledningar att förbjuda saker, men bara en att inte göra det: Frihet. Vi kan inte låta dessa moraltanters pms-relaterade känslosvallningar upphöjas till lagar! Det är i denna era vi måste kämpa för vår frihet!

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
-Benjamin Franklin

Fuck Authority!
/Filip

Det är bra att ni reagerar och framför era åsikter. Men precis som någon skrev ovan är det viktigt att det ni skriver som svar är välformulerat och sakligt. Om ni skriver ett oseriöst svar kommer hon ändå inte att ta åt sig. Jag antar att de som skriver ledare får ganska många svar och kommentarer på sina texter, efter ett tag lär de sig nog att inte ta till sig av den kritik som är dåligt formulerad, felstavad, innehåller påhopp, o.s.v.

Självklart håller jag med er i det ni skriver. En ledare består av författarens känslor och inställning till ämnet, men det betyder inte att man kan bortse från fakta. Det verkar tyvärr som om det är just det författaren gjort i detta fall. Det som stör mig mest är att hon tar sig friheten att generalisera så mycket att det rentav blir fel ibland.

Glöm inte att även skicka en kopia på era mail till ansvarig utgivare för blaskan. Det brukar ta bättre när någon med högre befattning får se att hon har dålig research.

MVH
Anders Merenius

Jag är lite nyfiken om ni fått något svar från Hanne?

Det skulle vara kul att läsa vad hon eller hennes redaktör svarar.

Alla som skrivit verkar ha fått samma svar:

Hej alla som skrivit till mig om min lavinartikel. Här kommer ett mejl till
er alla.

I mitt arbete som ledarskribent använder man både egna intryck och andras
rapporter. När man använder rapporter, studier eller böcker hänvisar man
till dem. Att jag inte gjort det i det här fallet betyder alltså att jag
står för uppgiften själv.

Som ledarskribent skriver man om en rad olika ämnen: om kärnkraft,
äldrevård eller tung trafik. Man måste inte ha jobbat i ett kärnkraftverk,
ha legat på långvården eller blivit påkörd av en lastbil för att få
uttala
sig. Vi tävlar inte i kunskap. Med en miljon läsare finns det alltid läsare
som kan de ämnen vi skriver om bättre. Mitt uppdrag är i stället att
uttrycka en åsikt. Och det gör jag som sagt utifrån egna eller insamlade
erfarenheter från andra.

Man kan alltid tycka att man borde läst på mer. Men det är ledare vi
skriver, inte avhandlingar. Vi har vanligtvis en dag på oss. Inte fem år.

I just fallet med min lavinartikel kände jag inget behov av att leta efter
någon rapport. Jag har rört mig i den miljön tillräckligt länge och till
och med skrivit resereportage och faktatexter om off-pist tidigare. Jag har
intervjuat åtskilliga bergsguider, platsansvariga och andra som vet mycket
mer än jag. Det är på detta jag grundar påståendet att svenkar och norrmän
har dåligt rykte i alperna och att de påfallande ofta förekommer i
lavinssammanhang. Jag skriver också att en förklaring till det är att
svenskar och norrmän, jämfört med exempelvis finnar och danskar, ofta är
duktiga skidåkare. Få av er ifrågasätter uppgiften. Fler var uppgiften
kommer ifrån. Nu har ni fått svar.

Vissa av er skriver att bergsguider ofta är inblandade i olyckor och att
många av dem inte är särskilt utbildade alls. Också detta har jag skrivit
om tidigare. Att "bergsguide" är en skyddad yrkestitel som enbart får
användas av dem som uppfyller de höga kriterierna. Guide, däremot, får vem
som helst kalla sig. Men jag har inte skrivit om guider eller skidlärare.
Jag har skrivit om bergsguider. Och mig veterligen finns inga dåligt
utbildade sådana.

Det är möjligt att bergsguider trots sina gedigna utbildning ofta ändå är
inblandade i lavinolyckor. Det är i så fall något som gått mig förbi. Men
jag har ändå heller aldrig påstått att det inte skulle vara så. Jag utgick,
vilket klart och tydligt framkom i texten, från rapporteringen i svenska
medier. Så här skrev jag:
"Men aldrig brukar så mycket som en rad ägnas åt att berätta om
personernas
kunskap om snö och natur. Inte heller brukar man kunna läsa om en
lavinolycka med dödlig utgång där en bergsguide varit med." Jag vidhåller
detta. Jag kan inte erinra mig någon svensk nyhetsartikel där de omkomna
åkt med en bergsguide.

