Les Arcs 2010/2011

sairas

Ny medlem
Les Arcs 2010/2011
Efter att ha tänkt gott igennom har min kompis och jag blivit väldigt hooked av att fara i väg till Les Arcs på säsong den kommande vintern, men eftersom det finns sparsam information om destinationen, hoppas jag nu att någon här på freeride kan hjälpa lite till med att berätta hurudant det egentlig är att vara där. Vi tycker om Frankrike och fransmän, och hungrar inte efter att komma på en destination proppat med skandinaver.

Frågor som omedelbart dyker upp:

- Hur lätt är det att få jobb? Ska man komma tidigt (slutet av november) eller går det bra att komma i slutet av december? Vart ska man söka jobb evt? Går det att få jobb i förhand? Ska man skriva ansökan på franska eller engelska?

Hon har en säsong bakom sig, jag har två, vi jobbade som hotelpersonal (bartender, servering, rumstädning, diska, osv.). Jag talar franska så att jag kan begå mig, och den blir alltid bättre efter någon tids snackan.. Hon kan väldigt lite, men har nyss börjat på en franska kurs. Både har en bra engelska. Vi är intresserade av fulltid, då ingen av oss har speciellt mycket pengar. Men ändå så att vi kan köra en massa snowboard också! Hon kan åka ner den 22. december, jag tidigare.

- Vart ska man bo? Les Arcs 1800 eller Bourg-Saint-Mourice (BSM)..?

Som vi har förstått det är det lite billigare i BSM, men hur mycket billigare, har det en stor betydning? Vi är såklart intresserade av fest osv. Men det är väl sist och slutligen roligast att bo där var alla andra säsongare bor. Sedan har våra tidigare säsonger varit i Valloire, var det inte finns så mycket att välja imellan med uteställen, men det handlar ju om det man själv skapar ur det! Har också erfarat att dom som jobbar för ucpa festar gott! Och ja, viktigt också, vi vill gärna bo nära lifterna! Vi häller till Les Arcs 1800. Men det är så svårt att veta vad folk menar med dött och tråkigt.

- Skall man söka boende hemmifrån? Går det lätt att hitta boende på destinationen?

Tänker också på att arbeten också brukar kunna erbjuda boende, men hurdant brukar det vara? Och det är väl sällan inkluderat i lönen.. Går det att göra avtala om att betala hyra pr. månad, eller måste man betala allt i förhand..

- Köpa snowboard gear på destinationen? Prisklass, urval.

Har läst att det finns en massa butiker osv. Men hur är urvalet för snowboard till tjejjer? Menar, stövlar bindningar, brädor. Får man teståka?

- Hur tar man sig ner lättast och billigast?

Vi har inte möjlighet för att åka bil ner. Och kommer att ha en del grejjer med förståss.. Har hört om tåget som åker från London direkt til BSM, men är det lönsamt att hoppa på det?

Jaa, har inte flera frågor nu. Eller minns i varje fall inte. Hoppas verkligen att någon kan hjälpa!

Les Arcs 2010/2011
Tjena, såg att jag fått mail från dig men jag svarar här ifall fler skulle vara intresserade.

Beträffande jobb har jag inte den bästa kollen då varken jag eller mina roomies jobbade under säsongen. Generellt kan jag i alla fall säga att det i Les Arcs likt som på de flesta franska orter kommer att vara svårt att få jobb utan bra franska på de allra flesta ställen. Om du kan koka ihop ett CV på franska har du dock betydligt bättre chanser! De flesta icke-fransmän arbetar i Arc 1800, finns ett par barer där där personalen nästan uteslutande är engelsmän så på bra engelska och hyffsad franska går det att klara sig bra där. Att komma ner i tid är a och o för att få jobb kan jag tänka mig (har som sagt inte försökt själv däremot). Vet en kille som jobbade som guide på bussresor från Genéve till orten, som representant för något resebolag. Han fick det jobbet i januari tror jag. Annars vet jag bara folk som jobbat sedan december.

Ni borde vilket som satsa på att få jobb uppe i skidsystemets byar - 1600, 1800, 1950 eller 2000. Peisey och Vallandry funkar förstås också men busskommunikationerna dit är rätt skraltiga så såvida ni inte bor åt det hållet är det inte att föredra. Viktigt att tänka på är att bussarna mellan Arcs byar samt funikulären ner till Bourg slutar att gå kl 21 så ni kan föredragsvis inte jobba i en bar i ex. Arc 2000 och bo i Arc 1800 såvida ni inte har bil eller känner för att traska runt ett berg mitt i natten. Sist men inte minst går det att söka arbete nere i Bourg men det blir då mer som ett jobb i vilken by som helst snarare än på en alport (dvs du kommer inte att få se en massa aktiva skidåkare när du tittar ut genom fönstret och inte heller en lika storslagen alpmiljö som uppe på berget). Bourg är en något sömnig by men har helt klart sin egen charm. Engelsktalande fransmän finns det dock ännu sämre där nere än uppe på berget. Det finns en skiduthyrning som drivs av ett par skottar vid funikulärstationen nere i Bourg, i övrigt är det mesat fransktalande jobb som gäller.

Arc 1800 är den by där det finns bäst fest i form av flest barer och en nattklubb. Barerna är sköna och atmosfären chill men om ni är ute efter mycket party är Les Arcs i stort inte stället för er, då det är lite torrt på partyfronten. Vi fann att man får det bästa partylivet genom hemmafest tillsammans med andra säsongare men då kan jag inte uttala mig om livet efter kl 21 uppe i Arcs byar eftersom vi bodde i Bourg utan bil och möjlighet att ta oss hem efter kl 21 (taxi är förstås en möjlighet men jag tror det var rätt dyrt). Det finns en natklubb nere i Bourg också, Apocalypse, men där får man dra ihop ett gäng och skapa sitt eget drag om man vill ha lite mer liv.

