Lekfull Sverigeskida

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Lekfull Sverigeskida
Funderar på att komplettera mina Opinion med en smal skida primärt för pist men även lite gubb-jibb och smärre liftnära offpist. Tänkte mig runt 90 mm, 180 cm spann med lite rocker. Vill ha nått lekfullt men ändå goda pistegenskaper, kvicka, poppiga med schysst rebound ut ur sväng. Nordica El Paco, Salomon Remix, Line sickday 95? Andra förslag? Jag är 190 cm,75 kg

Lekfull Sverigeskida
Bridge är ju fullrocker, hur är poppigheten och rebound ut ur sväng? Scott the ski har jag inte tittat på, kanske kan vara nått. Men hur är the ski och bridge om man kör lite switch? Som sagt, lite gubbjibb hade jag tänkt mig även om huvudfokus är pist.

Lekfull Sverigeskida
Brorsan gör betydligt mer än bara gubbjibb på sina PT92. Dessutom går den riktigt bra i pist. Så ge PT 92/
84 ett par teståk iaf. Jag tror inte att du blir besviken.

Jag har dessutom en veckas puderåk på PT Race (fullrockad och stenhård, tänk Katana-hård föregångare till PT92) i Italien, klart godkänt, men kräver gott om fart för att plana upp.

Lekfull Sverigeskida
Pt92 är nog inte helt dum! Jag körde en dag i parken på dom och det funkar till och med bra där! I pisten har dom ju enligt mig en riktigt go känsla så det kan absolut vara ett alternativ

Lekfull Sverigeskida
Jag kör (telemark) på Line sick day 95. fortfarande bara 5 dagar på dom men jäklar vilken skida!! Stämmer absolut in på dina önskemål. Jag har inte kört på svensk blåis men skidorna greppade ok på italiensk konstsnö. 184cm/84 kg.

Lekfull Sverigeskida
PT hade jag räknat bort som för hård och icke-lekfull, men det kanske kan vara ett alternativ ändå. Fast jag tror nog ändå mer på nått lite mjukare. Och extreme är ju lite dyra, hade helst hittat nått billigt på vårrea. Kul att höra någon som kört på Sick-day! Ingen som har erfarenhet av Remix eller El Paco?

Senast ändrad:
Lekfull Sverigeskida
Okej, nu vet jag att du just skrev att du ville få till något billigt men jag vill ändå bara nämna att i övrigt låter det ganska mycket som att du letar efter Hendryx Voodoo (Child om du ska leta begagnat). Kör själv på 172:an och är ytterst nöjd. Om det inte ligger utanför ramarna kan jag berätta mer...

Lekfull Sverigeskida
Såg inte det för än nu, men ska du köra en skida som är så mycket som 10cm kortare än dig hårt i pisten så måste det till rätt styva saker för att det ska fungera. För jag utgår får att du är en helt okej åkare, kassa åkare brukar inte ha Opinions...
Jag har ett par Project 100 i 186cm som Sverige/do-it-all skida och skulle då inte vilja ha den kortare. Och då är jag ändå en storlek mindre än dig, 180cm/70kg.
PT Racen körde jag i 183cm och det upplevdes som riktigt bra för min storlek när jag verkigen tog i, för slöåkning och allmänt trams hade det säkert gått att köra en storlek mindre. Men jag föredrar att skidorna står pall för det jag står pall för och lite till.

Släng ett öga på Rossignol Experience 88 om du vill ha en skida som sköter sig mycket bra i pist. Trevliga i uppkört också, fast helt befriade från jibbighet så dom kanske går bort ändå. Samma stil som Scott The Ski skulle jag säga.

Lekfull Sverigeskida
Jo 180 cm är ju ganska kort men fokus är lekfullhet framför fartstabilitet. Tanken med skidan är främst kortare svenska backar och då kör jag hellre lite hopp och lek. Dock ingen renodlad parkskida, vill ändå att den skall fungera ok i pist. Och hellre lite kortare radie, Remix har ju 21 m vilket känns lite långt, 15-18 m hade varit perfekt tror jag.

Tillbaka
Topp