Jag kan hålla med om att risken för att skidåkare i pisten eller bybor ska
bli begravda av en lavin är mycket små. Men den finns absolut. Titta t ex
på ett sådant system som i Kittelfjäll och på dem som fortsätter att gå
efter liftens slutstation. För de som befinner sig längre ned spelar det
ingen större roll om de är i en pist eller i någon av de opistade
ravinerna. Lavinen tar snabbaste vägen ned, oavsett om det råkar vara en
pist.

En betydligt större risk är det för de off-skidåkare som tillsammans med en
bergguide glider in halvvägs på en bergssida och när de ovanför sig, över
ett häng, ser en grupp som inte haft förstånd att avstå från att åka ut

den lavinfarliga övre delen av bergssidan.

Någon av er undrade om det var jag som skrivit artikeln om
långfärdsskridskor och om jag kunde skicka den. Svaret på båda frågorna är
nej. Det var inte jag som skrev och jag varken kan eller vill skicka den.
DN lever på att sälja tidningar, precis som ett bokförlag lever på att
sälja böcker. Det går dock utmärkt att köpa gamla tidningar.
Försäljningen
nås genom växelnumret 738 10 00.

Men detta svar tackar jag för mig.

Vänligen

Hanne Kjöller

Ja, svaret ar val ok och klargor vad hon baserar sina argument pa. Samtidigt har hon avstatt fran att kommentera rattfyllerikopplingen, nagot som jag tror att de flesta av oss namnde nar vi skrev till henne.

Om det nu ar sa att vi har daligt rykte i Alperna, ar det nagonting som vi missat? Min personliga erfarenhet ar att svenskar/norrman ar vetgiriga och garna fragar pistorer och andra, men jag kanske har fel?

Hon väljer att svara på dom frågor hon har bra svar på. Typiskt slugt. Inget om rattfylleri tex. Hon är nog väldigt van att få svara på kritik på sina ledare. Lägger väldig tyngd på dom frågor som hon till och med kan kontra på.

Jaja. Blir väl aldrig upprättelse på det här heller, då.

Jag har följt den här tråden och egentligen inte riktigt förstått vad som gjort er så upprörda ... ingen rök utan eld ... som man brukar säga!

Ledare är ju mycket ofta provocerande i sin natur och detta skiljer ju inte Hannes från artiklar om polisvåld, fallskärmar, döda svanar och annat smått och gott. En ledare utsäger ju sig inte för att vara opolitisk, objektiv och sakligt grundad, tvärtom ger den uttryck för skribentens personliga åsikter. Även om jag långt ifrån delar Hannes syn på frågan är det ju uppenbart ett problem att allt för många alpina åkare tar för stora risker.

Dödstalen i lavinolycker i vinter är ju fakta och då oavsett om det är fransmänn, schweizare, norrmän eller svenskar förolyckas. Det som är mest skrämmande är ju (åtminstone har jag fått den uppfattningen) att det inte är unga svenska män som är överrepresenterade utan istället betydligt äldre personer med mångårig bergserfarenhet ... det är riktigt ruggigt!

That´s all folks! / MM

Har en känsla av att svenskar överlag är förhållandevis bättre på att åka än på att bedöma lavinfara, vilket i och för sig är naturligt med tanke på att vi är uppvuxna med betydligt "snällare" berg.

Åk till Andermatt eller Engelberg och tala med ortsbefolkningen så får ni höra att flera av de senaste årens mer förödande laviner utlösts av svenskar.

var det någon ledarskribent som nämnde dödsolyckor i samband med offpiståkning?
jag hittade nyss en liten http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,799009,00.html som hon kanske ska läsa innan hon drar massa friåkare över en och samma kamm. eller så får hon vackert skriva om det hon skrev. men hon kanske har rätt, offpist är inget för svenskar!

ps. är det bara jag som råkar skriva freerode.nu istället för freeride.nu?

Jag gissar att det var första gången många av våra freeride-vänner läste en ledarartikel...

Tillbaka
Topp