Boende i Bourg går att hitta riktigt billigt och generellt är det bra mycket billigare både med boende och med mat etc. nere i Bourg än uppe på berget. Vi bodde i en lägenhet omkring 0,5-1km från funikulären med 7 sängplatser där vi i varierande etapper bodde mellan 2 och 7 pers där. Vi betalade omkring 10.000kr/pers för omkring 3,5 månader. Det finns även ett Lidl nere i Bourg som har minst lika bra priser som Lidl i Sverige, där vi handlade all vår mat. Även de som bodde i Arcs och så långt borta som i Val d\'Isere/Tignes åkte till Lidl för att bunkra upp med billig mat och alkohol. Jag hade hellre bott i Arcs eftersom det är mer liv och betydligt närmre till åkningen där än nere i Bourg (från vilken man tar funikulären upp på 10min vilket i och för sig inte alls är någon farligt lång transporttid) men såvitt vi kunde hitta är boendena där sjukt dyra i jämförelse med Bourg så när du skriver att ni inte har så mycket pengar är min rekommendation att ni antingen bor i Bourg eller försöker få jobb med medföljande boende (finns en del att få men jag vet inget om standarden, tror den är rätt nice) i Arc 1600, 1800, 1950 eller 2000 innan ni åker ner.

Snowboardutrustning finns det förhållandevis gott om. Tip-top snowboard shop i Bourg är den bästa butiken i området och utbudet är rätt schysst (de har en hemsida som det går att kolla in, googla bara på namnet). De har också riktigt schysst service. Uthyrning finns både där och på flera ställen uppe på berget om du vill teståka men det kostar förstås en slant (inte farligare än här hemma). Förra säsongen hyrde de bland annat ut flera modeller av årets Lib-tech-brädor. Jag hyrde exempelvis en skate banana 2011 en dag. Som på de flesta ställen finns det mer grabbutrustning än tjejutrustning men det finns gott om tjejgrejer i jämförelse med vad som finns i de svenska fjällen. Prisklassen är något högre än här hemma men det skiljer inte mycket. Om du vet vad du vill ha kan du ju alltid höra med butikerna där nere om det finns inne genom att skicka ett mail innan avfärd. Det är ju inte så kul att komma ner utan utrustning och märka att de inte har det man söker.

Billigaste (och lämpligaste) resalternativet var när vi åkte flyg med norwegian sthlm-genéve och sedan buss ifrån flygplatsen direkt till Bourg med ett bolag som har hemsidan: http://www.alpski-bus.com/ Det går att köpa biljett till bussen på flygplatsen också men det finns en risk (även om den är liten) att det är fullbokat så det är bäst att köpa biljett i förväg över nätet och se till att man har lite extra tid tillgodo ifall flyget skulle bli försenat. Det går även tåg med ett eller två byten men det kostar lika mycket eller mer beroende på vad man väljer så jag rekommendrerar buss eftersom det medför minst bagagesläpande. Jag vet några engelsmän som tog tåget från London men jag vet inte vad det är för kostnader för det om man ska hoppa på halvvägs. Har nästan för mig att jag kollade på det när vi övervägde resealternativ och kom fram till att det inte var värt det.

Det här måste vara mitt längsta fr-inlägg någonsin, hoppas det är till någon nytta! Jag ska avsluta med att säga att ni inte lär bli besvikna om ni väljer Les Arcs. Det allra bästa med orten är att det oftast inte är några som helst liftköer (kan vara kort kö de sammanlagt två veckor (?) då fransmännen har vinterlov men det är också allt för de flesta lifter), terrängen är varierande och eftersom det inte är så mycket folk går det att köra ospårat i en vecka efter ett dump om man bara tar en kort hike - helt fantastiskt! Parkerna är också bra, det går att komma undan rätt billigt med säsongen och det är rakt igenom en härligt skidort! Så lycka till och säg till om du undrar över något mer!

CK

Les Arcs 2010/2011
Tja, du har ju redan fått ett så bra svar men jag kan ju tillägga att det finns fest att tillgå i Arcs 1800-byn, det är dock nästan bara britter där, After-ski är dåck nästan helt obefintligt.

Backarna i Les Arcs är enligt mig ganska så smala och påminner mer om svenska backar än alpbackar, dock så är det ju alpmiljö och betydligt längre backar än i sverige men smalheten kan leda till att de snabbt kan bli uppåkta när det har kommit puder. Stället är dock så stort så det skall gå att hitta ställen som är nästintill orörda om man drar sig långt bort från de stora liftarna. Själv så tyckte jag att backarna var lite flacka, på större delar av berget kan offpiståkningen bli lite svår om det har kommit mycket nysnö över natten (mer än 3-4 dec), då lutningen inte räcker till för att hålla dig på snön, det finns dock några bra spår med lite mer lutning där blir dock offpisten ganska snabbt uppåkt. Les arcs skall ha röstats fram til att ha franska alpernas bästa parker 07 (om jag inte minns helt fel) vilket inte säger så mycket då standarden på parker i franska alperna är låg och jag som tycker att det är sjukt kul att jibba blev väl ganska så besviken på parkerna.

I Arcs 1800-byn är mat och förbrukningsvaror ganska så dyrt men skidutrustningen håller en bra prisklass. Man kan dock ta funikulären ner till Bourg och handla mat, vilket är att rekommendera.

Mitt intryck utav Les Arcs var att det är ett typiskt mindre alpresemål med lite turrister, bra att kunna franska, ingen liftkö och extremt mycket snö.

Hoppas att man kunde vara till någon hjälp och ha det så kul under säsongandet.

/Danne

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp