Lekfulla Telemarkskidor

Fogelberg

Medlem
Lekfulla Telemarkskidor
Hej! Jag går i tankarna på att byta till ntn grejer nu till vintern men kan inte bestämma mig för vilka skidor jag skall köpa. Jag är inne på scarpa tx pro pjäxor och 22 designs outlaw x bindningar.

Mina förra skidor har varit cham 97 2.0 och jag har varit supernöjd åkmässigt med dem, har även testat mythic 97 med ntn bindning och tyckt väldigt mycket om dem. Det som gör mig fundersam med dessa skidor är hållbarheten eftersom bindningen släppte från mina cham och samma hände för min far med hans mythic (detta kan till stor del ha med dålig montering att göra eftersom en tysk stor försäljningssida monterat bindningarna utan epoxy).

Jag vill ha midjemått på ca. 95-102mm och en mycket lekfull och lätt skida. Åker ganska avancerat och går mycket på toppturer men åker också en del pist. Skidor jag funderar mest på (förutom cham & mythic) är Atomic backland fr 102 och Black Crows navis freebird. Erfarenheter av dessa? Tips på andra lekfulla halvbreda skidor mottages också gärna!
längd: 178cm Vikt: 76kg

Lekfulla Telemarkskidor
Line Sick Day 104!
Jag åker själv telemark på ett par Sick Day 110 som jag tycker är helt fantastiska. Funkar klockrent även i pist trots sin bredd.

Lekfulla Telemarkskidor
Är fortfarande så barnsligt nöjd med mina gamla DPS w112 som telisskidor att jag kommer köra dem en säsong till. De är roliga på tur, puder och till och med i pisten är de svängiga med bra grepp på hård snö (och det har jag inte lyckats med på många andra telisskidor). Finns ju i 106 och 99 varianter om allroundskidan ska vara smalare än 112.

Lekfulla Telemarkskidor
Hej! Vore kul att höra uppföljningen Edvin.
Jag har också ett par Cham men mina är bara 87 breda. Gillar dessa och gillar generellt skidor med lite kortare radie som jag tycker blir lite poppigare och roligare att åka pist. Med modern tiprocker och breda spetsar får man ändå lyft i offpisten och jag har med gott resultat kört mina Cham på Heliski i gränsen förra våren då det var kanonmycket snö.
Jag väljer nu mellan Mythic 97, Rossi Sky 7 HD, Blizzard Bonafide. Alla med radie under 20 m.
Hur går dina tankar?

Lekfulla Telemarkskidor
matsrosen sa:
Hej! Vore kul att höra uppföljningen Edvin.
Jag har också ett par Cham men mina är bara 87 breda. Gillar dessa och gillar generellt skidor med lite kortare radie som jag tycker blir lite poppigare och roligare att åka pist. Med modern tiprocker och breda spetsar får man ändå lyft i offpisten och jag har med gott resultat kört mina Cham på Heliski i gränsen förra våren då det var kanonmycket snö.
Jag väljer nu mellan Mythic 97, Rossi Sky 7 HD, Blizzard Bonafide. Alla med radie under 20 m.
Hur går dina tankar?
Hej! Låter som du och jag har ganska samma åkstil och tycke! Åker du också telis?

Jag beställde ett par Atomic backland fr102 för att det lär skall vara en grymt prisvärd skida men har inte fått dem änn så kan inte säga hur de känns. Efter jag beställde dem ingick jag ett samarbete med Soulskis via jobbet så därifån är ett par Soul Touring 96 beställda åt mig själv. Kommer även få en del demoskidor som jag kommer kunna testa. Dessa har jag ännu inte heller fått men väntar med spänning!

Lekfulla Telemarkskidor
Du verkar leva skid-drömmen Edvin!
Backland är nog en kanonskida, modellen som är 95 bred blev testfavorit i Åka Skidors test senast och FR117 fick bra omdöme. Får du möjlighet att prova Blizzard Bonafide eller Rossignols senaste SKY 7 HD vore det spännande att höra dina synpunkter.

