mWadsten sa:
Tjena! kör på ett par baron. haft dem en säsong, körde kortare turer i whistler med dem. Fungerar hur bra som helst, man står ju lite högre upp på turbindningar, vilket jag själv tycker är soft när man har breda lagg!
Vad jag har hört så är det inga större skillnader på baron och duke. Duken går ju högre i DIN inställningen. Men lättviktare som man är så behöver man inte ha dem på 16 utan 9 duger gott å väl!
De andra bindningarna har jag ej testat och kan ej uttrycka mig om. Men kort sagt så är baronen mer utav en alpin bindning som det går bra att tura med.
Jag har också ett par Baron (Small) som sitter på BD Justice 185. Tycker att det är en riktigt bra bindning och så länge man inte ska gå länge känns den inte för tung. Hade även ett par Marker Tour F12 förut men de tyckte jag inte fullt lika mycket om.
De kändes mycket plastigare och det lät som om de gick sönder varje gång man tryckte ned pjäxan. Utöver detta har jag inget att klaga på hos F12.
Så, Marker Tour/Baron/Duke är väl lämpliga alternativ. Eller den nya Guardian som verkar lovande. Det är en klar fördel att slippa ta av skidan för att switcha mellan åk- och gåläge.
Dynafit är estetiskt tilltalande och ett smart koncept men knappast något som "jag-hajkar-30-minuter-från-liften"-behöver.