Lekfulla offpist skidor

Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
Nu lutar de mer åt wizard hållet, där är jag dock lite orolig över längden.. 181 bränns för kort och 189 känns för långt..:/
Jag är 175 och väger 77 kg och jag tyckte 189 cm var perfekt i helgen när jag testade de. 181 kändes alldels förkorta tyckte jag.

Lekfulla offpist skidor
Cmd. mäter sina skidor när de när de är formade och klara, de är minst 189cm tip to tail.
Tar risken att gå mot Hasse här, tycker att de upplevs som långa för sin längd jämfört med andra skidor som har högre rocker och lite mjukare ändar. Det gäller framförallt i offpist med tyngre lössnö. Så ska du ha en kvick skida för skogsåkning och snurrar så kan den kortare längden vara bra. Ska du köra med lite mer fart och på varierat underlag så ska du nog ha den längre.
För övrigt funkar de i pist också, körde i hård pist i helgen och bara man kör aktivt så funkar det fint :)

Lekfulla offpist skidor
Bor i Åre och kör på ett par mittmonterade JJs. Tycker de är hittills sjukt sköna och funkar riktigt bra att göra butters samt sw i puder. Kom ett litet dump nyligen här så har fått prova de "på riktigt" i min mening :).

OBS att jag inte har prövat många puderlagg. Men utifrån mina erfarenheter kan jag lätt rekommendera JJs. Tycker de lutar mycket åt "Freestyle-puder" eller vad man kallar det.

Lekfulla offpist skidor
fransosen sa:
Cmd. mäter sina skidor när de när de är formade och klara, de är minst 189cm tip to tail.
Tar risken att gå mot Hasse här, tycker att de upplevs som långa för sin längd jämfört med andra skidor som har högre rocker och lite mjukare ändar. Det gäller framförallt i offpist med tyngre lössnö. Så ska du ha en kvick skida för skogsåkning och snurrar så kan den kortare längden vara bra. Ska du köra med lite mer fart och på varierat underlag så ska du nog ha den längre.
För övrigt funkar de i pist också, körde i hård pist i helgen och bara man kör aktivt så funkar det fint :)
Han skall ju köpa förra årets och de är ju betydligt mjukare än årets eller har jag helt fel där? Och som sagt med hans längd och vikt tror jag att 189 blir kanon för han. 181 blir nog tvärtemot för mjuk och kort då den inte är lika styv som i år ;)

Lekfulla offpist skidor
Hasse_Lindborg sa:
fransosen sa:
Han skall ju köpa förra årets och de är ju betydligt mjukare än årets eller har jag helt fel där? Och som sagt med hans längd och vikt tror jag att 189 blir kanon för han. 181 blir nog tvärtemot för mjuk och kort då den inte är lika styv som i år ;)
Kör på förra årets modell, så har ingen aning om de har ändrat till årets. Det är ju ingen hård skida, det har du rätt i. Men jämfört med skidor med mjukare tip och tail samt högre rocker så kräver den mer fart och driv för att bli smidig. Man vrider inte bara runt den som en del andra nya skidor. Fördelen är mer stöd, respons och pop :)
I pisten kunde jag göra lite vad som helst med skidan, men så fort jag kom ut i offpist så blev det att gå över till teknik som jag kört på mer traditionella skidor.
Som bakgrund så är jag 186cm, 82 kg och stort fan av charge-skidor :) Men har haft några par mjukare bc-jibbskidor som jag lekt på en hel del. Direktjämförelsen i det här fallet är med Atomic Blog 185 och SGN Togga 194. Båda med relativt hög rocker, och helt annorlunda att bara vrida runt även i tung snö. Men då med minde respons om man trycker ifrån på en vinddriva eller liknande.

Lekfulla offpist skidor
fransosen: Det är ju sant det du säger. Det man tappar på en del får man igen på en annan sak. Men jag skulle aldrig haft en 181 om jag skulle åkt mycket puder och utvecklas ;) Men som sagt det bästa är ju alltid att testa..

Lekfulla offpist skidor
Hasse_Lindborg sa:
fransosen: Det är ju sant det du säger. Det man tappar på en del får man igen på en annan sak. Men jag skulle aldrig haft en 181 om jag skulle åkt mycket puder och utvecklas ;) Men som sagt det bästa är ju alltid att testa..
Det kan jag helt och hållet hålla med om :)

Lekfulla offpist skidor
Testade också Wizard i 189 i helgen och tyckte inte att de kändes för långa för mina 173 cm, 72 kg och min rostiga teknik, så kortare ska du nog inte gå!

Snödjup

Tillbaka
Topp