Jag har inte så mycket att jämföra telemarksskidor med förutom mina Cham 87'or och det är ju kanonsvårt att hitta demoskidor med NTN bindning. Har försökt läsa mig till vilken lättare skida som skulle kunna passa bra som allround och för toppturer med och som jag förstått det bör min alpina smak kunna tillämpas även på mitt val av telemarksskidor. Det vill säga att jag vill ha en mellanbred skida 95-105 som är kul att åka över hela berget, gå toppturer med men även att det är en stabil skida att trycka på lite med i pisten.
Fortsättning följer från skiddjungeln!

Lekfulla Telemarkskidor
matsrosen sa:
Du verkar leva skid-drömmen Edvin!
Backland är nog en kanonskida, modellen som är 95 bred blev testfavorit i Åka Skidors test senast och FR117 fick bra omdöme. Får du möjlighet att prova Blizzard Bonafide eller Rossignols senaste SKY 7 HD vore det spännande att höra dina synpunkter.

Jag har inte så mycket att jämföra telemarksskidor med förutom mina Cham 87'or och det är ju kanonsvårt att hitta demoskidor med NTN bindning. Har försökt läsa mig till vilken lättare skida som skulle kunna passa bra som allround och för toppturer med och som jag förstått det bör min alpina smak kunna tillämpas även på mitt val av telemarksskidor. Det vill säga att jag vill ha en mellanbred skida 95-105 som är kul att åka över hela berget, gå toppturer med men även att det är en stabil skida att trycka på lite med i pisten.
Fortsättning följer från skiddjungeln!
Jo jag hoppas på en kul säsong här i Hemavan. Tjejen min åker på backland 95 (dock alpinbindning) och har varit supernöjd med dem. Skall absolut dela mina synpunkter om jag får testa de skidorna men som du säger är det inte lätt att hitta demoskidor med NTN bindning. Demoskidorna från Soulskis kommer tyvärr också vara med alpinbindning men mina egna Touring 96 får jag med NTN. Farsan min har beställt Navis freebird med NTN så dessa är de skidor jag vet att jag kommer få testa i vinter.

Tror absolut att din alpina smak kan tillämpas i telemark också. Mythic 97 tror jag du skulle bli jäkligt nöjd med åkmässigt!

Lekfulla Telemarkskidor
EdvinFogelberg sa:
Hej! Jag går i tankarna på att byta till ntn grejer nu till vintern men kan inte bestämma mig för vilka skidor jag skall köpa. Jag är inne på scarpa tx pro pjäxor och 22 designs outlaw x bindningar.

Mina förra skidor har varit cham 97 2.0 och jag har varit supernöjd åkmässigt med dem, har även testat mythic 97 med ntn bindning och tyckt väldigt mycket om dem. Det som gör mig fundersam med dessa skidor är hållbarheten eftersom bindningen släppte från mina cham och samma hände för min far med hans mythic (detta kan till stor del ha med dålig montering att göra eftersom en tysk stor försäljningssida monterat bindningarna utan epoxy).

Jag vill ha midjemått på ca. 95-102mm och en mycket lekfull och lätt skida. Åker ganska avancerat och går mycket på toppturer men åker också en del pist. Skidor jag funderar mest på (förutom cham & mythic) är Atomic backland fr 102 och Black Crows navis freebird. Erfarenheter av dessa? Tips på andra lekfulla halvbreda skidor mottages också gärna!
När det gäller dynadstars skidor kombinerat med telis bindningar så är risken stor att det går sönder. Fick det bekräfta i dag då jag precis besökt en telis butik i Chamonix idag. Fischer ranger 98 är en kanonskida, tippen hamrar inte lika mycket som dina cham då jag provat din ochså. Rangern är enligt mitt tycke en klart bättre konstruerad skida.

Dynastar i combo med telis är inget vidare enligt otavalo i Chamonix. Dom har lagat sådana skidor i mängder. Troligtvis trö kärnan som är för mjuk.

Lekfulla Telemarkskidor
EdvinFogelberg sa:

När det gäller dynanstars skidor kombinerat med telis bindningar så är risken stor att det går sönder. Fick det bekräfta i dag då jag precis besökt en telis butik i Chamonix idag. Fischer ranger 98 är en kanonskida, tippen hamrar inte lika mycket som dina cham då jag provat dom ochså. Rangern är enligt mitt tycke en klart bättre konstruerad skida.

Dynastar i combo med telis är inget vidare enligt otavalo i Chamonix. Dom har lagat sådana skidor i mängder. Troligtvis trä kärnan som är för mjuk.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp